MOTOR DETECTIVES 10-2014 (Australie)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

MOTOR DETECTIVES 10-2014 (Australie)

Bericht door MotoMan » 09-02-2019 22:30

http://www.trademotorcycles.com.au/apri ... etectives/

APRILIA MOTO 6.5: MOTOR DETECTIVES
Datum 20.10.2014
STARCK CONTRAST

Je houdt van of haat de Aprilia Moto 6.5. Geboren in een tijd waarin motorfabrikanten op zoek waren naar een nieuw marketingvoordeel, gaat het om de grens van populaire smaak.

De Moto 6.5 kwam in 1995 uit het niets opduiken, toen de wereld nog steeds wankelde aan Ducati's monsterloze Monster, Triumphs bulldog-stoere Speed ​​Triple Streetfighter, Yamaha's bolvormige dual-sport TDM800 en Kawasaki's retro-too-soon GPz1100.

Het verkoopargument was dat de Moto 6.5 niet was geschetst door een motorfietsontwerper maar een elitaire maker van dergelijke esoterische alledaagse voorwerpen als een citroenpers die op een spin leek, een plastic ketel die eruitzag alsof hij was doorboord met een pijl, een barkruk die een dodelijk apparaat leek te zijn, op de manier zoals de ontwerper het bedoelde, de lijst gaat maar door en werd aangewakkerd door de onverzadigbare eetlust van de yuppies in de binnenstad.

Natuurlijk was de kunstwereld blij met deze off-the-wall-inspanningen, dus misschien was het onvermijdelijk dat een motorfiets op de lijst met design-make-over terecht zou komen. Alstublieft, zelfs de naam 'Moto 6.5' is pretentieus. Maar kijk verder dan het voor de hand liggende en, tien jaar later, misschien heeft dit ding nog steeds benen.

De nieuwste 'designer' motorfietsen zijn de huidige oogst van elektrische fietsen die rond de plaats worden aangeprezen. De meesten verstoppen hun saaie batterijpakketten en elektromotoren onder gewelfde carrosseriepanelen die een griezelige gelijkenis vertonen met de 6.5.

En de namen: zijn LiveWire, Empulse, Voltitude en de meeste andere slimme monikers niet net zo pretentieus als Moto 6.5?

LEIDEND VOORBEELD

Dus wat is het verhaal achter de originele 'designer' motorfiets? Aprilia begon als een naoorlogs Italiaans fietsbedrijf en produceerde zijn eerste motorfiets in 1968. In 1993 was het een Europese krachtpatser, grotendeels als gevolg van een samenwerking met motorbouwer Rotax die GP's won en een groot deel van de bloeiende scooter markt.

In de komende drie jaar verdubbelde de productie en zocht hij naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken.

Stap in de Fransman Phillippe Starck, een enthousiaste motorrijder die op de top van een golf reed met zijn gekke industriële ontwerpen. In verschillende interviews heeft Starck dingen gezegd als: "Ik kan binnen twee minuten een stoel ontwerpen en in anderhalve dag een hotel"; "Ik ben net dokter Faust. Ik heb een contract getekend met de duivel om mijn leven te verkopen voor creativiteit "; "Ik werk alleen met papier en pen en maak vervolgens het prototype - totdat een technicus mij uitlegt dat er een technisch probleem is, ik verander niets."

Dus Aprilia moet een heel interessante tijd hebben gehad om met deze halfgod van design te werken.

Starck kreeg de kale botten van een Pegaso-trailfiets, aangedreven door de betrouwbare, door Rotax ontwikkelde, watergekoelde vijfkleppige 650cc eencilindermotor. De opdracht was om een ​​niet-bedreigende, in de binnenstad levende Canyon-Carver te maken die niet-motorrijders zou verleiden.

Het zou het dagelijks woon-werkverkeer betoverend maken. Is het gelukt? Soort van. De fiets was meer een visitekaartje voor een opkomend bedrijf dan een volumeverkoper. Het werd in twee periodes verkocht:

1995-97 en 1999-2002.

De Moto 6.5 vinkte de dozen aan voor een stadsfiets. In technisch opzicht werkte de licht ontstemde motor, lage zithoogte en 150 kilogram droog gewicht voor de stad.

De enige hapering was dat vroege versies de brandstofkraan aan de rechterkant van de tank hadden, waardoor een omschakeling ondenkbaar reserveerde in spitsuurverkeer.

