remlichtschakelaar AP8212196

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door MotoMan » 28-11-2018 11:49

"Schakelaar remlicht" (remlichtschakelaar vóór / microschakelaar): Remlichtschakelaar Moto 6.5 origineel

Uiteindelijk gebeurt het: de schakelaar van het voorremlicht geeft het op. Het reserveonderdeel kost bij Aprilia (typisch) schandalig 20 euro, de versie van de BMW F650 is inderdaad gelijk, maar kost ook ongeveer 15 euro. Omdat je denkt aan een goedkoper alternatief voor zo'n "remlichtselector".
... Ik gebruik hier ooit ausm Forum (TIP: Geef de term in het zoekwoord in het forum, of je kunt niet entries vinden) de juiste term, is echt het deel pofelig, maar heeft een voordeel: het is een eenvoudige micro-schakelaar ausm Japan store alleen hier in het origineel in waterdichte uitvoering. Helaas kun je niet bij deze speciale versie komen (het bedrijf Cherry levert de onderdelen alleen aan de industrie), maar er zijn bijvoorbeeld bij Conrad-Elektronic goedkope niet-waterdichte vervanging. Blijkbaar gebruiken velen hier de blauwe microschakelaar van Conrad met "pressure mushroom", die je dan moet archiveren. Maar er is een alternatief zonder file: Ik heb de zwarte microschakelaar "MBF5A", No. 704.558 opgenomen met mij (1,87 euro in plaats 40DM voor Aprilia reserveonderdelen !!!), gemakkelijk herkenbaar door twee houders voor de actie steunen .. De bedieningspin is misschien ongeveer 0,5 mm korter, maar werkt nog steeds prima! En zoals hierboven vermeld, sluit u noodzakelijkerwijze de buitenste contacten aan: ongewoonlijk bevindt de schakelaar zich al in de ruststand die al constant wordt ingedrukt en komt bijna los tijdens het remmen!
. Workload incl Soldeer (niet knippen, dus dingen verbeteren weer dranzulöten!): Max 20 min The Heat Shrink u misschien geweld te krijgen (... soms, heel een oplossing) naar achteren schuiven en vervolgens over het weer stikken, anders kom je nog steeds kopen hetzelfde n. kleine krimpkous assortiment voor de 1,64EUR, no. 101,111th een warmte kanon één nut niet om extra te kopen een normale föhn werd steeds dicht genoeg om te krimpen!
En nog een ding: verlies alsjeblieft niet de kleine zwarte plastic pin die losjes in de handhendel zit na de demontage van de schakelaar ....
13 uur Bochum-Brunico / Zuid-Tirol (zelfs ijzel keer) in de regen zonder eventuele storingen: Als gevolg van het ontbreken van een waterbestendige horloges hebben de manier om eventuele zorgen die test die hij heeft doorstaan ​​te maken!
Afbeelding
Ap8212196


Originele tekst:

"Bremslichtpofelschalter" (vorderer Bremslichtschalter / Microschalter):Bremslichtschalter Moto 6.5 Original

Irgendwann passierts: der vordere Bremslichtschalter gibt seinen Geist auf. Das Ersatzteil kostet bei Aprilia (schon typisch) unverschämte 20 Euro, die Version der BMW F650 soll zwar auch passen, kostet aber auch ca. 15 Euro. Da macht man sich doch mal Gedanken über eine günstigere Alternative für so einen "Bremslichtpofelschalter".
...ich verwende hier mal den passenden Begriff ausm Forum (TIP: bei der Stichwortsuche im Forum den Begriff eingeben, sonst findet ihr keine Einträge), ist wirklich pofelig das Teil, hat aber einen Vorteil: das ist ein simpler Microschalter ausm Japanladen, nur hier im Original in wasserdichter Ausführung. Leider kommt man an diese Spezialausführung nicht ran (die Firma Cherry liefert die Teile nur an die Industrie), dafür gibts aber z.B. bei Conrad-Elektronic billig nicht-wasserdichten Ersatz. Anscheinend verwenden viele hier den blauen Microschalter von Conrad mit "Druckpilz" den man dann abfeilen muß. Es gibt aber eine Alternative ohne Feilen: ich hab den schwarzen Microschalter "MBF5A", Nr. 704558 bei mir eingebaut (1,87 EUR statt 40DM fürs Aprilia-Ersatzteil!!!), leicht erkennbar an zwei Halterungen für einen Betätigungsbügel. Der Betätigungsstift ist zwar vieleicht ca 0,5 mm kürzer, funktioniert aber trotzdem problemlos! Und wie schon oben gesagt, unbedingt die äußeren Kontakte anschließen: unüblicherweise ist der Schalter ja im Ruhezustand bereits ständig betätigt und wird beim Bremsen quasi erst losgelassen!
Arbeitsaufwand incl. ablöten (nicht abschneiden, so gehts besser wieder dranzulöten!): max 20 Min. Die Schrumpfschläuche kann man mit etwas Gewalt (...manchmal doch ne Lösung) nach hinten schieben und später wieder drüberwürgen, ansonsten kauft man gleich noch n kleines Schrumpfschlauchsortiment für 1,64EUR, Nr. 101111. Eine Heißluftpistole braucht man sich dafür nicht extra zu kaufen, ein normaler Fön nah drangehalten reicht zum einschrumpfen!
Und noch was: den kleinen schwarzen Plastikstift der nach dem Schalter-Abbau nur lose im Handhebel sitzt bitte nicht verlieren....
Wegen der fehlenden Wasserdichtigkeit braucht sich übrigens keiner Sorgen zu machen, die Bewährungsprobe hat er bestanden: 13 Stunden Bochum-Bruneck/Südtirol im Regen (einmal sogar Graupel) ohne irgendwelche Ausfälle!
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 02-04-2019 14:02

