De Aprilia LAMA (concept) 1992

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

De Aprilia LAMA (concept) 1992

Bericht door MotoMan » 14-01-2020 11:29

High Concept de LAMA

Ruim voor de Moto 6.5 besloot Starck om zijn passie voor twee wieler te realiseren na een toevallige ontmoeting met Ivano Beggio, eigenaar van Aprilia, op de ‘Salone del Mobile’ 1991. Hier spraken de twee, pratend over motoren, om een reis te beginnen die de wereld van twee wielen combineert met die van design.

Onmiddellijk na de Autosalon van Milaan gaat Philippe Starck naar Noale, bezoekt de fabriek en er wordt de overeenkomst gesloten met Aprilia om een scooter in 2 uitvoeringen (50cc en 125 cc) te ontwerpen. Natuurlijk zijn de motoren er al, maar verder krijgt Starck carte blanche voor het totale ontwerp. Beggio wil zien waar de inspiratie van de Franse ontwerper op zal uitkomen. 

Met Starck samen is er ook Thierry Gaugain, de rechterarm van Starck, ook technisch goed onderlegd. (Gaugain blijft vele jaren samenwerken met Starck en neemt deel aan alle tweewielprojecten en dus ook aan het Motò-project)

Een intense periode van vergaderingen en voorlopige schetsen volgt. Het internet bestaat nog niet, koeriers en treinen worden gebruikt. Starck is echter gewend om in zijn studio in Parijs te werken, waar hij ook alle andere projecten kan volgen die zijn studio uitvoert. Aprilia accepteert dit en de scooter zal worden ontwikkeld in Frankrijk. 

Vanaf september 1991 begint de ontwikkeling van deze modulaire scooter in de "grote" versie, dat wil zeggen die met het zadel dat omhoog gaat naar het stuur, en die met een normaal zadel.   
Beggio geeft Alberto Cappella, een jonge ontwerper die onlangs bij Aprilia is aangenomen, de opdracht om contact te leggen met Starck. 

Het proces van studies, schetsen, reizen naar Frankrijk begint opnieuw, en we zijn al in 1992. Maar Beggio wil zijn tempo aanscherpen.
Alberto Cappella, Friulisch van geboorte maar Piemontese van adoptie, heeft recentelijk gewerkt in de Centro Stile Aprilia. Zijn passie, vanaf jonge leeftijd, was om motorfietsen te tekenen, altijd en overal. Vanuit Piemonte verhuisde hij graag naar Noale om zijn droom waar te maken, om te werken in een groot motorfietsbedrijf. Wanneer Beggio hem vraagt hoe het met de Fransen gaat en of hij bereid is naar Parijs te gaan, accepteert Alberto zonder aarzeling. 

Cappella is onlangs voor de tweede keer vader geworden en neemt daarom zijn vrouw en kinderen mee;  Hij betrekt met zijn gezin een villa/bungalow met botenhuis aan zee nabijgelegen van een camping. Wanneer Starck en Gaugain komen kennis maken (na twee dagen) aarzelen zij niet, ook zij zullen in de villa verblijven!  En dus, in een zeer informele en vertrouwde sfeer, krijgt de Lama gestalte. De werkplaats is in het botenhuis dat direct aan het strand ligt, iedereen is in badkleding.  Men werkt op een zeer ontspannen maar winstgevende manier. 

Zo werd de LAMA geboren of Lamà, zoals Starck het in het Frans noemde. (gebaseerd op een serie ‘Amigo’ scooters) De naam Lama wordt wellicht ontleend door de twee spiegels die lijken op de harige oren van het schattige Andesdier.

Sinds juni 1992 heeft Cappella meer dan 3 maanden met Starck doorgebracht in de villa in Bordeaux, aan de oceaan. 
Wanneer Cappella terugkeert uit Frankrijk, is de Lama bijna klaar;  hij werd gepresenteerd aan Beggio die het goedkeurde, besloot het te voltooien voor de autosalon van Bologna in december 1992. En het was daar dat de Lama voor het eerst door het publiek werd gezien.

Van dit dier, de Lama, wilde Starck de zachtheid, de nonchalance, de facetten sympathiek en het vertederende, het "teddy" pluche of het goede grote konijn, lenen. Ronde vormen, maar niet te zacht, spiegels als de oren van Mickey (of konijn ...). De ontwerper heeft voorgesteld om de intrinsieke agressiviteit van de twee wielen te wissen ten gunste van een meer vriendelijke filosofie, met een aantekening van humor en dierlijke gratie, zo niet menselijk.

