Niet E10 benzine tanken maar E5 (Super 98)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Niet E10 benzine tanken maar E5 (Super 98)

Bericht door MotoMan » 25-09-2019 09:55

Euro 95 benzine op de meeste plaatsen vervangen door E10 brandstof.
Goed nieuws voor het milieu, maar niet altijd voor je motor.

De vraag is dus KAN ONZE GELIEFDE MOTO 6.5 ER TEGEN.

Wat nu Euro 95 heet, is vanaf 1 oktober 2019 bij het merendeel van de tankstations E10, waarbij het getal staat voor het percentage ethanol dat is bijgemengd. Ethanol wordt gewonnen uit planten als suikerriet, waardoor de totale samenstelling van E10-brandstof minder schadelijk is voor het milieu dan reguliere Euro 95.

Ethanol heeft echter twee nadelen. Ten eerste bevat het iets minder energie dan benzine. In het geval van E10 komt het verschil neer op ongeveer 2 procent. Maar belangrijker is de potentiële schade die de brandstof kan aanbrengen. Brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor kan beschadigd raken.

GEEN E10 TANKEN DUS!

Super 98 (E5) of Superplus (V-Power bij Shell) is dus de beste benzine voor de Moto 6.5!
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Niet E10 benzine tanken maar E5 (Super 98)

Bericht door MotoMan » 20-10-2022 07:26

(uit de Telegraaf van 20 oktober 2022)

Wat kun je beter tanken: de goedkope Euro 95 (E10) of de ‘betere’ Euro 98 (E5) ?

De adviesprijs van een liter Euro 95 (E10) is nu 2,17 euro. Euro 98 (E5) kost 2,34 euro per liter. Maar is de duurdere Euro 98 niet beter? En is het waar dat je met Euro 95 soms je motor kan beschadigen?

De benamingen Euro 95 en Euro 98 slaan op het octaangehalte van de benzine. Dat is een koolwaterstof die erin is opgelost en die een indicatie biedt van hoe ‘klopvast’ de benzine is. Hoe hoger het getal, hoe beter de benzine presteert in motoren onder hoge druk of in moeilijke omstandigheden. Starten bij koud, vochtig weer bijvoorbeeld.

Maar Euro 95 en Euro 98 bestaan eigenlijk niet meer. Je ziet de cijfertjes nog wel op de pomp, maar het is de bedoeling dat ze vroeg of laat verdwijnen. Sinds 2017 zijn de officiële benamingen vervangen door respectievelijk E10 en E5. De E staat voor ethanol en het cijfer voor de maximale hoeveelheid die erin gemengd is. In de oude 95 zit tot 10 procent ethanol - dus E10. In 98 tot 5 procent - E5. Euro 95 of E10 is goedkoper dan Euro 98 of E5 en in recente tijden liep het prijsverschil tussen de twee fors op.
Wat doet ethanol in onze brandstof?
In theorie kan E10 (Euro 95) alles bevatten van 0 tot 10 procent ethanol, en E5 (Euro 98) alles van 0 tot 5 procent. De cijfers zijn maximumpercentages. Brandstoffabrikanten mogen dus brandstoffen maken zonder ethanol. Alleen gebeurt dat in de praktijk niet. Er is immers nog een overkoepelende doelstelling over ethanolgebruik die eigenlijk alleen haalbaar is wanneer brandstofproducenten dicht bij de maximumpercentages blijven. Ga er dus maar van uit dat je effectief 10 en 5 procent ethanol tankt.

