https://www.dueruote.it/news/moto-scoot ... tarck.html
Deze motor heeft nog nooit het licht gezien. En, gezien zoals het zou zijn geweest, al met al was het niet slecht. Toch was dit ‘ding’ hier niet door zomaar iemand ontworpen. Het potlood dat deze lijnen tot leven heeft gebracht, is dat van Philippe Starck, de beroemde ontwerper die, zelfs in de wereld van de motorfiets, bekend is om het leven te geven aan de ongelukkige Aprilia Moto 6.5.Questa moto non ha mai visto la luce. E, visto come sarebbe stata, tutto sommato non è stato un male. Eppure questa cosa qui non è stata disegnata da uno qualunque. La matita che ha dato vita a queste linee è quella di Philippe Starck, il celebre designer noto, anche nel mondo delle moto, per aver dato vita alla sfortunata Aprilia Moto 6.5.
Ben prima della Moto 6.5, Starck decise di concretizzare la sua passione per le due ruote in seguito a un fortuito incontro con Ivano Beggio, patron di Aprilia, in occasione del Salone del Mobile del 1991. Qui i due, parlando di moto, decisero di iniziare insieme un percorso che coniugasse il mondo delle due ruote a quello del design. Mano libera all’estro del creativo parigino, dunque. Che pensò di donare ad Aprilia uno scooter carenato con forme futuristiche. Ed è così che nacque il Lama.
Progetto mai nato
Il prototipo (realizzato in due soli esemplari) venne mostrato alla rete vendita di Aprilia nel 1992. La quale, per usare un eufemismo, non apprezzò molto la “cosa” disegnata da Starck. “Speriamo che non se ne faccia nulla, altrimenti a chi lo vendiamo?” disse più di un concessionario.
Ruim voor de Moto 6.5 besloot Starck om zijn passie voor twee wieler te realiseren na een toevallige ontmoeting met Ivano Beggio, eigenaar van Aprilia, op de ‘Salone del Mobile’ 1991. Hier spraken de twee, pratend over motoren, om een reis te beginnen die de wereld van twee wielen combineert met die van design. De vrije hand naar de inspiratie van de Parijse creatieve, daarom dus. Wat hij ervan vond een Aprilia scooter te ontwerpen met futuristische vormen. En zo is de Lama geboren.
Het project is nooit doorgegaan.
Het prototype (geproduceerd in slechts twee exemplaren) werd in 1992 getoond aan het verkoopnetwerk van Aprilia en op de Motorshow in Bologna 1992. Wat, op zijn zachtst gezegd, het "ding" ontworpen door Starck niet echt waardeerde. "We hopen dat het niet gaat gebeuren, anders aan wie gaan we het verkopen?" zeiden meerdere van de dealers.
-------------------------------------------------------------------------------------
http://thenewcaferacersociety.blogspot. ... otype.html
Voor de Moto 6.5 was er een High Concept: het Aprilia LAMA-prototype.Before the Moto 6.5 there was a High Concept: The Aprilia LAMA Prototype.
From an interview in 'Motorycle Daily' (2007) with Aprilia's Alberto Cappella:
"In my living room at home I have an Aprilia Lama scooter prototype. It is one of only two in existence. The other Lama is at the Noale factory. It gives me a good memory of times in the past. 15 Years ago (in 1992) I was spending 3 months at Philip Stark's house by the sea. We had the job to design 8 different concept models and make mock-ups and clay models. We had absolutely free hands to do scooters, motorcycles or anything. We would have a swim in between, and then come back to work. We also consumed a lot of beer and champagne during the creative process. The clay models were stored in Stark's fishing house and the Moto 6.5 was the result."
Uit een interview in 'Motorycle Daily' (2007) met Aprilia's Alberto Cappella:
"In mijn woonkamer heb ik een prototype van een Aprilia Lama-scooter, het is er maar één van de twee. De andere Lama staat in de fabriek van Noale en het geeft me een goede herinnering aan tijden in het verleden. 15 Jaar geleden (in 1992) heb ik 3 maanden doorgebracht in het huis van Philip Stark aan zee. We hadden de taak om 8 verschillende conceptmodellen te ontwerpen en mock-ups en kleimodellen te maken. We hadden absoluut de vrije hand om scooters, motorfietsen of wat dan ook te ontwerpen. We zouden tussendoor een duik nemen en daarna weer aan het werk gaan. We hebben ook veel bier en champagne gedronken tijdens het creatieve proces. De kleimodellen zijn opgeslagen in het vissershuis van Stark en de Moto 6.5 was het resultaat. '
----------------------------------------------------------------------------------
BROCHURE 1992 APRILIA LAMA (Franstalig) http://www.moto-collection.org/moto-col ... fiche=5512
Aprilia
50 & 125 Lama - text 1992
Design à l'état pur
Philippe Starck, c'est le designer-vedette de ce début des "nineties". Ce Français de 43 ans n'a pas seulement "looké" le Royalton de New-York, l'Asahi Building de Tokyo et notre Café Costes, il a aussi remodelé la flamme olympique, le couteau Laguiole et quelques autres forts symboles citadins de notre époque. Surtout, c'est un motocycliste de longue date, un sincère amateur de deux roues. Il était donc tout naturel qu'Aprilia, le plus branché de tous les constructeurs, fît appel à lui pour dessiner un scooter, l'engin urbain par excellence.