De presentatie is luxueus en goed onderhouden: op een platform is de scooter half verborgen een reeks sluiers en gordijnen.  De nieuwsgierigen moeten de treden van een ladder beklimmen en door een nauwe opening tussen de lakens gluren.  Aanwezig zijn Beggio, Starck, Lucio Dalla (een goede vriend van Starck) en Federica Panicucci, de presentator van het evenement.  Veel journalisten en insiders.  Op een gegeven moment vallen de sluiers en verschijnt de LAMA . 

Maar direct bij aanvang waren er moeilijkheden en laat het iedereen sprakeloos zijn en niet in positieve zin!
Mooi?  Ugly?  Zeker te ver vooruit voor 1992. De reacties van de gespecialiseerde pers zijn zeer voorzichtig en verward, iemand bespot het openlijk.  Zelfs Aprilia-dealers zijn niet overtuigd van deze moderne vormen. 

"We hopen dat het niet gaat gebeuren, anders aan wie gaan we het verkopen?" is de meest voorzichtige opmerking onder de Aprilia-dealers.
Vreemd.  Er wordt ongetwijfeld veel over gepraat, zowel ten goede als ten kwade. 

“Ongemakkelijk om te rijden, uitgerust met een chassis op zijn zachtst gezegd te slap, vol met kleine onvolkomenheden”. Dit is de mix van factoren die de schijnwerper hebben gezet op een faraonisch project waarmee Philippe Starck samenwerkte, de Franse archistar die door de meeste mensen wordt gekend omdat hij die 'juicer' (sinaasappelpers) heeft ontworpen waarbij 50% van het sinaasappelsap naast het glas valt, in plaats van erin. Aan de andere kant, zoals Starck zei, "de Lamà moet mooi zijn". Een te exposeren object dat in de woonkamer moet worden bewaard. Een kunstwerk. Alhoewel, om de waarheid te zeggen, de "designscooter" van 1991 gaf Beggio beslist hoofdbrekens.

Het prototype roept een aantal verbijstering op.  Er werd toen besloten om nog een kleinere alternatieve versie te maken en alleen met de traditionele lege ruimte tussen het zadel en het stuur, net als alle andere scooters.

Beggio vindt het een leuk ontwerp, maar hij begrijpt dat de LAMA zijn leven als een prototype moet beëindigen.
Beggio luistert, leest, mediteert en neemt vervolgens de beslissing: de Lama gaat niet in productie.

Alberto Cappella:
"In mijn woonkamer heb ik een prototype van een Aprilia Lama-scooter, het is er maar één van de twee. De andere Lama staat in de fabriek van Noale en het geeft me een goede herinnering aan tijden in het verleden. Ik heb toen in 1992 drie maanden doorgebracht in het huis van Philip Stark aan zee. We hadden de taak om 8 verschillende conceptmodellen te ontwerpen en mock-ups en kleimodellen te maken. We hadden absoluut de vrije hand om scooters, motorfietsen of wat dan ook te ontwerpen. We zouden tussendoor een duik nemen en daarna weer aan het werk gaan. We hebben ook veel bier en champagne gedronken tijdens het creatieve proces. De kleimodellen zijn opgeslagen in het vissershuis van Starck”

Afbeelding
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

BROCHURE 1992 APRILIA LAMA (Franstalig) http://www.moto-collection.org/moto-col ... fiche=5512
Aprilia
50 & 125 Lama - text 1992
Design à l'état pur

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: de LAMA

Bericht door MotoMan » 14-01-2020 12:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: de LAMA

Bericht door MotoMan » 21-01-2020 18:24

Grapje:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: de LAMA

Bericht door MotoMan » 24-01-2020 15:38

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: De Aprilia LAMA (concept) 1992

Bericht door MotoMan » 15-07-2020 08:37

1992:

Alberto Cappella:
"In mijn woonkamer heb ik een prototype van een Aprilia Lama-scooter, het is er maar één van de twee. De andere Lama staat in de fabriek van Noale en het geeft me een goede herinnering aan tijden in het verleden. Ik heb toen in 1992 drie maanden doorgebracht in het huis van Philip Stark aan zee. We hadden de taak om 8 verschillende conceptmodellen te ontwerpen en mock-ups en kleimodellen te maken. We hadden absoluut de vrije hand om scooters, motorfietsen of wat dan ook te ontwerpen. We zouden tussendoor een duik nemen en daarna weer aan het werk gaan. We hebben ook veel bier en champagne gedronken tijdens het creatieve proces. De kleimodellen zijn opgeslagen in het vissershuis van Stark"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Philippe Starck”