Omdat het feitelijk alcohol is, is ethanol een oplosmid­del. En dat is vooral voor oudere auto’s slecht nieuws
Ethanol is in de eerste plaats om milieuoverwegingen aan de brandstof toegevoegd. De productie ervan is minder belastend voor de planeet en het is een goede brandstof. In delen van Latijns-Amerika wordt zelfs op louter ethanol gereden, omdat ze die er makkelijk kunnen maken. Toch heeft het een paar vervelende eigenschappen.
Ethanol heeft een lagere energiedensiteit dan de benzine waar het mee vermengd wordt. Dat wil zeggen: een tikkeltje meer verbruik en wat minder klopvast. Ook reageert het op een andere manier met water dan benzine. Het wil daar wel mee binden, maar dat is iets wat eigenlijk alleen speelt wanneer je abnormaal lang niet met een auto rijdt. En de belangrijkste: omdat het feitelijk alcohol is, is ethanol een oplosmiddel. En dat is vooral voor oudere auto’s slecht nieuws.
Wat is de praktijk?
Normale, hedendaagse auto's - dat wil zeggen, van de laatste vijftien à twintig jaar - zijn in de regel helemaal afgestemd op ethanol. Ze controleren de verbranding in de motor nauwgezet en compenseren voor eventuele ongunstige eigenschappen van een brandstof. Met andere woorden: je tankt gewoon E10 en je merkt er helemaal niks van. Alleen wanneer de autofabrikant expliciet E5 (98) aanbeveelt, is het zinvol die te overwegen. Die aanbeveling staat meestal aan de binnenkant van je tankklep, of anders in de handleiding van je auto.

Een voorkeur voor E5 zul je met name bij sportwagens terugzien. Die verbranden brandstof onder hogere druk en bij hogere temperaturen om er meer energie uit te persen. Ze hebben daarom baat bij een brandstof die beter bestand is tegen die omstandigheden. Maar ook daar: de auto kan in bijna alle gevallen compenseren voor de aanwezigheid van meer ethanol. Het is zelfs twijfelachtig of je eventueel prestatieverlies kan voelen. In theorie verbruik je ook wat meer wanneer je rijdt op E10 (95) in plaats van E5 (98) - vanwege de wat lagere energiedensiteit van de brandstof. Maar in de praktijk zijn de verschillen nauwelijks meetbaar.
Oudere auto's zijn gevoeliger voor de brandstofsoort
Het wordt een ander verhaal bij oudere auto's. Die zijn gevoeliger voor de eigenschappen van de brandstof. Bovendien vereisen hun motoren nog meer smering en zijn de leidingen en de pompen vaak minder of niet bestand tegen het effect van ethanol. Dat geldt in het bijzonder voor oldtimers en klassieke wagens. Die kunnen beter E5 (Euro 98) tanken. Het gebrek aan smerende eigenschappen van de benzine kan opgevangen worden met additieven, die je er bij de tankbeurt uit een flesje bijgiet. Dat wordt meestal omschreven als een ‘loodvervanger’.
Wanneer het gaat om auto’s die lang stilstaan, kan ook een (goede) brandstofstabilisator worden toegevoegd. Die bewaart de integriteit van de benzine en gaat de neiging van de ethanol om met water te binden tegen. Die additieven temperen vaak ook het effect van ethanol op andere componenten, zoals bijvoorbeeld de brandstofvlotters om het benzinepeil aan te kunnen geven, de brandstofpomp, eventuele carburateurs en brandstofleidingen. Bij oude voertuigen zitten in al die dingen bijvoorbeeld pakkingen die niet noodzakelijk ethanolbestendig zijn.
Moet ik het doen voor de centen?
Behalve in heel specifieke gevallen (exclusieve sportwagens, oude auto’s), is het tanken van E5 of Euro 98 eigenlijk zinloos. Het kost alleen meer. Het prijsverschil met E10 of Euro 95 nam de afgelopen jaren toe - een gevolg van de gestegen olieprijzen. Het prijsverschil van zo'n 17 cent per liter betekent dat je al snel meer dan 10 euro meer betaalt voor een volle tank van 60 liter. Voor hedendaagse auto’s is er dus niet alleen geen voelbaar verschil, ook economisch werkt die E5 dus niet: je kunt het prijsverschil namelijk onmogelijk compenseren met de nauwelijks meetbare verbruikswinst.

WAT IS HET ADVIES VOOR DE MOTO 6.5??
Het advies is E5 te tanken.
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Techniek Aprilia MOTO 6.5 & Rotax 655”