Aan de uiteinden van het stuur zit een zg. 'stuurgewicht' of 'antitrillingsdemper'.
Wat is het nut van dat stuk ijzer?
Over het belang van stuurgewichten bestaat veel onduidelijkheid. Bijna alle motoren hebben een ‘kritisch toerental’, bij dat toerental nemen de trillingen onevenredig toe. Motorfabrikanten berekenen de massa van de stuurgewichten zodanig, dat het kritisch trillingsgetal van het stuur en de motor niet samenvallen. Hierdoor ervaar je minder trillingen in het stuur, wat een stuk prettiger rijdt. Overigens zijn de stuurgewichten bij sommige motoren al in het stuur verwerkt.
Het zit dus niet voor de sier of als bescherming van het stuur (bij een val) op het stuur gemonteerd.
Bedenk dat als je het stuur veranderd of dat je (modern) spiegels op de uiteinden monteert, dat de kans van trilling van het stuur, door de trillings-frequentie van de motor of hobbelige straat, het comfort van het stuur kunnen veranderen!
Overigens is het woord 'stuurdemper' het verkeerde woord. Een stuurdemper wordt gebruikt bij het tegengaan van een 'speedwobble' of 'wobbelen' , het horizontaal heen en weer gaan van het stuur. ( https://translate.google.com/translate? ... rev=search )
Nut van het stuurgewicht
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Nut van het stuurgewicht
Disign Philippe Starck
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Nut van het stuurgewicht
De originele zilverkleurige antitrillingsdempers zijn niet meer verkrijgbaar. Alleen tweedehands (Ebay) is nog een optie.
Een alternatief kan zijn:
https://www.nr1motor.nl/replica-handleb ... 1GEALw_wcB
Een alternatief kan zijn:
https://www.nr1motor.nl/replica-handleb ... 1GEALw_wcB
Disign Philippe Starck
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Nut van het stuurgewicht
Op de Pegaso (1997) zitten dezelfde stuurgewichten, alleen zijn deze zwart. Tweedehands goedkoper dan de originele van de Moto. Een kwestie van overspuiten dus.....
Disign Philippe Starck