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 02-04-2019 14:20

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door MotoMan » 16-08-2020 16:59

REMLICHTSCHAKELAAR MET BIJBEHORENDE PALLETJE


Dan heb ik het over de remlichtschakelaar die op de rechter handel zit van je stuur.
Het is een drukschakelaar die bedient wordt door de verstelbare hendel (rechts).
De schakelaar zelf (zie afbeelding, artikelnummer …………..) wordt vast gezet met twee hele kleinen boutjes aan de behuizing van de rempomp (voorwiel).
Tussen de hendel en de schakelaar zit een piep klein zwart plastic palletje die de schakelaar indrukt zodra je de hendel aantrekt.
Zo hoort het te werken.

Maar dit (kwetsbare) schakelaartje met bijbehorende palletje kan ook ergernis op leveren. Dat ondervond ik zelf. Toen ik de Moto 6.5 kocht, zat er een kleine schade aan de hendel (krom). Ik vond het niet fraaie, dus een nieuwe hendel gezocht. De prijzen liepen enorm uiteen, maar uiteindelijk vond ik een betaalbare nieuwe. Het monteren is een fluitje van een cent, maar let daarbij wel goed op dat hele kleine zwarte plastic palletje. Als je deze laat vallen, zoek je je een ongeluk.

Alles in orde dacht ik. Nou niet helemaal…. Ik had uiteraard de werking gecontroleerd na montage en alles leek goed te zitten. Nu zit ik in de regel niet achterstevoren op m’n motor, dus ik heb later niet meer de werking van het remlicht gecontroleerd. Wat bleek, De nieuwe hendel functioneerde voor de rempomp uitstekend, maar de afstand tussen de hendel en de remschakelaar, die overbrugt wordt met dat zwarte plastic palletje, was iets kleiner!! Het scheelde maar een fractie van een millimeter (te lang) Niet erg zou je zeggen. Nou dat was het wel, want daardoor stond het remlicht permanent aan!! Want naast de verkeersveiligheid zorgt het er ook voor dat het constant branden van het remlicht een gevolg geeft wat ik niet had verwacht. De warmte van het brandende lampje was te veel voor het het rode achterlichtkapje. Het gevolg was een deels smeltende achterlichtkap. En daar was ik absoluut niet blij mee! Die achterlichtkap is namelijk een onderdeel wat niet meer leverbaar is. Gelukkig heb ik er wel eentje kunnen vinden, maar het was kantje-boord!

Dat op het oog onnozele kleine zwarte palletje is dus belangrijker dan je denkt! In dit geval was de oplossing (naast een nieuwe plastic achterlichtkap) vrij eenvoudig. Het dopje van een gewone balpen waar je de balpen mee bediend heeft ongeveer de zelfde diameter. Door deze te gebruiken en de juiste lengtemaat te geven, was het probleem opgelost.

Conclusie: let op dat palletje en de werking van het achterlicht. Dat scheelt een hoop gedoe!
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door MotoMan » 17-08-2020 13:16

Deze tip kwam uit Engeland.

Een schakelaar die past:

https://www.ebay.co.uk/itm/251772927142 ... pjihsBX_UU
Disign Philippe Starck
Rmeuwiss
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-07-2020 16:09

Re: remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door Rmeuwiss » 25-08-2020 11:12

remschakelaar recent vervangen door:

https://www.conrad.nl/p/zf-microschakel ... uks-704655

Waterdicht (IP67) en identieke maatvoering als originele schakelaar. Werkt perfect !
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door MotoMan » 25-08-2020 13:29

Dat is dus een waardevolle tip! Bedankt!!
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: remlichtschakelaar AP8212196

Bericht door MotoMan » 11-07-2021 20:14

Aprilia RS50 front brake light switch (Dus bedoeld voor de RS 50) incl verzenden 26 Euro

https://www.ebay.it/itm/AP8212196-Inter ... zv4VDDSlOA
Disign Philippe Starck
datingmannn
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-02-2024 19:45

Premier Сasual Dating - Actual Girls

Bericht door datingmannn » 07-02-2024 14:16

Elevate your dating game with the top site for hassle-free connections.
Authentic Maidens
Super Сasual Dating
Plaats reactie

Terug naar “Sleutelen en zelf doen Aprilia MOTO 6.5”