Biografie Philippe Starck

Moderators: MotoMan, YOURI

Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 03-02-2019 19:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Philippe Starck

Aprilia Motó 6.5, een ontwerp van Philippe Starck
Philippe Starck (Parijs, 18 januari 1949) is een Frans ontwerper van interieurs en gebruiksvoorwerpen. Behoort sinds jaar en dag tot de internationale designers- scene. Zijn ontwerpen, van de stoelen Louis Ghost, Mademoiselle, ErolSl en Dr No zijn zeer bekend. Ook ontwierp Philippe Starck een bank, de Bubble Club en Allessi keukengerei. Daarnaast is Philppe Strack actief als architect. In de loop der jaren heeft hij aan meer dan 40 projecten over de gehele wereld meegewerkt waaronder de Aprilia Moto 6.5

Levensloop
Starck is opgeleid te Parijs en stichtte in 1968 zijn eerste ontwerpbureau, dat gespecialiseerd was in opblaasbare voorwerpen. In 1969 werd hij samen met Pierre Cardin directeur van het bedrijf.

Starck werkt sinds 1975 als zelfstandig binnenhuisarchitect en industrieel ontwerper. Zo ontwierp Starck onder meer een deurkruk voor de Duitse deurkrukkenproducent FSB. Dit model werd destijds als een designklassieker gezien en heeft diepe sporen achtergelaten in de deurbeslagindustrie.[1] Eén van de bekendste ontwerpen van Starck is dat van de Motó 6.5 motorfiets voor fabrikant Aprilia.

Begin jaren negentig was Starck betrokken bij plannen van de Amsterdamse Stichting Centrum De Waag die de Waag wilde verbouwen tot multimediacentrum. Tot afgrijzen van de Nieuwmarktbuurt, en van monumentenliefhebbers, ontwierp Starck een glazen uitbouw. Voor deze kon worden gerealiseerd, ging de stichting echter failliet.



Ontwerpen, een selectie
1984: Café Costes in Parijs
1989: Juicy Salif voor Alessi (de sinaasappelpers)
Jaren 90: Horlogelijn voor Fossil, Inc.
1994: Een van de paviljoens van het Groninger Museum
1994: Motó 6.5-motorfiets voor Aprilia
1998: Sculpture Motorbike 6,5 Aprilla in Hilversum
2000: Bubble Club-serie (tweezitsbank, fauteuil en bijzettafeltje van polyethyleen), voor Kartell
2012: Privéjacht van wijlen Steve Jobs
2012: Starck ontwerpt gratis een nieuwe versie van de Franse OV-kaart Passe Navigo


http://www.kunstbus.nl/design/philippe+starck.html

http://www.interieurdesigner.nl/blog/detail/philippe-starck

https://nl.wikipedia.org/wiki/Philippe_Starck

[url=https://ibb.co/pZKkDhV]Afbeelding



Afbeelding[/url]
Philippe Starck is in bezit van twaalf huizen over de hele wereld en van onder andere 27 Apriliamotoren. De sloten in de Apriliamotoren zijn voor hem speciaal aangepast, zodat hij maar één sleutel nodig heeft.
Over de Moto 6.5 zei Philippe stark in 1994:
Over zes jaar zul welen het derde millennium ingaan.

Misschien is dit de ideale tijd om de balans op te maken en te begrijpen dat percepties - in plaats van werkelijkheden - ons omringen.

Neem de motor. Het is veranderd in een modieus slachtoffer, ontdaan van alle zintuigen, beroofd van zijn 'raison d'être'. Valse mythen en echte karikaturen zijn het enige dat overblijft.

Op een paar zeldzame uitzonderingen na, heeft de motor zijn ziel verloren. De tijd is gekomen om deze ziel op te zoeken en opnieuw uit te vinden.

De essentie van de fiets zelf. Het beste van wat het was. Het beste van wat het zou kunnen zijn: uniek, definitief, eeuwig. Minimale materialen. Maximale spirit.

Deze motor bestaat: de MOTÓ 6.5.

