'Kultbike' Motorrad(online)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

'Kultbike' Motorrad(online)

Bericht door MotoMan » 03-12-2019 12:14

Afbeelding

https://www.motorradonline.de/klassiker ... adtflucht/
Kultbike APRILIA MOTO 6.5

Stadsverkeer en de stad ontsnapt

Met ongebruikelijke oplossingen en verfrissende moed verkende Aprilia elke denkbare marktniche in de jaren negentig. Op het gebied van grootstedelijk verkeer hadden de Italianen een bijzonder sterk idee met de Aprilia Moto 6.5.
De opkomst van het serieuze motormerk is te danken aan de successen van Aprilia in off-road sporten en de ontplooiing van deze successen door jeugdige 50s en 125s. Geen wonder dus dat de eerste "grote" machines die in Noale van de productielijn rolden Enduros waren. Ze maakten gebruik van de robuuste, maar ietwat rumoerige luchtgekoelde Rotax 350- en 600-cilinders met één cilinder, maar verhoogden de bekendheid van het merk dankzij hun goede productiekwaliteit.


Veel meer deed dit vanaf 1992 op de Aprilia Pegaso 650 met nieuw ontwikkelde en ook geproduceerd bij Rotax, watergekoelde vijfkleppen single. Lange tijd was deze zeer krachtige en robuuste motor een van de beste in zijn soort, en daarom wilde de charismatische baas Ivano Beggio hem graag elders gebruiken. Het was een goed toeval dat "il presidente" tijdens een prijsuitreiking in 1993 de motorenthousiasteling Star Star Philippe leerde kennen.

Aprilia Moto 6.5 wil geen Enduro zijn

De Fransman ontwierp een motorfiets om verliefd te worden op een lichte hand. Of om te haten. Vloeiende lijnen van de koplamp naar het achterlicht, harmonieuze overgangen tussen alle componenten, vreemd saaie glinsterende verfoppervlakken, zelfs rechts achter het cilindercompartiment was de kleur en het formeel harmonisch ontworpen object. Het onderstel met twee frames draait rond de motor, enigszins aangepast ten opzichte van de enduro, links en rechts van de mooie ovale buiszwenkarm met hun praktische excentrische asmontages openen twee dunne uitlaatpijpen in de open lucht. Het geluid dat ze beloven, blijft echter hangen in een ruime, onder motor en frame geneste voordemper. Onnodig te zeggen dat deze opstelling de installatie van een hoofdtribune verhindert, maar dat is het programma: het ontwerpstuk, dat in april 1994 in Bologna werd uitgebracht en Aprilia Moto 6.5 werd genoemd, tart consequent alle eerder bekende gebruikspatronen.

Ondanks de rechte zitpositie en het brede stuur wil de Aprilia Moto 6.5 absoluut geen Enduro zijn. Atleten hoe dan ook, maar ook allrounder wijst hen af ​​wegens gebrek aan voldoende gezelligheid. Semi-luxe eten is misschien het meest waarschijnlijk, hoewel de smalle en behendige Aprilia volgens de order enige populariteit geniet, vooral onder gestresste steden.


Het pragmatische, maar niet machteloze kenmerk van de gasklep van 48 tot 42 pk en een vrij drinkbare enkele cilinder geschikt voor zowel stadsverkeer als stadsontsnapping, die niet langer zijn mengsel van twee prestatiegerichte 33er trekt, maar op een enkele 40cc benzinedruk van Mikuni. Hij komt uit de kelder en natuurlijk duwt hij de Aprilia Moto 6.5 gemakkelijk op snelheden boven 120 km / u, waar hun ophanging stilletjes pendelt. Of waar op slechte wegen de goedkope veerelementen verzwakken. Maar zoiets is natuurlijk onbelangrijk in een cultusobject dat zelfs is tentoongesteld in het Guggenheim Museum in New York. Zelfs Monsieur Starck verhoogt zelf het aanzien: een paar jaar geleden bekende hij in een interview over de 'tijd' dat alles wat hij ooit gemaakt had absoluut onnodig was.

scène

Niet in de laatste plaats in de MOTORCYCLE-duurzaamheidstest van een Pegaso 650 bleek de vijfkleppen van Aprilia zijn robuustheid en zijn prestaties zelden ter discussie. In de Aprilia Moto 6.5 duwt hij al met 3500 / min naar de 50 Nm - niet slecht voor een enkele en ideaal geschikt voor de "nieuwe grootstedelijke motorrijder". Aprilia, bijvoorbeeld, noemde de doelgroep voor zijn gloednieuwe ontwerpstuk in 1995 om zijn productie in 1996 af te bouwen wegens een gebrek aan doelgroepen. Natuurlijk verhoogt het gebrek aan succes in Europa de aantrekkingskracht voor verzamelaars en fans vandaag, daarom kostte fatsoenlijke 6,5 goed van 2000 tot 3000 euro. Geïnteresseerde partijen moeten er vooral voor zorgen dat plastic onderdelen en uitlaatsysteem intact zijn.

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”