Tank type 1 en type 2

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Tank type 1 en type 2

Bericht door MotoMan » 19-04-2019 11:32

Type 1:
Afbeelding

Type 2:
Afbeelding

We weten allemaal dat er twee varianten zijn van de tank van de Moto 6.5. De eerste versie had de hoofdkraan aan de rechter zijde zitten. Het nadeel bleek dat er te veel benzine in de tank achter bleef en dus de actieradius beperkt was. De tweede versie is uitgerust met twee benzinekranen. De hoofdkraan zit daarbij links en een reservekraan rechts. Bovendien zijn de kranen lager geplaatst en is er een benzinepomp extra geplaatst. Tot 6 liter meer actieradius op deze manier.

De reserveonderdeleinlijst (spare part list) is er onduidelijk in. De betreffende tekening (exploded view) geeft een verwarrende info. Ik heb deze tekening met bijbehorende onderdelennummers wat verbeterd. Zie de 4 afbeeldingen. Doe je voordeel er mee.

Engelstalig:
We all know that there are two variants of the tank of the Moto 6.5. The first version had the main tap on the right-hand side. The disadvantage was that too much gas was left in the tank and the range was limited. The second version is equipped with two gas taps. The main valve is on the left and a spare valve on the right. In addition, the taps are placed lower and an additional petrol pump is installed. Up to 6 liters more action radius in this way.

The spare part list (spare part list) is unclear in it. The relevant drawing (exploded view) gives a confusing info. I have improved this drawing with corresponding part numbers. See the 4 images. Take advantage of it.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zie ook topic over de benzinekraan:

benzinekraan-t392.html
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tank type 1 en type 2

Bericht door MotoMan » 12-01-2020 10:26

De benzinekraan rechts of links?

De eerste versie van de tank had de benzinekraan rechts zitten en vrij hoog. Het gevolg was dat er 3 liter meer brandstof in de tank bleef zitten dan gebruikt kon worden. Ook was het onhandig de reservestand in te stellen (al rijdende) omdat dan de gashandel losgelaten moet worden.

Bij de tweede versie en verbeterde versie kwam de hoofdbenzinekraan links te zitten (makkelijk te bedienen met linker hand) en een tweede tapkraan rechts zorgde voor maximaal gebruik van de voorraad benzine. Dus 6 liter meer brandstof. Beide kranen werden lager geplaatst.

Ombouwen van een versie 1 naar 2 had de volgende consecuenties:
De aangebrachte wijzigingen waren de vervanging van de tank, de toevoeging van de benzinepomp, de vervanging van het opslagcompartiment waarachter een compartiment voor de behuizing werd verkregen, de vervanging van het inlaatspruitstuk waaruit de pomp het vacuüm ontvangt voor de werking ervan en enkele details van de carburateur.
ENGLISH VERSION:

The fuel tap right or left?

The first version of the tank had the fuel tap on the right and quite high. The result was that 3 liters more fuel remained in the tank than could be used. It was also awkward to set the reserve position (while driving) because then the gas trade must be released.


In the second version and improved version, the main service valve came to the left (easy to operate with the left hand) and a second faucet to the right ensured maximum use of the gasoline supply. So 6 liters more fuel. Both cranes were placed lower.

Converting from version 1 to 2 had the following consequences:

The changes made were the replacement of the tank, the addition of the gas pump, the replacement of the storage compartment behind which a housing compartment was obtained, the replacement of the inlet manifold from which the pump receives the vacuum for its operation and some details of the carburetor.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tank type 1 en type 2

Bericht door MotoMan » 17-01-2022 13:11

UPGRADEN NAAR TANK MET 2 KRANEN??

De Moto’s die in 1995 en 1996 geproduceerd zijn (maar kunnen ook nog later verkocht zijn, dus het kenteken staat dan op een hoger jaartal) hebben standaard de benzinekraan aan de rechter zijde zitten. Bovendien zit de benzinekraan vrij hoog op de tank, waardoor er zo’n 3 liter benzine in de tank achter blijft, ook al zet je de benzine kraan op z’n reserve.

Vanaf 1997 is er een modificatie geweest van de tank. De hoofd benzinekraan is naar links gezet en rechts is er een extra reservekraan bijgekomen. Bovendien zijn de kranen veel lager gezet op de tank, waardoor er 3 liter extra inhoud verbruikt kan worden.

Om de toevoer van benzine naar de carburateur te optimaliseren is er ook een vacuümpomp bijgekomen. Deze zit gemonteerd op de achterzijde van het gereedschapsvakje. Ook het gereedschapsvakje zelf is daardoor aangepast om ruimte te maken voor de vacuümpomp. Tot slot is ook het spruitstuk op de cilinderkop aangepast met een extra nippel voor de aanzuigende werking van de vacuümpomp.
De tekeningen laten het verschil zien.

Mocht je dus overwegen een tank met twee kranen op je Moto 6.5 te willen zetten (bouwjaar 1995 of 1996) in plaats van de tank met 1 kraan (en dus 3 liter minder te gebruiken), weet je nu waar je rekening meer dient te houden…..
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tank type 1 en type 2

Bericht door MotoMan » 09-02-2022 14:08

2 KRANEN DUS OOK 2 RESERVEKRANEN

Heb je dus twee kranen op je tank, dan heb je ook twee keer een reservekraan.

De hoofdkraan (links) geeft nog 4,5 liter reserve, maar als dat opgebruikt is kan je nog voor de laatste halve liter de rechter kraan open zetten. Daarna is je tank echt leeg.

Vergeet niet je rechter kraan weer te sluiten (dicht te draaien) na het tanken. Anders heb je geen indicatie meer dat je op je reservebenzine rijdt......

Zie ook deze uitleg.
(het formulier werd versterkt na de ruil van een tank met 1 kraan naar een tank met twee kranen)

Afbeelding

Vertaald:
Nederlands

Als de brandstofvoorraad op is: - Draai de brandstofkraan (Fig.1) naar de stand "RES" om de reserve te activeren. De brandstofreserve is 4,5 liter. Zo snel mogelijk tanken. Draai na het tanken de brandstofkraan terug naar de stand "ON".

Als de benzinereserve (4,5 liter) is opgebruikt, heb je nog 0,5 liter benzine beschikbaar als je de draaiknop (Fig. 2) aan de rechterkant van de tank opent. Op deze manier wordt de laatste reservehoeveelheid aan de rechterkant van de tank gebruikt. Na het tanken moet u de draaiknop (afb. 2) weer sluiten, anders kan de reservehoeveelheid niet opnieuw worden gebruikt.




.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tank type 1 en type 2

Bericht door MotoMan » 13-02-2022 21:32

De kleine benzinekraan is nog verkrijgbaar van KTM:

https://nl.grandado.com/products/brands ... NjIzMDgxNA
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Techniek Aprilia MOTO 6.5 & Rotax 655”