Biografie Philippe Starck

Moderators: MotoMan, Youri

MotoMan
Site Admin

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 01-11-2020 06:54

INTERVIEW MET STARCK 2020:

Afbeelding

"Degenen die nieuw terrein betreden moeten ook
er ook voor zorgen dat niemand hem volgt.”
Tien wereldberoemde ontwerpers praten over hun favoriete flops...
en wat ze van hen geleerd hebben.

Net gepubliceerd in het tijdschrift van de "Süddeutsche"...
Een late verklaring van Philippe Starck:

“Ik denk dat ik gefascineerd ben door motorfietsen. Toen ik 14 was, kreeg ik een bromfiets genaamd Vélosolex, waarna ik op een Motobécane Mobylette reed, tenslotte een echte motorfiets. Maar altijd heel eenvoudige, lichte machines. Toen Aprilia me begin jaren negentig vroeg om een motorfiets te ontwerpen, was ik erg trots en opgewonden.  Mijn visie: twee wielen, één motor, één tank, één zadel - een legendarische naked bike zonder kuip. Helaas was mijn machine volledig tegen de markttrend in.  Destijds moest elke motorfiets geschikt zijn voor offroad-gebruik en goed opgeleid; de rally Parijs-Dakar was het grote voorbeeld thema. Ik kon er niets mee, ik kende de weg niet.  Mijn 6.5 is gemaakt door het merk Aprilia. En de Aprilia marketeers adverteerde nauwelijks. Het flopte verschrikkelijk, de vakpers en kopers wezen het af. Ik werd ervan beschuldigd een motorfiets te maken voor meisjes, niet voor mannen. Of hooguit voor homomannen. Dat was hoe reactionair de scène toen was. 
Tegenwoordig wordt het beschouwd als een cultmachine, waarvoor liefhebbers drie keer de oorspronkelijke prijs neerzetten. Ik heb zes 65's en rijd er nog steeds mee. Er zijn zelfs MOTO’ 6.5 motorclubs. Wat heb ik ervan geleerd? Soms doe je gewoon het goede op het verkeerde moment. Mijn opdrachtgever stond niet achter mij, als je dan tegen de trend in ontwerpt, heb je de wind in de rug.”
De 71-jarige Fransman is een van de meest invloedrijke ontwerpers van zijn generatie.  Objecten zoals zijn citroenpers Juicy Salife of zijn plexiglas voor Kartell, worden beschouwd als designiconen.

Philippe Starck 
Motorfiets “MOTO 6.5” voor Aprilia,1994
Disign Philippe Starck
MotoMan
Site Admin

Re: Biografie Philippe Starck

Bericht door MotoMan » 01-11-2020 08:57

https://sz-magazin.sueddeutsche.de/desi ... zlos-82665

21 Juni 2016

"Het beroep van de ontwerper is nutteloos"
De Franse sterontwerper Philippe Starck werkt het liefst alleen op een eenzaam eiland. Niemand mag weten waar het is. SZ-tijdschriftredacteur Thomas Bärnthaler bezocht hem daar.
Van: Thomas Bärnthaler

Zoals zoveel verhalen, kwam ook deze uit een zin die je in een ander verhaal leest: Philippe Starck, misschien wel de beroemdste ontwerper van onze tijd, beroemd om een ​​sapcentrifuge die eruitziet als monsters en zijn honderd miljoen megajacht die hij bouwt Steve Jobs Het liefst brengt hij zijn tijd door in zijn afgelegen privéwoningen, waar nauwelijks elektriciteit of water is en geen wegen leiden.

Wat doet de man die zo ongeveer alles heeft ontworpen, van auto's en meubels tot badkameraccessoires en luxe hotels? En waarom heeft hij een dozijn van zulke kale schuilplaatsen nodig?

Omdat hij op de drempel van autisme staat en daar alleen kan werken, zei de 67-jarige Fransman tijdens een interview in zijn vissershut aan de zuidwestkust van Frankrijk. De partijen kwamen overeen de exacte locatie niet bekend te maken, maar foto's zijn toegestaan ​​- Philippe Starck is misschien een eenling, maar hij is niet onfatsoenlijk. En natuurlijk is er ook elektriciteit en water. Maar er is geen troost meer. Een bed, een bureau, een kleine keuken, een douche, een kanonnenkachel voor de winter, een batterij handbediende zaklampen op een plank. "Ik voel me hier veilig", zegt Starck, die het liefst aan zijn bureau zit en aan projecten werkt met potlood en papier, zonder wifi, "ik ben op mijn territorium."

Van kinds af aan vond hij het moeilijk om met mensen te communiceren. Hij voelt dat zijn creativiteit, die hij in honderden producten heeft aangetoond, een ziekte is die hem succesvol heeft gemaakt, maar ook eenzaam en gedesillusioneerd. Maar je hoeft Philippe Starck niet echt als een depressief persoon voor te stellen. Meer een gedreven man die niet weet waar hij thuishoort. Hij is niet trots op wat hij heeft bereikt; hij was liever wetenschapper geworden. “Het is fijn om een ​​goede stoel te hebben, beter dan een slechte, maar hoe kun je er gepassioneerd over zijn? Het beroep van ontwerper is nutteloos vergeleken met onze huidige problemen. Alleen de wetenschap kan ons redden. "

Hoe ketters hij ook is over zijn eigen beroep, hij lijkt geïnspireerd als het gaat om het grote plaatje, de evolutie, waaraan iedereen moet bijdragen: “Er ligt veel slib en modder voor mijn vissershut. Het is dezelfde waarin het leven vier miljard jaar geleden is ontstaan. Destijds hadden de bacteriën geen idee wat we vandaag zijn, en we hebben geen idee wat we over miljarden jaren zullen zijn. Daarom vind ik het zo ontroerend als mensen naar de bioscoop of een bar gaan en denken dat dat het leven is. "

Dan stapt hij weer in zijn boot die ons terug naar het vasteland zal brengen en over de golven crasht, terug in het verkeerde leven.

"Ik leef in een soort magma"
De ontwerper Philippe Starck staat bekend om zijn luxe jachten, hotels en meubels. Hij vermijdt gezelschap - hij trekt zich het liefst terug in een van zijn afgelegen woonplaatsen. Een gesprek over alleen zijn.
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Philippe Starck”