Afbeelding
“Als ik ontwerp, beschouw ik de technische of commerciële parameters niet zozeer als het verlangen naar een droom die mensen hebben geprobeerd te projecteren op een object. ”
– philippe starck
Deze tekening van Philippe Stark geeft het definitieve ontwerp weer. Op een paar kleine details is de definitieve versie van de Moto 6.5 zo uitgevoerd. Alleen de aluminium geperforeerde plaat aan de voorzijde onder de radiator is nu anders gevormd. Ook de ophanging van de koplamp is anders:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 03-02-2019 21:29

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 09-02-2019 17:46

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 17-03-2019 17:30

Zijn dit ook tekeningen van Philippe Starck?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 18-11-2019 10:07

Een archetype (Grieks: αρχη begin, bron) is een geïdealiseerd oermodel dat ten grondslag ligt aan latere varianten
Overzicht actieve loopbaan
Frankrijk I Meubel- en productdesigner I www.philippe-starck.com

Starck, zoon van een luchtvaartingenieur, studeerde architectuur en design in Neuilly en Parijs en werkte daarna als designer voor Pierre Cardin.

Hij boekte zijn eerste successen als binnenhuisarchitect; begin jaren tachtig kreeg hij van president Mitterand de opdracht de inrichting voor het Elysée Paleis te ontwerpen. Zijn Costes driepotige stoel, voor het café met dezelfde naam, was ook een spectaculair succes. Starck had grote invloed op de postmodernistische jaren tachtig en de wat sobere jaren negentig, en brak internationaal als designer door.

Designs uit die periode zijn onder andere de innovatieve Or Glob stoel (voor KartelI), met zijn unieke combinatie van metaal en plastic, een bijna archetypische motorfiets voor Aprilia (de MOTO 6.5), brillen voor Alain Mikli, mengkranen voor Hansgrohe en Duravit, speelgoed, klok­ken, huishoudelijke apparaten en lampen, waaronder de Romeo Moon voor Flos.

Starck heeft ook een naam opgebouwd als designer van koele interieurs, zoals in het Delano Hotel in Miami en het Peninsula Restaurant in Hongkong, en hij wordt veel gevraagd als design­ adviseur (bijvoorbeeld voor de Eurostar wachtruimtes in Londen en Parijs). Hij heeft zonder twijfel bijgedragen aan de misvatting dat design ‘dure rommel’ is. Toch werkt hij ook hard om deze mening te weerleggen, zoals zijn design van de Cozy Chair (voor het Amerikaanse bedrijf Target) die maar een paar dollar kost.

Hij heeft ook beweerd dat plastic milieuvriendelijker is dan hout. Ter gelegenheid van een tentoonstelling van zijn werk in het Centre Georqes Pompidou in Parijs gaf hij een boeiende lezing over leven, economie en design zonder zijn eigen werk erbij te betrekken.

Philippe Starcks producten staan in miljoenen huizen over de hele wereld. Tot de duizeling wekkende verscheidenheid van zijn designs behoren een dynamisch gevormde tandenbor­stel, een schommelende tv (voor Thomson), een citruspers op spinnen pootjes (voor Alessi), een even uitbundige toiletborstel, en stoelen en lampen in alle vormen en maten. Iedereen zal wel eens een design van hem zijn tegengekomen.

Een van Starcks meest verrassende beweringen is dat hij niet geïnteresseerd is in de uiterlijke vorm van zijn designs, hoewel ze de zintuigen zeker wel prikkelen. Hij is succesvol in het creëren van betaalbare producten, misschien door zijn assertiviteit in de contacten met de bedrijven waar hij mee werkt.

Chronologisch overzicht
1960 opleiding aan de Écôle Nissin de Camondo in Parijs.

1965 won hij de meubelprijsvraag La Vilette.

1968 kreeg hij van L. Venturi en later Quasar opdracht opblaasmeubilair te ontwikkelen.
1968 eigen bedrijf dat opblaasbare objecten produceerde.

1969 art director van de Pierre Cardin studio, waarvoor hij 65 meubelontwerpen maakte.

