Cycle World februari 1996 (Engelstalig)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Cycle World februari 1996 (Engelstalig)

Bericht door MotoMan » 05-04-2020 15:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



(vertaling Google)

Stijl ontmoet de enkelpitter.

In een omgeving waar motorfabrikanten van plan zijn om de niches van de vrijetijdsmarkt te besturen, bestaan echte motorfietsen nauwelijks meer, althans volgens de Franse designgoeroe Philippe Starck.  'Over vijf jaar (het is 1995) begint het derde millennium.' Hij zegt.  'Misschien is het nu het moment om te beseffen dat het enige dat ons omringt beeld is, en niet de realiteit. Het ontwerp van motorfietsen is op het randje van de mode terechtgekomen. Ze zijn ontdaan van hun betekenis en hun reden van bestaan. Fietsen zijn niet veel meer geworden dan karikaturen, uitzonderingen, de motorfiets heeft zijn ziel verloren. Nu is het moment om hem opnieuw uit te vinden. Om de essentie te herontdekken van wat het ooit was en zal zijn. Dat is wat ik heb geprobeerd te doen bij het maken van de Moto 6.5, een echte motorfiets voor de echte wereld."  Sterke woorden die leidden tot een vreemde motor. De Moto 6.5, die afgelopen december 1994 op de Bologna Show werd gelanceerd en momenteel in productie gaat, is het geesteskind van Starck en Aprilia-baas Ivano Beggio.  Beggio en Starck proberen het publiek terug te lokken naar tweewielers door op te roepen wat motorrijden in de jaren vijftig en zestig tot een massale opkomst maakte.  Toen motoren een fundamenteel onderdeel van het dagelijks leven waren, om in gelijke mate van te genieten en van afhankelijk te zijn. 

Hoewel je misschien niet om het radicaal-chique uiterlijk van de Moto 6.5, het zilver-zwart-wit masker of de vreemde kleurspatten op de brandstoftank, geeft, is het een motorfiets die aandacht vraagt.  Bekijk de dubbele stompen van het uitlaatsysteem, mogelijk gemaakt door Starck's roestvrijstalen kastdemper verborgen onder de motor.  Hoe zit het met de smalle, bolle radiator die overgaat in de carterbescherming?  Zie hoe het achterlichtcluster uit het gebogen spatbord stroomt.  Deze fiets is echter meer dan alleen een esoterische stijlverklaring. Aprilia baseerde de dohc, vijfkleppen, vloeistofgekoelde Single van de Moto 6.5 op zijn soepel werkende Pegaso 650 dual-purpose motor.  Maar de Rotax-gebouwde vijf-valver van de 6.5 werd herontwikkeld met behulp van enkele lessen die zijn geleerd van de BMW F650 met vier kleppen Single Rotax en Aprilia waaraan is samengewerkt, met name het gebruik van gewone hoofdlagers om het geluid te verminderen en de duurzaamheid te verbeteren.  Deze vereisten op hun beurt het gebruik van een nieuwe hogedruk oliepomp.  Ook maken de dubbele 33 mm carburateurs van de Pegaso plaats voor een enkele 40 mm Mikuni, en het ontwerp van de nokkenas van de 6,5 is milder, met een breed vermogen en een betere pick-up met een laag toerental.  De bedieningselementen zijn ongelooflijk licht en gemakkelijk te bedienen, van de soepele koppeling tot de schakeling.  In feite heeft deze krachtige 649cc-motor zo'n brede spreiding van vermogen, dat de versnellingsbak met vijf versnellingen lijkt overbodig lijkt - de 6.5 trekt hard vanaf slechts 25 mph in de hoogste versnelling.  Aprilia zal geen vermogen voor de motor opgeven en zonder toerental is het onmogelijk te zeggen hoe hoog het toerental is.  Desalniettemin stimuleert deze fiets een ontspannen rijstijl en is hij voorstander van de 65-mijlsmarkering voor cruisen.  Het geven van vol vermogen, zal de 6.5 met tegenzin zijn weg vinden naar 100 mph (140 km/u) maar hij is niet erg gelukkig met hoge snelheid. Hij begint iets te klappen bij iets meer dan 75 mph, waarschijnlijk als gevolg van een combinatie van wind die de rijder opvangt, en een chassisontwerp met een steile kophoek en een achterwaartse gewichtsbalans. Aan de positieve kant - tenminste als je graag off-long wilt laten zien, zijn wheelies met meerdere versnellingen kinderspel (vraag me niet hoe ik het weet).  Beide wielen waren geschoeid met Dunlop Arrowmaxes - de voorkant een l00 / 90-18 op een 2,15-inch velg een 2.1S-inch velg en de achterkant een 130 / 90-17 op een 3.5-inch velg. Deze banden waren bijna ideaal voor de Aprilia, hoewel ik een paar dia's van de Dunlop achter kreeg onder slechts een licht enthousiaste acceleratie.  Ondertussen is de 40 mm Marzocchi-vork van Aprilia zacht gedempt, waardoor kleine onregelmatigheden op de weg worden gladgestreken zonder te veel te duiken als je hard remt. De enkele Brembo-voorschijf is voldoende en heeft slechts een lichte druk nodig om de snelheid te verwijderen. De enkele Marzocchi-schok geeft een goede demping bij lage snelheden en kan grotere hobbels probleemloos aan. Helaas is een groot nadeel dat het alleen instelbaar is voor voorspanning en dat je het uitlaatsysteem moet verwijderen om dat te doen. Extra verergering komt via de brandstofkraan, die zich aan de rechterkant van de fiets bevindt, dus je moet je hand van het gas halen om over te schakelen naar Reservestand 2.
Natuurlijk, of de Moto 6.5 succesvol is, hangt af van de consument. Aprilia heeft een totale verwachte productie van 150.000 stuks voor 1995 waarvan er 3000 zullen zijn van de Moto 6.5. Kan Aprilia het rechtvaardigen om zo'n grote productie-investering te doen in wat misschien wel een boetiekmotor wordt?  Beggio is bereid om het risico te nemen, want als hij daarin slaagt, kan Aprilia begin jaren zestig net als Honda een naam worden. Aangezien alle 1000 motoren bestemd voor alleen de Italiaanse markt zijn uitverkocht en dat de Moto 6.5 nog geen stijlgek Japan heeft gezien, zien de vooruitzichten er verre van somber uit. 
De Aprilia is een ideale motor voor stedelijk gebied en landwegen, en voor beginnende rijders die misschien het lawaai van de wereld verkiezen boven het geluid van hun motor. Het is stil, gemakkelijk te besturen, biedt light-stuuringen en is voldoende krachtig. Het feit dat het er ook heel anders uitziet, draagt bij aan zijn persoonlijkheid en stimuleert de interesse. Wen aan de look, omdat zelfs nu, Starck werkt aan zijn volgende ontwerp voor Aprilia. 
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Cycle World februari 1996 (Engelstalig)

Bericht door MotoMan » 07-04-2020 19:54

Dit is de foto nogmaals, maar dan in zijn geheel....

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Documentatie / Folders / Brochures Aprilia MOTO 6.5”