de Aprilia X-RAY 1000 (concept) 1996
Geplaatst: 23-11-2019 14:06
Philippe Starck ontwierp ook de RSV1000 engined Aprilia X-Ray 1000 als prototype in 1996.
Een grotere versie van de Mot 6.5, de X-Ray, werd gebruikt om de 1000cc V-twin motor van het bedrijf te demonstreren voordat de RSV klaar was.
Maar deze X-ray was wel de voorloper in het definitieve ontwerp van de latere 2011 Aprilia RSV4 Factory SE
Philippe Starck created the Aprilia X-Ray 1000 concept bike and equipped it with an RSV 1000 engine. Here it is in the Noale factory.
Ergens in Milaan:
Dit prototype van de Aprilia uit 1996, genaamd de RSV1000 engined Aprilia X-Ray 1000, werd ontworpen door designer Philippe Starck, dezelfde ontwerper van de Moto 6.5 uit 1995. Dit project is nooit in productie genomen. Ivano Beggio (eigenaar Aprilia) had na de introductie van de Moto 6.5 graag nog een motor gehad met een automatische versnelling en meer kracht.
Het concept is echter zeker niet slecht! De vormgeving van een "enduro" en de ronde lijnen die volgen geven een zeker effect. Helaas is het onderzoek naar de 'absolute formele reinheid' van Starck, dat in de jaren '90 zo modieus was, gestrand en een beetje te veel gaan uit zien als speelgoed. En met een RSV motorblok met 1000 cc , 2 cilinders en 130 pk was het een niet noodzakelijke toegevoegde waarde op het bestaande aanbod. Gezien de verhoudingen kun je je voorstellen dat de tank onder het zadel zit (zoals de BMW F650-serie) om het zwaartepunt laag te houden en de luchtfilterbehuizing groot (zie de luchtinlaten in dummy-tank). Een automatische versnellingsbak zat er ook niet op. De techniek was nog niet zover. Pas in 2007 kwam Aprilia met de automatische transmissie op de Aprilia Mana 850.
Dit prototype had nog een niet werkzame motor en een houten (!) windscherm. Het heeft dus nimmer echt gereden.
Er kwamen echter technische problemen rond het ondergedimensioneerde buizenframe, de veel te kleine benzinetank en te weinig ruimte voor de airbox aan het licht, waardoor het project - mede ook door de tegenvallende verkopen van de Moto 6.5 - al vrij snel gestaakt werd.
Het was ook een voorbeeld van een ontwerp dat te vooruitstrevend was en dus te ver in de toekomst lag. Bijgewerkt in de componenten en kleuren van nu, zou het de toonzalen van vandaag niet ontsieren. Na dit prototype stopte de ontwerpen van Starck voor Aprilia. ........ Maar we kunnen het nog wel steeds bewonderen in het Apriliamuseum in Noale. Het schijnt dat een concept Aprilia X-Ray zeer recent is gekocht door en Italiaanse verzamelaar voor 850 Euro!!!!! (Ik ben nog op zoek naar een bevestiging) Er zijn slechts 3 exemplaren gemaakt, overigens zonder elektrische componenten. Zo zitten er bijvoorbeeld ook geen knipperlichten op. Hoe dan ook, het blijft intrigerend. Wie meer weet mag het zeggen.
Een grotere versie van de Mot 6.5, de X-Ray, werd gebruikt om de 1000cc V-twin motor van het bedrijf te demonstreren voordat de RSV klaar was.
Maar deze X-ray was wel de voorloper in het definitieve ontwerp van de latere 2011 Aprilia RSV4 Factory SE
Philippe Starck created the Aprilia X-Ray 1000 concept bike and equipped it with an RSV 1000 engine. Here it is in the Noale factory.
Ergens in Milaan:
Dit prototype van de Aprilia uit 1996, genaamd de RSV1000 engined Aprilia X-Ray 1000, werd ontworpen door designer Philippe Starck, dezelfde ontwerper van de Moto 6.5 uit 1995. Dit project is nooit in productie genomen. Ivano Beggio (eigenaar Aprilia) had na de introductie van de Moto 6.5 graag nog een motor gehad met een automatische versnelling en meer kracht.
Het concept is echter zeker niet slecht! De vormgeving van een "enduro" en de ronde lijnen die volgen geven een zeker effect. Helaas is het onderzoek naar de 'absolute formele reinheid' van Starck, dat in de jaren '90 zo modieus was, gestrand en een beetje te veel gaan uit zien als speelgoed. En met een RSV motorblok met 1000 cc , 2 cilinders en 130 pk was het een niet noodzakelijke toegevoegde waarde op het bestaande aanbod. Gezien de verhoudingen kun je je voorstellen dat de tank onder het zadel zit (zoals de BMW F650-serie) om het zwaartepunt laag te houden en de luchtfilterbehuizing groot (zie de luchtinlaten in dummy-tank). Een automatische versnellingsbak zat er ook niet op. De techniek was nog niet zover. Pas in 2007 kwam Aprilia met de automatische transmissie op de Aprilia Mana 850.
Dit prototype had nog een niet werkzame motor en een houten (!) windscherm. Het heeft dus nimmer echt gereden.
Er kwamen echter technische problemen rond het ondergedimensioneerde buizenframe, de veel te kleine benzinetank en te weinig ruimte voor de airbox aan het licht, waardoor het project - mede ook door de tegenvallende verkopen van de Moto 6.5 - al vrij snel gestaakt werd.
Het was ook een voorbeeld van een ontwerp dat te vooruitstrevend was en dus te ver in de toekomst lag. Bijgewerkt in de componenten en kleuren van nu, zou het de toonzalen van vandaag niet ontsieren. Na dit prototype stopte de ontwerpen van Starck voor Aprilia. ........ Maar we kunnen het nog wel steeds bewonderen in het Apriliamuseum in Noale. Het schijnt dat een concept Aprilia X-Ray zeer recent is gekocht door en Italiaanse verzamelaar voor 850 Euro!!!!! (Ik ben nog op zoek naar een bevestiging) Er zijn slechts 3 exemplaren gemaakt, overigens zonder elektrische componenten. Zo zitten er bijvoorbeeld ook geen knipperlichten op. Hoe dan ook, het blijft intrigerend. Wie meer weet mag het zeggen.