1970 – 80 interieurs voor de nachtclubs La Main Bleue in Montreuil

1970 Francesa Spanish stoel

1976 – 77 maakt wereldreis

1976 Les Bains Douches in Parijs

1977 Easy Light stoel

1978 Dr. Von Vogelsang sofa

1980 eigen studio ‘Starck Products’ Parijs

1982 privé-vertrekken van de president in het Palais de L’Élysée.

1984 driepotige stoel en interieur voor Café Costes in Parijs.

1985 De Manin in Tokio

1985 -1987 woning Formentera op de Balearen.

1985 -1987 woning Le Moult in Parijs.

1988 Ara-tafellamp voor Flos.

1988 Royalton Hotel

1989 Nani Nani-kantoorgebouw in Tokyo.

1990 – 1991 citroenpers Juici Salif

1990 – 1991 ketel Hot Bertaa voor Alessi.

1990 – 1991 vergiet Max le Chinois

1990 – 2000 elektronica voor Thomson, Saba en Telefunken,

1990 hotels Paramount in New York, Delano in Miami, Mondrian in Los Angeles,

1990 stoel Dr. Glob

1990 Teatriz in Madrid, Interieurs voor nachtclubs, winkels voor Kansäi, Yamamoto, Bocage, Creeks, Hugo Boss , restaurants.

1992 Le Baron Vert gebouw in Osaka.

1992 Starck paviljoen voor oosterse keramiek in het Groninger Museum.

1994 Het houten Starck-huis.

1994 Lord Yo-kuipstoel.

1994 Lord Yo kuipstoel Driade.

1994 Televisie Jim Nature voor Saba

1995 / 96 Dr. No

1995 Moto 6.5 voor Aprilia

1996 opvouwbare stoel Miss Trip.

1996 woning het Placido Arango Jr.-huis in Madrid.

1999 Stoel la Marie voor Kartell.

2000 Bubble Club, Kartell

2004 bekroond met de Lucky Strike Designer Award.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 24-11-2019 17:23

https://www.volkskrant.nl/de-gids/onze- ... ~b1f94b1e/
9. Vervoermiddel: Aprilla 6.5
‘Het enige vervoermiddel dat ik voor mijn lol gebruik, is mijn Aprilla 6.5 motorfiets. Ik rijd zelf geen auto. Voor mij heeft een vervoermiddel nooit meer dan twee wielen. Of twee vleugels. Want ik heb ook een eigen vliegtuig. Niet als luxe maar uit noodzaak. Anders zou ik te weinig tijd overhouden om te werken. Het spijt mij dat ik niet producten van anderen kan noemen. Maar ik leef in mijn eigen wereld.’
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 24-11-2019 19:49

Had Philippe Starck in 1994 een wiskundige benadering voor het ontwerpen van de verhoudingen van de Moto 6.5?

Interessant is deze filosofie van Pier Luca Zanmatti :
(op de Facebookpagina van Club 6.5 Italia)

Da tempo, guardando il serbatolo della MOTO', ho avuto la sensazione che sia stato concepito secondo la "sequenza aurea" di Fibonacci. Così ho provato ad applicare lo sviluppo della formula e della relativa spirale elaborando una foto. Prima sul solo serbatoio e poi su le dimensioni di tutta la MOTO'. Mi pare che le proporzioni ci siano. Ancora più interessante, è che in entrambe le applicazioni (serbatoio e moto intera) la verticale del quadro finale della formula si sovrappone esattamente su la piccola barra verticale del logo sul serbatoio.
Lange tijd, keek ik naar de wiskundige verhouding van de motor. Ik had het gevoel dat het werd bedacht volgens de "gulden snede" (the Golden Ratio), dus probeerde ik de ontwikkeling van de formule en de relatieve spiraal toe te passen door een foto te bewerken. Als eerste op de enige tank en dan op de afmetingen van de hele motor. Ik denk dat de verhoudingen er zijn. Nog interessanter, het is dat in beide toepassingen (tank en hele motor) de verticale van het uiteindelijke frame van de formule precies overlappen op de kleine verticale lijn van het logo op de tank
A very sharp observation by Pier Luca Zanmatti(member of Club 6.5 Italia):