Als je op zoek was naar een organisch gevormd vervoermiddel (en Starck beschreef zichzelf ooit als "een organische computer"), heeft de Moto 6.5 die box ook aangevinkt. Ga er vanaf en het holistische ontwerp volgt de vorm van het frame.

Maar voor deze ogen resulteert dit in een vorm die lijkt op die van een omgekeerd ei.

Motorrijders houden van chroom en metallic lak. Het Starck-ontwerp is gebaseerd op een grijs palet, van de verf tot de geanodiseerde chassisaccessoires (er was de mogelijkheid van een oranje flits op de benzinetank).

Deze motor heeft ook een paar illusies. Onder hen lijkt het uitlaatsysteem op de rechte pijpen van een moderne Bobber, maar er is een opvangbak onder de motor.

HET MENING VAN EEN MAN

Uiteraard werd de Aprilia Moto 6.5 opgenomen in de baanbrekende 1998 museumtentoonstelling 'The Art of the Motorcycle' van Guggenheim, om nog maar te zwijgen van een spread van twee pagina's en een uitgebreide beschrijving in het bijbehorende koffietafelboek. Maar maakt dat het een geweldige motorfiets?

De eigenaar van dit voorbeeld kan een eerlijk antwoord geven. In zijn tienerjaren was de zelfingenomen melkboer-cowboy Neill Green een van de betere jongens van de hoofdstad. "Regelmatig schoven we 's avonds laat af om met onze fietsen door een van de beste heuvelklimcursussen te racen en mijn machine was daarboven met de beste", herinnert Green zich.

Fast forward 30-oneven jaren en Green was enthousiast voor een café-racer vergelijkbaar met die Matchless Compy maar met moderne technologie en zonder de 'Flying M's' angstaanjagende kickstart.

"Bij toeval las ik in 1996 een artikel van Alan Cathcart, waarin hij een gloeiend rapport gaf over een prototype Aprilia Scrambler die werd gebouwd door Aprilia-dealer Thierry Henriette in Toulouse, Frankrijk," zegt hij.

"Het had alle kenmerken die ik wilde: opvallend ontwerp, flexibiliteit, goede kracht, bediening en remmen.

"Dus na wat faxen met Thierry ging ik snel naar Frankrijk, vrijdag verlatend en maandag terug."

Hij nam het prototype voor een run en bevestigde dat het zo goed was als beschreven.

"Ik heb Thierry gezegd dat ik de volledige prijs vooraf zou betalen, maar het is nooit in productie gegaan. Dus ging ik verder met een inmiddels groeiende verzameling Italiaanse fietsen, zowel klassiek als modern. "

De café-racer zat echter achterin Neill's geest en in 2010 zag hij een advertentie voor een Aprilia Moto 6.5. Opnieuw handelend op instinct, besprak hij al snel de fiets die in een logeerkamer van het ouderlijk huis van de eigenaar zat.

"In 2000 was er vrijwel niets meer met het nieuwe mottenballen, met slechts een paar honderd kilometer op de klok, dus we hebben de deal gesloten", zegt hij.

De eigenaar bekende dat hij hem kocht omdat al zijn vrienden Ducati Monsters hadden en hij iets anders wilde. Afkomstig uit de achtergrond van een ontwerper, bewonderde hij de wereld van Starck al lang en wist hij een van de weinige beschikbare eenheden veilig te stellen. Na het weer in gebruik te hebben genomen, heeft Neill ontdekt dat de fiets functioneel is maar niet inspirerend.

"Niets is slecht, maar niets is uitzonderlijk", zegt hij. "Het is zeker niet te vergelijken met de café-racer die ik al die jaren geleden in Frankrijk reed."

Dus waarom houdt hij het? "Ik gebruik de fiets regelmatig en geniet er intens van", antwoordt hij. "Zonder het feit dat ik de fiets in de originele kleuren zou willen houden, weet ik zeker dat ik hem gemakkelijk een echte grom zou kunnen geven.

Als je, door een opmerkelijke kans, het prototype kunt vinden dat Thierry heeft gebouwd, zal ik het kopen. "

We plaatsen dat in het bestand 'Bijna onmogelijk' van Bike Detectives.

In de debrief geeft Groff toe dat hij een van de weinigen is die van het ontwerp van de Moto 6.5 houdt en dat fotograaf Aynsley zegt dat hij urenlang de details van de Moto 6.5 in zich kon opnemen.

Dus dit ding genaamd een Moto 6.5 heeft nog steeds benen. Maar BMW dacht dat ook, en bracht de look-alike F650CS Scarver uit in 2001 ...

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”