Au-delà du biodesign
Le résultat, présenté fin 1992, c'est un duo de scooters (en 50 et 125 cm3) basés sur l'Amico de série, et baptisés Lama. De cet animal, Starck a voulu emprunter la douceur, la nonchalance, les facettes sympathiques, attendrissantes et attachantes, le côté "nounours" en peluche ou bon gros lapin. Par des formes rondes mais pas molles, des rétroviseurs en oreilles de Mickey (ou de bunny…), le designer s'est proposé d'effacer l'agressivité intrinsèque du deux roues au profit d'une philosophie plus conviviale, avec une note d'humour et de chaleur animale, sinon humaine. Louable projet pour ce véhicule aussi quotidien que "gentil" qu'est le scooter…
Tremplin pour l'avenir
La commercialisation de ces Lama n'est pas encore envisagée, mais il y a fort à parier qu'Aprilia saura tirer parti de l'expérience. Les Japonais ont déjà pris pour habitude de suivre de très près les moindres agissements de ce constructeur qui comprend si bien les courants des modes, et Aprilia nous a habitués à faire passer en série les idées les plus avancées en matière de style.
Monocylindre 2 t refroidi par air - 50 ou 125 cm3 - Caractéristiques générales non précisées, proches des scooters Amico de l’époque.
Si le Lama vous donne envie de le caresser, Philippe Starck sera content : son intention était bien de rendre "vivant" ce complice de tous les jours qu'est un scooter.
Aprilia
50 & 125 Lama - artikel uit 1992
Puur ontwerp
Philippe Starck is de sterontwerper van dit debuut 'The Nineties' in de jaren negentig. Deze (toen) 43-jarige Fransman keek niet alleen naar het Royalton New York, het Asahi-gebouw in Tokio en ons Café Costes in Parijs, maar vernieuwde ook de Olympische vlam, het Laguiole-mes en enkele andere sterke stedelijke symbolen van onze tijd. Hij is vooral een 'oude' motorrijder, een oprechte liefhebber van twee wielen. Het was daarom niet meer dan normaal dat Aprilia, de meest modieuze van alle fabrikanten, een beroep deed op hem om een scooter te ontwerpen, het stadsvoertuig bij uitstek.
Verder dan bio-design:
Het resultaat, gepresenteerd eind 1992, is een paar scooters (in 50 en 125 cm3) gebaseerd op de serie Amico en LAMA genoemd. Van dit dier wilde Starck de zachtheid, de nonchalance, de facetten sympathiek en het vertederende, het "teddy" pluche of het goede grote konijn, lenen. Ronde vormen, maar niet te zacht, spiegels als de oren van Mickey (of konijn ...). De ontwerper heeft voorgesteld om de intrinsieke agressiviteit van de twee wielen te wissen ten gunste van een meer vriendelijke filosofie, met een aantekening van humor en dierlijke hitte, zo niet menselijk. Een lovenswaardig project voor dit voertuig, elke dag als "mooi", dat is deze scooter
Springplank voor de toekomst:
De commercialisering van deze LAMA is nog niet gepland (anno 1992), maar het is zeer waarschijnlijk dat Aprilia van deze ervaring zal kunnen profiteren. De Japanners hebben al de gewoonte genomen om de acties van deze fabrikant, die de stromingen in de mode zo goed begrijpt, van dichtbij te volgen, en Aprilia heeft ons gewend om in serie de meest geavanceerde ideeën op het gebied van stijl door te geven.
Luchtgekoelde 2-cilinder ééncilinder - 50 of 125 cm3 - Niet-gespecificeerde algemene kenmerken, in de buurt van Amico scooters uit die tijd.
Als de Lama je wil strelen, zal Philippe Starck blij zijn: hij was van plan om van deze scooter er een voor dagelijks gebruik te maken.