Uit de VOLKSKRANT 1996 opvolger motorscooter?

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Uit de VOLKSKRANT 1996 opvolger motorscooter?

Bericht door MotoMan » 09-02-2019 21:48

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b627fe9c/

JAAP HUISMAN | 22 januari 1996

Kan Starcks Aprilia het pad effenen voor stads-tweewielers?

De zakenman die de file met een blik van 'lekker puh' het nakijken wil geven, is het beste gebaat bij de motorscooter....

De handel bidt voor de motorscooter. Rijwielhandel Hordijk in Rotterdam verwacht dat die eindelijk komende zomer eens zal profiteren van het succes van de bromscooter, de stadsmobiel die niet zelden drie pubers tegelijk vervoert. 'Het was een afgelopen zaak, hè, die motorscooter', zegt de verkoopster bij Hordijk. 'Toen de helm verplicht werd, was het gelijk voorbij. Bovendien vond men de kleine wielen te gevaarlijk.' Maar nu de techniek dermate is verbeterd, ligt een herkansing in het verschiet. Obstakel is nog steeds het rijbewijs voor de scooter, reden waarom de handel bij de overheid pleit het B-rijbewijs ook aan motorrijders te verstrekken.

Zolang het kekke Italiaanse vervoerdingetje Nederland nog niet heeft veroverd, is er misschien een alternatief. Geen misselijke motor, overigens. Het is de gestroomlijnde Aprilia MOTO'6.5 van Philippe Starck, een uitgekiende combinatie van een vrouwelijke belijning en een mannelijk motorblok dat zich laat bekijken als ingewanden in een gestaald lichaam. In één vloeiende lijn lopen tank, zadel en achterspatbord in elkaar over. En hij zìt ook nog, verzekert H. Boer, directeur van STI die de Aprilia importeert.

Motoport Selling, een grote speciaalzaak aan de Amsterdamse Amsteldijk, kan de Aprilia (nog) niet aan de straatstenen kwijt; Grollé daarentegen is bijkans lyrisch over Starcks ontwerp. 'Fashionable. Heeft het in zich om een klassieker te worden. Ik kan me voorstellen dat de naam Starck niet elke consument wat zegt, en dat hij puur beslist op grond van mooi of niet', zo verdedigt Grollé de Aprilia. 'Het aanslaan van zo'n nieuw type motor vraagt tijd. Maar het ontwerp is zo origineel dat ik het geen verloren zaak vind.'

De motorontwerper is veelal anoniem. Als een grote naam zich al met het produkt in laat, komt hij vaak niet verder dan een prototype. Nee, dan de auto-ontwerpers. Legendarisch zijn die namen, van Pininfarina tot Raymond Loewy. Starck staat te boek als een motorliefhebber. Hij en Ivano Beggio, directeur van Aprilia, hebben elkaar op een beurs gevonden. Een lucratieve combinatie van extravagante persoonlijkheden. Om te benadrukken dat de Aprilia bijzonder wil zijn, heeft de fabrikant er ook nog een flashy brochure bij uitgegeven waarop 'sterren' hun liefde voor dit produkt belijden; zanger Peter Gabriel, ontwerper Javier Mariscal of de windsurf-kampioene Jenna de Rosnay, ze hebben zich stralend op het staal laten vereeuwigen.

De Aprilia is typisch een lifestyle-produkt. 'Hij gaat naar een duidelijk omschreven doelgroep, trendsetters - geen trendvolgers -, mensen tussen 30 en 55 jaar die meer geven om design dan om snelheid, die gemiddeld een hogere opleiding hebben dan de traditionele motorrijder', zo typeert Boer de Aprilia-rijder. Je rijdt er niet mee naar Barcelona, maar in Barcelona.

Jaarlijks worden in Nederland 18 duizend motorfietsen verkocht; hoog scoren de gangbare vier-cilinders van Yamaha, terwijl de choppers met hun hoge Easy Rider-stuur ook gewild zijn. De klassiek georiënteerden kiezen voor Triumph en BMW, die overigens (pikant detail) door Aprilia geproduceerd wordt. Het is overdreven te stellen dat de Starck-motor in trek is: er zijn vijftig verkocht sinds juni 1995 toen hij in Nederland op de markt kwam. Ongunstig moment, het seizoen liep af. Maar op méér had de importeur niet gerekend. Boer: 'Het is gewoon geen massaprodukt. Er hoort een exclusief etiket aan te zitten.' In dat licht bezien wekt de prijs bevreemding: bijna 16 duizend gulden, nauwelijks duurder dan een traditionele motor. 'Er zijn kopers die 25 duizend gulden hadden verwacht en dat er ook voor hadden betaald.'

Toch is de importeur reëel genoeg om te erkennen dat er voor Starcks motor geen rol is weggelegd als filebestrijder. Hij is mooi, hij is er om mee te pronken, hij is er voor de stad. Voor het suffe gependel lijkt een rationeel type als de BMW eerder geschikt. Of de lang verwachte motorscooter. Jaap Huisman
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”