de Aprilia Moto 6.5 "Evoluzione" (concept) 1998

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

de Aprilia Moto 6.5 "Evoluzione" (concept) 1998

Bericht door MotoMan » 24-11-2019 11:47

En daar was hij dan in 1998, de opvolger van de Aprilia Moto 6.5 de "EVOLUZIONE" ..... Of toch niet?

In 1998 stelt Philippe Starck een evolutie van de Moto 6.5 voor. Het prototype dat ontstaat, heet "Evoluzione" op basis van de Moto 6.5 uit 1995. De veranderingen zijn volledig dichte wielen inplaats van de spaakwielen, omhullende behuizingen (inclusief de kettingkast) en een upside-down-voorvork. Ook de koplamp krijgt een nieuw uiterlijk en er wordt een extra logo op de tank toegevoegd in de vorm van een gestileerde klok. De motor blijft de Rotax 4-takt met enkele cilinder. De 'Evoluzione' blijft echter een prototype en wordt niet in productie genomen. In de bioscoopfilm de "Bicentennial Man", een sciencefictionfilm uit 1999 van Chris Columbus met een hoofdrol voor Robin Williams, is deze 'Evoluzione' nog te bewonderen. In 2005 was er in Parijs een motortentoonstelling de 'Paris Motorcycle Legend Fair' gewijd aan 50 jaar Italiaanse design, waarbij ontwerpen van Philippe Starck voor Aprilia uitgelicht werden waaronder dus ook de 'Evoluzione'. Het is bij 1 "Evoluzione" gebleven en deze is nog steeds te bewonderen in het Aprilia-museum in Noale (bij de Aprilia fabriek) vlak bij Venetië.

2005 in Parijs:
Afbeelding

In Noale:
Afbeelding

In Noale:
Afbeelding

In de sciencefictionfilm de "Bicentennial Man" uit 1999 van Chris Columbus. De hoofdrol is voor Robin Williams.

Zie hier de de betreffende delen in de film:
https://www.youtube.com/watch?v=W2nu1t7 ... e=youtu.be

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
And there he was in 1998, the successor to the Aprilia Moto 6.5 the "EVOLUZIONE" ..... Or not?

Philippe Starck proposed an evolution of the Moto 6.5 in 1998. The prototype that emerges is called "Evoluzione" based on the Moto 6.5 from 1995. The changes are completely closed wheels instead of the spoke wheels, enveloping housings (including the chain guard) and an upside-down front fork. The headlight also gets a new look and an extra logo is added to the tank in the form of a stylized clock. The engine remains the Rotax 4-stroke with single cylinder. The 'Evoluzione', however, remains a prototype and is not taken into production. In the movie "Bicentennial Man", a science fiction film from 1999 by Chris Columbus with a leading role for Robin Williams, this "Evoluzione" can still be admired. In 2005 there was a motor show in Paris, the 'Paris Motorcycle Legend Fair', dedicated to 50 years of Italian design, where designs by Philippe Starck for Aprilia were highlighted, including the 'Evoluzione'.

Bron:
https://www.motomag.com/Philippe-Starck ... dpipy1x-u6

(Vertaling tekst door Google:)
  Philippe Starck, gepassioneerde ontwerper
Op de Paris Motorcycle Legend Fair 2005 was het thema 'het Italiaanse design' en stelde motorfietsen tentoon die de trends van de afgelopen 50 jaar illustreren. Het meest opvallende moment was duidelijk de ontwerpen van Philippe Starck.
Philippe Starck is degene die Aprilia uitkoos in 1995, toen ze de 6.5 lanceerde. Rond een Rotax met één cilinder trekt Philippe Starck een buisvormig frame dat de motor zo dicht mogelijk omhult, waardoor deze fiets: "Moto" uiterst compact en zeer dun is. Maar een populaire succes was het niet.
Ter gelegenheid van deze show heeft deze echte gepassioneerde motorontwerper (een beetje) geleverd, (veel) gereageerd en een (klein) spotlight op deze projecten gezet.

