boek "Il Signor Aprilia"

Oprichter van Aprilia

Moderators: MotoMan, Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 828
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

boek "Il Signor Aprilia"

Bericht door MotoMan » 15-01-2020 14:37

door Beppe Donazzan*

"De grootste troef die we hebben is intelligentie: het is het minst dure en het moeilijkste om werk te maken. Wonderen bestaan niet. Ik heb me alleen gericht op een paar ideeën die voortkomen uit de enorme passie die ik voor motoren heb gehad. Het huis waar ik woonde was ook een werkplaats. Het was alles. We hebben daar gewoond en gewerkt. Ik sliep tussen fietsvelgen en koplampen. Er was geen fortuin: mijn vader Alberto, iedereen noemde hem Berto, probeerde snel te incasseren en de leveranciers zo laat mogelijk te betalen.
Het was een oplossing om te kunnen overleven", vertelde Ivano Beggio, een van de grote mensen uit het noordoosten, oprichter van de motorfietsfabrikant Aprilia, mij in een interview, die op 73-jarige leeftijd vertrok.
Het naoorlogse Italië, het Italië van de wederopbouw. Een verhaal van opoffering en zweet dat van Beggio, zoals zoveel anderen.

"Papa Berto was een ambachtsman. Hij repareerde fietsen en verkocht accessoires in Noale. Deurbellen, pompen, banden en binnenbanden. Hij laadde zijn Mickey Mouse en ging van monteur naar monteur die de goederen voorstelde. Dus, verkopen betekende naar Mira of Mestre gaan. De handel, uitgebreid in de buurt, was zijn Amerika. Toen kwam Mogliano erbij. Ik herinner me dat we een feestje hadden", een ander beeld van het begin van het verhaal dat Ivano Beggio me vertelde, opgenomen in mijn boek "Il Signor Aprilia" uitgegeven door Marsilio.
Nog geen veertig jaar later zou Noale een van de beroemdste centra ter wereld worden. Voor de motor. Het hoofdkwartier van een imperium met fabrieken verspreid over Italië, vestigingen in de Verenigde Staten in Atlanta, Japan en Brazilië.
"The Aprilia" wat is het? Aan iedereen die me dat nog vraagt, antwoord ik dat Aprilia een bedrijf is dat graag droomt, maar dat direct na de planning, investeert en werkt in een groep om de droom te laten uitkomen", vertelde Beggio me nog eens. De formule voor een planetair succes.

Om de geschiedenis van dit kleine bedrijf, dat in korte tijd een grote realiteit is geworden, door te nemen nemen de woorden van Ivano Beggio, de president, roerganger van de dromen, een bijzondere waarde aan. Sportief succes en groei, escalatie van het Guinness Book of Records: 180 miljard lire in 1992; 590 miljard lire in 1995; meer dan 1000 miljard lire in 2000. Voor Aprilia Sport&Produzione zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden, een filosofie die alleen maar is ingeprent op de merken-mijl van de autosport. Op twee en vier wielen. Zoals Ferrari. Halverwege de jaren tachtig vroeg Ivano Beggio enkele analisten bij Bocconi in Milaan om de toekomst te analyseren, om uit te zoeken of er ruimte was voor een nieuwe motorfabrikant die niet Japans was. Ze adviseerden hem om van weg te veranderen. Beggio luisterde niet naar hen. Hij volgde zijn passie en instinct en won het spel. Hij revolutioneerde de scooterwereld op een briljante manier met kleuren, besloot de uitdaging van het circuit door het ontdekken van de grootste talenten, Max Biaggi en Valentino Rossi, alleen maar om twee namen te noemen. Het wereldkampioenschap in vlagen, de Aprilia werd zo groot dat het de Japanse fabrikanten versloeg en deed huilen. Vervolgens werd het in het midden van het jaar 2000 verkocht aan de Piaggio Groep. Maar dat is een ander verhaal.

Titolo del Libro: Il signor ApriliaAutore : Beppe Donazzan
Editore: MarsilioCollana: Gli specchi del presente
Data di Pubblicazione: 2000
Genere: Ingegneria
Pagine: 168Peso gr: 184
Dimensioni mm: 205 x 120 x 14
ISBN-10: 8831776185
ISBN-13: 9788831776189


