Duitse belevenissen (februari 2018)

Hier kan je kletsen over motoren en andere Wereldse zaken (hier ben je nooit off-topic)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Duitse belevenissen (februari 2018)

Bericht door MotoMan » 28-01-2018 22:39

Hallo Gemeinde,

auf diesem Weg möchte ich schildern durch welche Begebenheit ich zu einer Moto gekommen bin und wie die ersten Annäherungsversuche gelaufen sind, Durch eine schwere Erkrankung eines engen Jugendfreundes, den ich vom Ausbruch seiner Krankheit vor 4 Jahren bis in den Tod begleiteten konnte, habe ich eine "Moto" quasi geerbt. Als er das Zweirad vor 2 Jahren gekauft hatte habe ich Ihn schwer beneidet um ein so "stylisches Gerät" in sagenhaft gutem und originalem Zustand.

Leider konnte er dann nur noch ca. 1000 Km damit fahren bevor seine Kräfte schwanden und er auch noch einen Unfall hatte. 2-3 Monate bevor sein Ende kam fragte er mich, ob ich den die „Kapriziöse“ unter meine Fittiche nehmen würde. Er hat sich das überlegt, unter der Auflage an mich sie weitestgehend Original zu erhalten, zu nutzen und nicht zu verkaufen. würde er sich freuen wenn dadurch.. und so .. und deshalb und Danke und ....

Mit einigen Tipps und Unterlagen begann ich mich schlau zu machen. "Welch Odyssee" vor mir liegen würden konnte ich nur erahnen. Da wir die letzten 6 Wochen vereinbart hatten uns nicht mehr über die Krankheit und ihre Auswirkungen zu unterhalten, bot das Thema Motorrad ein interessantes und eben anderes Feld der Unterhaltung.

Bei der letzten Fahrt meines Freundes ist eine unachtsame Dame leicht hinten aufgefahren, was ihn und die Maschine zu Fall brachte... Die Maschine wanderte danach erst mal für 9 Monate in eine Garage in seiner Nachbarschaft. Schaden nach erster flüchtiger Begutachtung in dunkler Garage : Vorderer Scheinwerfer Gehäuse gebrochen, Lenker verbogen und gerissen, beide Blinker ab. Tank über Logo hinweg ganz schön verkratzt, Heck ineinander geschoben.

Nachdem ich in meiner Nachbarschaft einen Schuppen organisiert habe und sie geholt hatte, bin ich daran gegangen mal genauer nachzusehen. Heck leider nicht nur ineinander geschoben sondern auch alle Halterungen im Kunststoff der Rücklichtabdeckung abgerissen, am Rücklicht selber beide Stege zur Verschraubung abgerissen, Grundplatte gebrochen, Glas gesplittert.

Dann bekam ich im Nachgang zu dem Unfall ein komplettes Gutachten mit Fotos und Teileangaben (welche sich meist als falsch erwiesen) von der Versicherung. Doch war es hilfreich.

Wie sich sehr schnell herausstellte war die Teilebeschaffung der reinste Horror. Nach Studium der einschlägigen Seiten einschließlich des "Marktführers PG" war klar, das wird nicht ganz einfach.

Gute Freunde, welche viel besser im Internet suchen als ich brachten uns immer wieder auf neue Fährten. Nach hartnäckige Verhandlungen mit italienischen, griechischen, spanischen und nicht zu vergessen den holländischen sowie britischen Teilehändlern haben nach 14 Wochen voller Beschäftigung dann doch Erfolge gezeigt.
Ein originalverpacktes komplettes Rücklicht sowie 1 weiteres jedoch nur leicht beschädigtes. Die Blende für darüber habe ich leicht beschädigt auch erhalten. Bei der ganzen Sucherei bin ich über diverse andere Teile gestolpert, welche ich einfach erworben habe um sie auf Vorrat zu haben. Gerade was die "Sturzteile" wie Blinker und Lenker angeht. Letzteren habe ich übers Forum geschenkt bekommen, er war zwar verbogen, jedoch nicht gerissen. Danke sehr dafür. So konnte mir ein "alter Fuchs", welcher selbst mehrere Dutzend alte Motorräder besitzt, den Lenker richten. Er meinte zum anderen, dem gerissenen Lenker nur, "bring ihn vorbei, warum sollte man ein Stahlrohr nicht vernünftig schweißen können, das wird schon." Somit hab ich einen in Reserve.

