Tot no. 900 kortere voorpoten

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Tot no. 900 kortere voorpoten

Bericht door MotoMan » 12-08-2020 21:40

De Motò, tot framenummer ongeveer 900, heeft een iets kortere voorpoten, gecompenseerd door de langere dop. Het verschil is ongeveer 7 mm. Dit is model A (zie label op het frame, onder het zadel).

model B, frame van ongeveer 900 tot ongeveer 1900, heeft de langere steel, die toen de definitieve werd.

Voorpoten met verschillende lengte!
Ja dat kan voorkomen als je een Moto 6.5 hebt die een laag serienummer heeft. Tot de nummer 900 zijn er kortere poten gebruikt. In Nederland behoeven we er normaal gesproken niet op te letten, omdat de eerste serie Moto’-s geproduceerd werden voor de interne markt in Italië. Tenzij je een import- Moto’ hebt die toevallig wel binnen de serie 0 tot 900 past. De reden was dat in de eerste instantie de hoek van de voorvork steiler was. Dat is later iets gecorrigeerd (iets minder steil) met het gevolg iets langer poten. 7 mm maar! Even een klein weetje dus.
Overigens werden de kortere poten gewoon er op gezet en werd er om de juiste totale lengte te krijgen een dikkere dop op gezet. Simpele oplossing dus. Zie de verschillen op de foto’s….:

Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tot no. 900 kortere voorpoten

Bericht door MotoMan » 15-08-2020 11:01

Ik weet nu ook wat de reden was van het verlengen van de voorpoten.

Dat kwam na een testrit door de legendarische Aprilia-testrijder Perillison. Hij was het die de aanpassing introduceerde. Het kwam door de problemen met de stabiliteit bij hoge snelheden. Het stuurhuis werd meer naar voren opener waardoor de de Moto' 6.5 een paar centimeter langer werd. De oorspronkelijke poten waren dus te kort geworden. Er werden langere doppen gemaakt. De definitieve vorken kregen een langere loop met een kortere dop. Ook het stuur had Perllison liever iets korter, maar dat is uiteindelijk niet veranderd.
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Techniek Aprilia MOTO 6.5 & Rotax 655”