Auto&Design 9 juni 2020

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Auto&Design 9 juni 2020

Bericht door MotoMan » 27-04-2021 15:49

https://autodesignmagazine.com/en/2020/ ... IyaqgplUPg

APRILIA MOTÒ 6.5 BY PHILIPPE STARCK, IN PURSUIT OF AN ICON

In the early 90’s the Italian motorcycle manufacturer Aprilia from Noale in the province of Venice was surfing the wave of success, churning out innovative scooters for a booming market. It was then that “il patron” Ivano Beggio, whose dream was to create an eternal design icon of his own like the Vespa or the Fiat 500, commissioned the French star architect Philippe Starck, to create a new motorcycle.

First time for the two wheels

For the biker Starck it was his first project in the world of two wheels. “Compromises were considered blasphemies”, Beggio wrote in his autobiography, and the engineers went mad before the almost impossible task of developing an extremely compact motorcycle with organic, round shapes.

Innovative exhaust system

The rideability of the Aprilia Motò 6.5 was a victim of this because of the unfavourable position of the centre of gravity, due mainly to the innovative, bowl-shaped exhaust system under the engine. The poor grip of the rear wheel during acceleration and the oscillations at higher speeds were partially improved by fitting tyres with a soft rubber-compound taken from racing-tyres and by making last-minute changes to the chassis geometry shortly after production got underway.

An icon all over the world

Even the head of testing refused to collaborate and Beggio remained the only person convinced of the soundness of the project that was an economic flop for Aprilia: after its presentation in 1995 production went on for 2 years and was stopped after approximately 6,200 motorcycles had been built. Today the Motò 6.5 is a design icon with loyal brand clubs all over the world.

Creativeness must improve the life

Philippe Starck, (born in 1949) and designer of multifaceted inventiveness, always focuses on the essential. His vision: new objects, in whatever form, must improve the lives of as many people as possible. With over 10,000 creations, ranging from everyday products to architecture, ships and space technology, Starck is today considered one of the world’s most visionary and renowned creatives.


Mr. Starck, how did your collaboration with Aprilia start and how did the project evolve?

I come from a generation that grew up with very simple bikes and cars. Velosolex and Motobecane were extraordinarily simple and innovative concepts like the Italian 125 cc-bikes I rode afterwards: Italjet, Malaguti, MV Agusta. They were reflections of minimalist thought and intelligence.
When Ivano Beggio asked me to design the Motò, it was the marketing people that ranked the motorcycles of the future: Dakar motorcycles and bikes for fake Hell’s Angels, fake racing bikes…
I wanted to get rid of all the junk and gimmickry that marketing was devising and create a pure motorcycle that lived on its own truth: 2 wheels, engine, tank and seat.
That’s how we did it and thanks to Aprilia’s excellent engineers, it turned out well. I was complimented by real bikers for the execution of the project but my criticism and my opinion of the new fashions and the marketing were not really appreciated at the time.

A&D no. 243 / By Klaus Nennewitz / 9 July 2020

APRILIA MOTÒ 6.5 DOOR PHILIPPE STARCK, OP ZOEK NAAR EEN ICOON

In het begin van de jaren '90 surfde de Italiaanse motorfabrikant Aprilia uit Noale in de provincie Venetië op de golf van succes, door innovatieve scooters te produceren voor een bloeiende markt. Het was toen dat "il patron" Ivano Beggio, wiens droom het was om een eigen eeuwig design icoon te creëren zoals de Vespa of de Fiat 500, de Franse sterarchitect Philippe Starck de opdracht gaf om een nieuwe motorfiets te ontwerpen.

Eerste keer voor de twee wielen

Voor de motorrijder Starck was het zijn eerste project in de wereld van de twee wielen. "Compromissen werden beschouwd als blasfemieën", schreef Beggio in zijn autobiografie, en de ingenieurs werden gek voor de bijna onmogelijke taak om een uiterst compacte motorfiets te ontwikkelen met organische, ronde vormen.

Innovatief uitlaatsysteem

De rijeigenschappen van de Aprilia Motò 6.5 waren hiervan het slachtoffer door de ongunstige positie van het zwaartepunt, voornamelijk te wijten aan het innovatieve, komvormige uitlaatsysteem onder de motor. De slechte grip van het achterwiel tijdens acceleratie en de oscillaties bij hogere snelheden werden gedeeltelijk verbeterd door banden te monteren met een zachte rubber-compound afkomstig van race-banden en door op het laatste moment wijzigingen aan te brengen in de geometrie van het chassis kort nadat de productie op gang was gekomen.

Een icoon over de hele wereld

Zelfs het hoofd van de testafdeling weigerde mee te werken en Beggio bleef de enige persoon die overtuigd was van de deugdelijkheid van het project dat een economische flop was voor Aprilia: na de presentatie in 1995 ging de productie nog 2 jaar door en werd gestopt nadat ongeveer 6.200 motorfietsen waren gebouwd. Vandaag is de Motò 6.5 een designicoon met trouwe merkclubs over de hele wereld.

Creativiteit moet het leven verbeteren

Philippe Starck, (geboren in 1949) en ontwerper van veelzijdige vindingrijkheid, richt zich altijd op het essentiële. Zijn visie: nieuwe objecten, in welke vorm dan ook, moeten het leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren. Met meer dan 10.000 creaties, variërend van alledaagse producten tot architectuur, schepen en ruimtevaarttechnologie, wordt Starck vandaag de dag beschouwd als een van 's werelds meest visionaire en gerenommeerde creatieven.


Meneer Starck, hoe is uw samenwerking met Aprilia begonnen en hoe heeft het project zich ontwikkeld?

Ik kom uit een generatie die is opgegroeid met zeer eenvoudige motoren en auto's. Velosolex en Motobecane waren buitengewoon eenvoudige en innovatieve concepten zoals de Italiaanse 125 cc-motoren die ik daarna heb bereden: Italjet, Malaguti, MV Agusta. Het waren reflecties van minimalistisch denken en intelligentie.
Toen Ivano Beggio me vroeg om de Motò te ontwerpen, waren het de marketingmensen die de motorfietsen van de toekomst rangschikten: Dakar motorfietsen en motoren voor nep Hell's Angels, nep racemotoren...
Ik wilde af van alle troep en gimmickry die marketing aan het bedenken was en een pure motorfiets creëren die leefde op zijn eigen waarheid: 2 wielen, motor, tank en zadel.
Zo hebben we het gedaan en dankzij de uitstekende ingenieurs van Aprilia is het goed gekomen. Ik kreeg complimenten van echte motorrijders voor de uitvoering van het project, maar mijn kritiek en mijn mening over de nieuwe mode en de marketing werden destijds niet echt gewaardeerd.

A&D nr. 243 / Door Klaus Nennewitz / 9 juli 2020

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Documentatie / Folders / Brochures Aprilia MOTO 6.5”