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het fascinerende verhaal van de passie van een man die, bijna voor de lol, een merk heeft gecreëerd dat wereldwijd bekend is: Ivano Beggio, oprichter van Aprilia, stelt trots dat zijn "een bedrijf is dat dol is op dromen , maar dat het onmiddellijk na het programma investeert en in een groep werkt om het in minder dan twintig jaar te laten groeien, met uitzonderlijke commerciële groei en sensationele sportieve successen: voor Aprilia zijn sport en productie onlosmakelijk met elkaar verbonden, een filosofie gevolgd door merken een legende worden in de autosport, op twee en vier wielen. Zoals Ferrari. De prestatie van Ivano Beggio gaat vergezeld van het fascinerende verhaal van de races en rijders die Aprilia ertoe brachten zelfs Japanse fabrikanten te vernederen: in de geschiedenis van de motorrijden was het niemand gelukt om in zo'n korte tijd veel te doen. dromen. " Volgens dit principe is het bedrijf

BEPPE DONAZZAN afkomstig van Bassano. Als journalist staat hij tien jaar aan het hoofd van de sportdiensten van de krant -ll Gazzettino ». Hij volgde Formule 1 Wereldkampioenschappen en rally's, Olympische Winterspelen en Zomer, America's Cup zeilen en, als gezant, reisde hij uitgebreid in Afrika om de legendarische Paris-Dakar en Pharaohs Raid in Egypte te vertellen. Winnaar van de Saint Vincent-prijs voor journalistiek voor de verspreiding van bijeenkomsten in Italië (1994), publiceerde hij in 1998 het boek Ayrton Senna, leven in vier dagen
 
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 828
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: boek "Il Signor Aprilia"

Bericht door MotoMan » 16-01-2020 15:54

http://motocafe.online/ivano_beggio_storia.html


Ivano Beggio, Mr. Aprilia...
Een verhaal dat zijn wortels heeft in de passie voor motoren; het is het verhaal dat het leven en de carrière van Ivano Beggio heeft gekenmerkt vanaf de motorcrossmotoren die als jongen in de fietswerkplaats van zijn vader Alberto werden gebouwd. Een eindeloze passie die hem deed bekennen:

"14 juni 1992 was de beste dag van mijn leven."
In die tijd was er in Duitsland, op de Hockenheimbaan, een soort wonder gebeurd. Casanova had de 125 gewonnen, terwijl Chili, Biaggi en Reggiani de hele 250 podiumplaatsen hadden gevuld met Aprilia.

Een cross-country sportieve roeping die Ivano Beggio en Aprilia ertoe bracht om de Japanse reuzen uit te dagen. Het avontuur, dat in 1985 bijna clandestien begon met Loris Reggiani, die een Rotax in de kelder kleurde met de driekleur "A", heeft het heden bereikt door een 360 graden verbintenis: 125, 250, 500 MotoGP en Superbike.

Hij heeft een moderne, mooie en avant-gardistische race-afdeling gecreëerd waar de grote successen werden geboren zonen van een fenomenale opleiding die in 1998 werd samengesteld toen het echtpaar Carlo Pernat (de operatieve geest) en Jan Witteveen (de technische arm) werden ingehuurd, fenomenaal technisch en altijd innovatief, wat betreft de keuze van de 2-cilinder voor de 500 en de 3-cilinder voor de MotoGP; keuze niet geheel gedeeld door Beggio, maar geaccepteerd in de naam van die innovatie die altijd werd nagestreefd door de industrieel van Noale.

Een referentiepunt voor het Italiaanse racen, dat een echte broeinest van kampioenen is geworden. Praktisch alle grootste Italiaanse chauffeurs zijn door Noale gereden. Om er maar een paar te noemen: Gramigni (de eerste titel in '92), Rossi, Locatelli, Biaggi, Capirossi, Melandri, Poggiali.

Een man die wordt gecopuleerd door een overdaad aan passie, spiegel van een filosofie die de Aprilia ook in de productie diep in de smaak van motorrijders, met name scooterrijders, heeft zien vallen.

Ivano Beggio en zijn mannen hebben letterlijk een nieuwe manier van denken uitgevonden. Een revolutie die zelfs de Japanners heeft gedwongen hun gewoontes te veranderen.

Ivano Beggio is geboren in Scorzè (Venetië) op 31 augustus 1944. Begin jaren '70 nam hij van zijn vader Alberto de leiding over van de Aprilia, die in Noale werd geboren als fietsfabriek en vervolgens overstapte naar de productie van bromfietsen en motorfietsen.

In juni 1998 werd Ivano Beggio benoemd tot Cavaliere del Lavoro, in 1999 ontving hij een eredoctoraat in werktuigbouwkunde van de Universiteit van Pisa en in 2002 een graad in bedrijfskunde van de Universiteit van Venetië.

Hij is voorzitter van Ancma, de nationale vereniging voor fietsen en motorfietsen, en Msma, de vereniging van motorsportfabrikanten.

Op 13 maart 2018 verlaat Ivano ons...