Meine ist eine "Schwarze" in gunmetal grau/schwarz. Nun habe ich auch noch einen "Farbsatz" (Tank, Schutzblech vorne und beide Seitenteile) in orange/silber. Einen ziemlich fertigen Frontscheinwerfer habe ich gekauft für immer noch 40EUR aber egal, er ist vollständig, die 2 Kunststoffschalen jedoch in 6 Teilen, aber auch egal.

Denn ich habe sehr gute Erfahrungen mit einer örtlichen Karosseriewerkstadt gemacht welche mir vom örtlichen Händler empfohlen wurde. Die ersten Teile brachte ich zum Lackieren, den Tank, das vordere Schutzblech (verkratzt) , das hintere Kunststoffteil wo das Nummernschild draufsitzt (geknickt und am Knick hell verfärbt, überdehnt) und die beiden Frontlampenschalen (beide Schraubenaufnahmen angebrochen, auf einer Seite ca. 4cm spitz aufgesplittert und außen herum stark verkratzt.). Was soll ich sagen, 14 Tage später schaue ich mir die Teile an und bin total von den Socken. Die Frontlampe ist besser wie sie neu je war, der Tank sieht klasse aus, das Heckteil ist erhitzt worden, in die alte Form gebracht, grundiert und lackiert worden, perfektes Ergebnis. Die Arbeiten waren jeden Euro wert.

Die nächsten Tage holt die Werkstatt sie ab, tauscht Flüssigkeiten und reinigt Filter etc. Dann kommt der TÜV und dann wird angemeldet... ..und hoffentlich fällt sie nicht um. Nochmal die ganze Arie, nein danke, das wird dann noch schwieriger.

Mein jetzt schon seit 6 Wochen verstorbener Kumpane hatte gesagt er fährt dann als mein Schutzengel hintendrauf mit und wir werden gemeinsam noch eine Menge Spaß haben.

Gruß und Dank an alle Beteiligten

SguidoS


VERTALING DUITS>NEDERLANDS via Google:
Hallo gemeenschap,

Op deze manier zou ik willen beschrijven door welke gebeurtenis ik aan een moto kwam en hoe de eerste vooruitgang is gegaan, door een ernstige ziekte van een goede jeugdvriend, die ik kon begeleiden vanaf het uitbreken van zijn ziekte van 4 jaar tot de dood, ik heb er één "Moto" quasi geërfd. Toen hij de fiets twee jaar geleden kocht, had ik het moeilijk hem te benijden om zo'n 'stijlvol apparaat' in verbazingwekkend goede en originele staat.

Helaas kon hij slechts ongeveer 1000 km rijden voordat zijn krachten verdwenen en hij ook een ongeluk kreeg. 2-3 maanden voor zijn einde kwam hij me vragen of ik de "wispelturige" onder mijn vleugels wilde nemen. Hij heeft overwogen, onder de voorwaarde om ze zoveel mogelijk origineel te ontvangen, te gebruiken en niet te verkopen. hij zou blij zijn als het ... en dus .. en daarom en bedankt en ....

Met wat tips en documenten begon ik duidelijk te worden. "Welke odyssee" zou voor me liggen, ik kon alleen maar raden. Zoals we in de afgelopen 6 weken hadden afgesproken om niet over de ziekte en de effecten ervan te praten, bood het onderwerp motorfietsen een interessant en ander gebied van entertainment.