Philippe Stack interview 2005:
"Ik rijd elke dag op mijn motoren, ongeacht het weer en in welk land ik ook ben. "Onvermoeibare reiziger", ik heb ongeveer 27 motorfietsen in de verschillende landen waar ik woon en in mijn persoonlijke vliegtuig heb ik permanent twee motorfietsen ". Op dit moment rolt het op een Kawasaki 650 (de scrambler) of Yamaha 550 getypt all-terrain. "Ik heb een motor nodig die me in zijn eigen tempo brengt, want ik ben ook een beetje dom. Als je me een motor geeft die met 70 km / u rolt, rijd ik met 70. Maar als ik een fiets heb die stijgt tot 270, dan rijd ik met 270. Ik heb een beetje bescherming nodig tegen mezelf, "zegt hij.
Met een verbijsterende openhartigheid geeft hij toe dat hij zich niet aangetrokken voelt door de huidige motorfietsproductie. "We maken motorfietsen met marketingprojecten zodat de rijder zich kan identificeren met de coureurs van GP, ​​Dakar of Hell's Angels, die overigens Amerikaanse nazi's zijn. En dat maakt me verdrietig, omdat de motorrijder conservatief is en moeite heeft nieuwe concepten aan te nemen. "
Als bewijs citeert hij "de 800 Honda PC, die niet het verwachte succes heeft bereikt. Maar deze motor gaf vooraf alle grote scooters die nu aan het verscheuren zijn.
De terugkeer naar de bronnen
Hij voorspelt zelfs, overtuigd "dat we zullen terugkeren naar de bronnen van de motor, en ik werk er zelf aan. We werken samen met Thierry Gauguin (de rechterarm van Starck) aan 4 projecten, waaronder een Amerikaanse, een Italiaanse, een Spaanse en met Voxan. Het enige dat ik over het Franse project kan zeggen, is dat we de architectuur van de twee cilinders met het frame behouden.
Deze multicard werkt ook aan een autoproject. "Het wordt een eendelige auto die op een waterstofbrandstofcel rijdt. Het is een project gedreven door een Chinees-Engelse joint venture. "
"Ik besloot te werken aan de wijze van voortbewegen naar waterstof, omdat het met deze brandstof waarschijnlijk niet naar oorlog gaat, zoals voor olie, om het te krijgen", concludeert hij.

Stark, bedrijfsleider
Philippe Starck is naast Jacques Busillet van Moto Légende niet alleen een ontwerper. Aan het begin van zijn carrière werkte hij in de architectuur. Nu staat hij aan het hoofd van twintig bedrijven.
Philippe Starck is niet alleen een motorfietsontwerper, bovendien zegt hij het zelf: "Als ik aan een motorfietsproject werk, is het bijna gratis. Het is alleen voor passie. Als je daarop moest rekenen om te eten, zou ik al uitgehongerd zijn ... "

Hij staat aan het hoofd van een twintigtal bedrijven die werken in de architectuur (inrichting van cafés, hotels, nachtclubs), in het ontwerp en de realisatie van het hoofdkantoor voor grote bedrijven en meubels. Deze bedrijven zijn gevestigd in steden over de hele wereld zoals Los Angeles, New York, Parijs, Londen en Bordeaux ...

Pas in 1980 probeerde hij industrieel ontwerp, daarna werkte hij aan het ontwerpen van veel alledaagse voorwerpen, variërend van tandenborstels tot Panzani-pasta.

Het project "Moto" is niet de enige waaraan hij heeft gewerkt, want hij ontwierp ook een scooter, de Lama (in 1992), nog steeds voor Aprilia. In 1996 werkte hij aan het X-Ray-project, een voortzetting van de 6.5, maar deze keer was de motor een tweecilinder. Ten slotte biedt hij in 2000 nog steeds aan Aprilia de X-3 uitgerust met een twin, een buisvormig frame en een agressievere look.

Wat motiveert Philippe Starck het meest? "Ik wil de motor zo eenvoudig mogelijk maken. Maar eenvoud is een zeer zeldzaam concept om te bereiken. "

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: de Aprilia Moto 6.5 "Evoluzione" (concept) 1998

Bericht door MotoMan » 15-02-2020 19:09

De foto's late n niet duidelijk zien wat dat logo is wat onder de bekende MOTO 6.5 afbeelding staat.
Op de foto's heeft het iets weg van een klok of zo.
Maar dat is het niet.
Een detailfoto geeft opheldering:

Afbeelding

Tenminste, het is even goed kijken.
Het is dus een 'e' (schuin achterover) op een ondergrond van een tandwiel.
Zo dus (ongeveer):

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Philippe Starck”