MOTORRAD / 7-1995

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

MOTORRAD / 7-1995

Bericht door MotoMan » 18-04-2021 10:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BLICKPUNKT
Rijverslag Aprilia MOTO '6.5

KUNSTSTUKJE

Ongewone vormen in harmonie brengen met technologie is geen gemakkelijke taak.  Aprilia laat zien hoe het moet met de MOTO '6.5. 

Door Norbert Kappes, foto's: Achim Hartmonn


Rijverslag Aprilia MOTO '6.5 review. 

Beggio kent de spanningen die zich rond deze motorfiets opbouwen.  "Wij Italianen, maar ook de Fransen en Spanjaarden, zijn zeker in het ongewoon middelmatige snelheidsbereik zo krachtig dat liche vormen.  In de Duitstalige landen vinden wij, volgens onze eigen enquêtes, moeilijker de acceptatie van de MOTO '6: 5. De mensen hebben moeite om ze niet te kunnen classificeren.  Het is noch een bijzonder sportieve motorfiets, noch een pleziermotor en zeker geen toermotor. "De zitpositie van de 6.5 nodigt uit tot toeren. Ontspannen en vooral rechtop heeft de rijder een ontspannen greep op het gebogen, halfhoge stuur Het smalle, zijdelings steil aflopende bankzadel en de strakke knieën ondanks de lomp ogende tank houden de 810 millimeter zithoogte niet laag, want de 48 pk vijfkleppenmotor, die echt in de Pegaso 650 van start gaat, trekt in april 1989 in Noale al aan de Neder- en ototermin. Staande tussen de pilaren van het gemeentehuis, lacht Ivano Beggio trots in de camera te midden van een veelheid aan motorfietsen. De CEO van Aprilia heeft iets bereikt. Aprilia heeft een naam in de Motorfiets industrie. De motorfietsen uit de jaren 50 en 125 gaan er in Italië aan als verse Panini. Dit is MOTORRAD een reportage waard. Bijna zes jaar later weer een fotosessie in Noale. Opnieuw de Ra thaus scene: Deze keer leunt "il presidente" Ivano Beggio tegen een pilaar.  Opnieuw lacht hij naar de camera.  Er staat slechts één motorfiets naast hem: de nieuwe MOTO '6.5.  Een zeer ongewone tweewieler - een designer stuk.  Philippe Starck heeft hem gemodelleerd, Aprilia heeft hem tot en met de laatste schroef in de praktijk gebracht.  Een motorfiets waarvan de ongewone vormen tot discussies hebben geleid.  Sinds zijn eerste presentatie op de Bologna Motor Show in de herfst van 1994, heeft de 6.5 veel erkenning gekregen, vanwege zijn ontelbare rondingen als een "theepot op wielen" maar je mist ook stevige toerentellers, wat een grote vergissing is. De twee uitlaatpijpen zijn onbewust op hoge toerentallen afgesteld en gaven al vroeg de voorkeur aan de goed op elkaar afgestemde vijfversnellingsbak om bij lagere toerentallen niet minder snel te accelereren. Ten gunste van een nog vollere koppelkromme wijkt de motor van de MOTO '6.5 een beetje af van die van de Pegaso 650. In plaats van twee gelijke druk - een enkele carburateur met een diameter van 33 millimeter voor de 6.5 zorgt voor een optimale mengselbereiding De prestatiekenmerken daarentegen zijn nauwelijks voldoende: het uitlaatsysteem heeft het voor het zeggen, dat is de goede Aanpassing van de eencilinder betreft.  Wie trouwens denkt dat de twee korte minder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.  En het gewicht van slechts 170 kilogram heeft een gunstig effect bij het manoeuvreren of bij het draaien.  De uitrusting van de MOTO '6.5 is karig.  Een snelheidsmeter, een watertemperatuur-achterlicht dat zo mooi op het display staat en vier in een cirkel gerangschikte controlelampjes.  Dan niets.  Je nestelt je op een gebogen draagbalk van het centrale buizenframe, scheurt rijke tonen uit elkaar 

...... oefen aangenaam borrelende terughoudendheid.  Hoe kan dat?  Waar is de "big bang" van ogenschijnlijk korte buizen? Een geniale zet van de heer Starck is de reden: de twee uitlaatspruitstukken gaan op in een grote, gebogen demper direct achter de motorbescherming, voordat deze, opgetrokken naar achteren, opgaat in de twee achterpijpen . Een ongewoon ronde vorm. Als je de twee draadspaakwielen negeert, lijkt de MOTO '6.5 op een hobbelpaard. Maar Starck's stuk wil zo'n vergelijking niet uitlokken. De 40 telescopische voorvork en de centrale veerpoot buigen over een De massieve swing arm wordt ondersteund tegen het achterframe, en de smalle banden, geheel tegen de huidige trend naar steeds bredere sloffen in, spelen ook hun rol in het maken van de MOTO '6.5 gemakkelijk te sturen door bochten voldoet aan de eisen voor een motorfiets met iets minder dan 50 pk en een gewicht van 170 kilogram, zelfs als de een met harde remmanoeuvres laterale toegang kan leiden tot lichte verdraaiing van de telescopische voorvork.  Voor Aprilia en de filosofie van de MOTO '6.5 is dit geen probleem.  Mensen die op zoiets willen rijden zullen nooit in hun leven op het idee komen om met de MOTO 'als een wilde door de omgeving te scheuren.  Iedereen wil er gewoon comfortabel mee rijden. "' Niet eerder gezegd dan gedaan. Slechts gewapend met een leren jas en open helm, zwaait Beggio zonder aarzelen in het zadel, start de ééncilinder en bromt weg. 

translatedWithDeepL.text
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Documentatie / Folders / Brochures Aprilia MOTO 6.5”