Wie mooi wil zijn..... (21 maart 2018) 'AUTO MOTOR klassiek'

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Wie mooi wil zijn..... (21 maart 2018) 'AUTO MOTOR klassiek'

Bericht door MotoMan » 01-05-2018 15:59

https://amklassiek.nl/de-aprilia-moto-6 ... 018/03/21/

Afbeelding

DE APRILIA MOTÓ 6.5 (1996-2001), WIE MOOI WIL ZIJN…

....moet pijn lijden. En of de APRILIA Motó 6.5 mooi is? Ai, daar zijn de stemmen over verdeeld. Is het wel een motorfiets of is het een designersdingetje? Maat net als zoveel motoren die in hun (bijna) onverkoopbaar waren is de APRILIA Motó 6.5 nu een best gezochte klassieker. Met dank aan de man die slecht zittende stoelen en een bizarre sinaasappel pers ontwierp: Philippe Starck. Philippe Starck (Parijs, 18 januari 1949) is een Frans ontwerper van interieurs en gebruiksvoorwerpen. … Eén van de bekendste ontwerpen van Starck is dat van de Motó 6.5 motorfiets. Maar natuurlijk zijn er ook die stoeltjes en die sinaasappelpers.

Aprilia was in het midden van de jaren negentig voornamelijk bekend van de circuits. Maar op de openbare weg zag je er weinig. En daar wilde het merk verandering in brengen. Phillippe Starck had al eerder wat voor Aprilia mogen doen: hij ontwierp een scooter die het niet verder dan een prototype zou brengen.

EEN NIEUWE INSTEEK

Door de 6,5 zou dat allemaal anders worden. De motor was feitelijk de eerste ‘urban bike’. Een mooie motor voor modieuze mensen in een dynamisch stedelijke omgeving. Of voor aan de zonnige randen van de Middellandse zee. Bij de Moto 6.5 lag de nadruk duidelijk op wendbaarheid en bestuurbaarheid. En de looks. Iets waar Aprilia goed in slaagde. Ook de vering werd geprezen om haar perfecte compromis tussen comfort en wegligging. Maar bovenal was de 6,5 een designstuk, een statement voor ‘the young and the rich’.

Maar natuurlijk is de Franco Italiaanse insteek anders dan de Duitse. De APRILIA Motó 6.5 was zo’n duidelijk stuk designwerk dat gewone motorrijders er niet veel mee wilden. Bovendien zaten er wat structurele eigenaardigheden aan het ding. Zo kon bij de eerste versie de tank nooit leeg gereden worden omdat de benzinekraan ver boven het laagste deel van de tank zat. Aan de andere kant: de cilinderkop met 5 radiaal geplaatste kleppen was wel weer een mooi ding. Om de bediening van de radiaal geplaatste kleppen correct te verzorgen waren vier van de vijf nokken conisch geslepen. In diverse Duitse bladen werd de APRILIA Motó 6.5 trouwens helemaal de grond in geboord.

GEEN BENUL VAN MOTORFIETSEN

Dat kwam deels omdat Philippe Starck geen flauw benul van motorfietsen had. Maar met zijn creatie heeft hij ‘het design’ daadwerkelijk op de kaart gezet in motorland. En dat heeft hij op een mooie, super eenvoudige manier gedaan. Aan de duurzaamheid van Starcks idee valt echter te twijfelen. De motoren waren slordig geassembleerd en het plastic en lakwerk had ook gen erg overtuigende kwaliteit. Bij het boemelen, flaneren en cruisen was er daarbij weinig aan de hand. Maar van vol op draven hielden de Aprilia’s niet. Het top ge-designed uitlaatsysteem was een restrictie bij het uitademen.

DE APRILIA MOTÓ 6.5. VAN WINKELDOCHTER TOT CULTBIKE

Nadat de productie in 1996 was gestopt duurde het nog vier jaar voordat de laatste APRILIA Motó 6.5’s verkocht waren. In de tussentijd worden de weer aangeboden en verkocht. Misschien is het nu het juiste punt om er eentje te kopen. Want ze worden vast heel erg duur straks. Oh ja: zo’n APRILIA Motó 6.5 is ook een enorm leuke motorfiets om op te rijden. Dat zou je bijna vergeten. Alleen is de voorvering teveel en de achtervering te weinig gedempt. En van pekel moet de APRILIA Motó 6.5 niets hebben.
Laatst gewijzigd door MotoMan op 27-09-2019 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”