"Voorbij de fouten, de excessen van het optimisme die soms resulteren in daden van veronderstelling, een neiging om een hoofdpersoon te zijn, Ivano Beggio moet worden gecrediteerd met het hebben van gemaakt uit het niets een bedrijf dat heeft geschreven fundamentele pagina's in twee wielen, in de productie en in de sport".
George
"De passie voor het product en voor innovatie had in de loop der tijd ruimte gelaten voor grote investeringen en een voorliefde voor hoge productievolumes, maar de trots, die van de oorspronkelijke Ivan, is nooit veranderd en is doorgedrongen tot al diegenen die in de loop der jaren met hem waren opgegroeid, van specialisten in de race-afdeling tot arbeiders aan de lopende band".
Antonio
Lees ook de herinnering aan Antonio's ervaring in Aprilia in de regels van zijn artikel "Ciao Ivano".

Ze herinneren hem zo...

"Ivano Beggio was in staat om de competentie en de moed van de ondernemer te combineren met creativiteit en oprechte passie voor motoren. Hij was een vroege visionair, en de buitengewone combinatie van deze factoren stelde hem in staat om, vrijwel vanuit het niets, een van de mooiste verhalen van de Italiaanse motorindustrie te creëren, waardoor het leven aan een droom werd gegeven. Door te blijven racen en het merk Aprilia over de hele wereld te laten groeien is de beste manier om de herinnering aan het merk te eren".
Roberto Colaninno de Voorzitter en Chief Executive Officer van de Piaggio Groep
"Je moet denken aan de kampioenen die Aprilia heeft laten groeien, de overwinningen die ze heeft verzameld, om het belang van Ivano Beggio's project te begrijpen. Denk aan het uitdagen van de Japanners op de baan, om te concurreren tegen de grootste bouwers die vanaf nul beginnen en uiteindelijk winnen, betekent dat je hoofd en hart bij elkaar zet. Grote managementvaardigheden en veel liefde voor onze wereld".
Romano Albesiano, sportdirecteur van Aprilia Racing
"Ivano Beggio heeft deel uitgemaakt van mijn sportieve leven, een soort van vader in de race. Hij gaf me vertrouwen en een competitieve fiets toen ik, nadat de Europeaan altijd won op Aprilia, weinig meer was dan een kind. De zijne was een moedige maar ook intelligente keuze. En het zijn deze twee aspecten die ik me duidelijker herinner dan Ivano Beggio, het vermogen om zoveel passie in dienst te stellen van zijn vaardigheden, zodat hij altijd de kracht en de energie vindt om een stap verder te gaan. Ook hieruit kwamen mijn vele overwinningen bij Aprilia
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 828
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: boek "Il Signor Aprilia"

Bericht door MotoMan » 11-06-2020 11:47

INHOUD "Il Signor Aprilia"

9 De droom van Ivano
15 De Scarabeo wordt goud
31 In het mythische Noord-Oosten
47 Misano, de eerste keer 67 1992, het wereldzegel
79 Max Biaggi, al het andere 91 Japanse bogen
107 Het ondankbare ontslag
123 Lo Valentino-stijl
135 Op alle breedtegraden
153 Alle nummers van Aprilia
159 Bibliografie
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 828
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: boek "Il Signor Aprilia"

Bericht door MotoMan » 11-06-2020 20:28

Als je naar de foto kijkt op het kaft, valt je in de eerste instantie niets op. Maar een 'kenner' ziet wellicht wel 'iets'....

Het blijkt dat de foto in spiegelbeeld is. Maar wat wel klopt is de tekst MOTO op de tank en het woord APRILIA op het kontje.
Is dit in 1999 al een fotoshop?
Het lijkt als of er ook geen bekabeling op zit, maar dat kan zijn omdat de achtergrond zwart is.
Ook de richtingaanwijzers zijn zwart en de rand om de spiegels.
Het logo op de tank en kontje zijn ook niet zoals deze bij de presentatie op de motorbeurs in Bologna was.

Overigens is deze foto genomen van het eerste prototype van de Moto 6.5. Het logo was toen nog niet met de tekst 'Starck' op de achterzijde.
Het was onduidelijk waarom deze foto in spiegelbeeld was afgedrukt, maar het blijkt dat de grafische vormgever heeft zelf de keuze gemaakt de foto in spiegelbeeld af te drukken, omdat dat beter zou over komen op de voorplaat. Het boek was al gedrukt toen de schrijver er pas achter kwam dat de foto in spiegelbeeld was.....(volgens ingewijden van Club 6.5 Italia)

Zo zou hij wel kloppen:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Ivano Beggio”