For a long time, I looked at the mathematical ratio of the motor. I felt it was conceived according to the "golden ratio", so I tried to apply the development of the formula and the relative spiral by editing a photo. First on the only tank and then on the dimensions of the entire engine. I think the relationships are there. Even more interesting, it is that in both applications (tank and entire engine) the vertical of the final frame of the formula exactly overlap on the small vertical line of the logo on the tank

Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 28-11-2019 20:56

Nog meer tekeningen van Philippe Starck....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste schets van Philipe Starck van de Aprilia Moto 6.5 had een luchtgekoelde Suzuki 350 cc eencilinder (van welke productiemotor is niet duidelijk). Dus geen radiator en de (te) kleine uitlaat zat aan de linker zijde. De tank had al bijna zijn kenmerkende vorm. De naam voor deze creatie was nog simpel: 'EASY BIKE'
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 04-12-2019 07:15

http://philippedwz.over-blog.com/article-466034.html

De Motó 6.5 van Philippe Stark
De APRILIA 6.5, ook wel "La Motó" van Philippe STARK genoemd, is een prachtig kunstwerk, zozeer zelfs dat men zich kan afvragen of het nog steeds een Moto of een kunstwerk is. Kunst, zoveel werkte de maker Philippe STARK goed.

Citaat van Philippe Starck
De maker van de APRILIA 6.5 is Philippe STARK,
Neem een ​​kijkje op zijn site om al zijn creaties te zien:
http://www.starck.com/

Hij zei over de Motó:
"Ik heb weinig interesse in de auto, ik ben altijd dol geweest op de motor vanwege zijn relatie met het minimum, de balans, de harmonieuze uitbreiding van het lichaam, en het is onvervangbaar voor intelligente stads- en intercityritten. Om te zien dat dit object, lang genoeg puur gebleven, een favoriet onderwerp van marketingdiensten is geworden: valse helikopters voor valse motorrijders, nep Paris-Dakar voor nep Thierry Sabine, nep wedstrijdfietsen voor nep Wereldkampioenen. de motorfiets mag zeker niet worden gebruikt om clowns achter kant-en-klare foto's te maken om een ​​illusie van kracht en persoonlijkheid te geven. Aprilia's Motó 6.5 is precies goed. Twee wielen, een tank, een uitstekende motor. Eerlijk en vriendelijk La Motó hoeft de gevaarlijke en nutteloze tekenen van machismo niet te tonen ". (Philippe Starck)
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 08-02-2020 13:50

https://prezi.com/f6-l5yqjkyhk/moto/

Hier vertelt Philippe Starck het volgende:
"Mij bellen om een ​​scooter te ontwerpen was een droom voor mij. Maar ik zag meteen een probleem, want vandaag hebben honderd procent van de voertuigen" mannelijke seksualiteit ", meer dan dat: ze zijn stom macho. De bromfiets moet een praktisch object, knap en zeer comfortabel, en niet focussen op een seksualiteit in plan "Kijk, ik heb een grotere penis dan Misschien is het uiterlijk van een man interessant als we met de dinosaurus willen vechten, maar om te overleven heb je intelligentie nodig, geen enige macht en agressie. Ik probeerde te werken aan het idee dat intelligentie van Mouna intuïtie betekent en dat het vrouwelijk is. "
"Het is zonder twijfel een motorfiets, hoewel niet zozeer als de meesten de markt domineren. Maar het echte probleem is het" geslacht "van de motorfiets, maar de marketing. Het zit in de marketing waarin een valse persoon wordt verkocht": een motorrijder 'of' Koop de Paris niet STARSE, je koopt een darley en je wordt Dakar en je wordt Thierry Sabine '; en ik vind het verschrikkelijk om een ​​persoonlijkheid te kopen, en vooral verschrikkelijk met een motorfiets die iets intelligent en minimalistisch is. Mijn ontwerp zegt in plaats daarvan: "Hiermee ben je jezelf, geen valse engel van de hel."
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Philippe Starck”