Tijdens de laatste reis van mijn vriend reed er een achteloze dame de achterkant een beetje op, waardoor hij en de fiets naar beneden kwamen ... Daarna ging de machine eerst 9 maanden naar een garage in zijn buurt. Schade na eerste vluchtige inspectie in donkere garage: Koplampbehuizing voor front gebroken, stuur gebogen en gebarsten, beide richtingaanwijzers uit. Tank gekrast over logo, staart tegen elkaar gedrukt.

Na het organiseren van een schuur in mijn buurt en het brengen van het, besloot ik om een ​​kijkje te nemen. Achterkant helaas niet alleen in elkaar geschoven maar ook alle beugels in de plastic achterlichtkap gesloopt, achterlicht zelf beide banen afgebroken voor schroeven, bodemplaat gebroken glas versplinterd.

Toen, na het beëindigen van het ongeval, ontving ik een volledig rapport met foto's en informatie over de onderdelen (die meestal fout bleken) van de verzekeringsmaatschappij. Maar het was nuttig.

Het bleek al snel dat de aanschaf van onderdelen de puurste gruwel was. Na het bestuderen van de relevante pagina's inclusief de "marktleider PG" was duidelijk dat dit niet gemakkelijk zal zijn.

Goede vrienden, die veel beter op internet zoeken dan ik altijd op nieuwe nummers heb gebracht. Na moeizame onderhandelingen met Italiaans, Grieks, Spaans, niet aan de Nederlandse en Britse onderdelen dealers successen vermelden na 14 weken van de werkgelegenheid, maar dan getoond.
Een origineel verpakt compleet achterlicht en 1 ander maar slechts licht beschadigd. Ik kreeg ook het paneel licht beschadigd. In de hele zoektocht struikelde ik over verschillende andere onderdelen, die ik eenvoudigweg heb gekocht om ze op voorraad te hebben. Vooral met betrekking tot de "crash-onderdelen" zoals richtingaanwijzers en sturen. De laatste heb ik op het forum ontvangen als een geschenk, hij was gebogen, maar niet gebarsten. Heel erg bedankt daarvoor. Dus een "oude vos", die tientallen oude motorfietsen bezit, kon het stuur repareren. Hij zei dat aan de andere kant, de gebroken arm alleen, "breng het dan, waarom kan lassen redelijke een stalen buis, dat is zo." Dus ik heb er een in reserve.

De mijne is "zwart" in brons grijs / zwart. Nu heb ik ook een "kleurenset" (tank, voorspatbord en beide zijden) in oranje / zilver. Een mooi afgewerkte koplampen ik gekocht voor 40EUR nog maar ongeacht, het is compleet, de twee plastic bakjes, maar in zes delen, maar niet schelen.

Omdat ik heel goede ervaringen heb gehad met een plaatselijke autosportstad die mij door de plaatselijke dealer werd aanbevolen. Ik bracht de eerste delen voor het schilderen, de tank, het voorspatbord (krassen), de achterste kunststof gedeelte waar de kentekenplaat draufsitzt (verbogen en bij de vouw bleek licht overstrekt) en de twee voorlamp schalen (beide schroeven houders drong eenzijdig 4cm spits en versplinterd aan de buitenkant.). Wat moet ik zeggen, 14 dagen later kijk ik naar de onderdelen en ben ik helemaal van de sokken af. De voorlamp is beter dan ze ooit nieuw zijn, de tank ziet er geweldig uit, heeft het achterste gedeelte is verwarmd, gebracht, gegrond en geschilderd in de oude vorm, perfect resultaat. De werken waren elke euro waard.

De volgende dagen haalt de werkplaats ze op, wisselt vloeistoffen uit en maakt filters etc. schoon. Dan komt de APK en dan is het geregistreerd ... en hopelijk valt het niet om. Nogmaals, de hele aria, nee dank je, dat zal nog moeilijker zijn.

Mijn trawanten, die al 6 weken dood zijn, zeiden dat hij met me mee zal rijden als mijn beschermengel en dat we veel plezier zullen hebben samen.

Groeten en dank aan alle betrokkenen

SguidoS



Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Geklets over het motorrijden”