DeMotorsite.be: Was het nu '80, '90 of....: Aprilia (2012)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

DeMotorsite.be: Was het nu '80, '90 of....: Aprilia (2012)

Bericht door MotoMan » 01-03-2018 07:14

http://www.demotorsite.be/nieuws/was-he ... ia-moto-65

Was het nu '80, '90 of....: Aprilia Moto 6.5

Midden jaren ’90 was Aprilia nog een relatief jonge speler op de motormarkt. Het merk uit Noale boekte dan wel zeges in de 125cc en 250cc GP’s maar was op straat nauwelijks zichtbaar.

Aprilia genoot dankzij de successen in de GP’s van een stevige sportieve reputatie maar stond nauwelijks of niet op de kaart als het op alledaagse motorfietsen aankwam. En dus wou Aprilia toch een positie op de ‘utilitaire markt’ veroveren. Het jonge Italiaanse merk deed dat met de nodige branie en nam daarom de bekende Franse designer Philippe Starck onder de arm.

De keuze voor Starck ipv een ‘traditionele’ motordesigner lijkt misschien niet zo voor de hand liggend maar de Fransman beschikte over de nodige troeven. Zo had Starck al honderd-en-een ontwerpen in allerlei domeinen gemaakt en daarmee de nodige faam verkregen. Maar allicht nog belangrijker was het dat Starck reeds in 1992 een prototype voor een Aprilia scooter had getekend. De Lama zou echter in de prototype-fase blijven steken.

Moto 6.5

Kenmerkend voor Starck’s designstijl is de eenvoud. Strak en sober ten dienste van de functionaliteit. Zo zou je de ontwerpen van de Fransman het best kunnen omschrijven. Diezelfde stijl trok Starck door bij het ontwerp van de Aprilia stadsmotor. Als basis vertrok de Fransman van de 650cc eencilinder viertaktmotor uit de Aprilia Pegaso. Een blok dat we ook op de BMW Funduro aantroffen.

De driehoekvormige tank en zijpanelen zijn met elkaar verbonden door een stalen wiegframe. Zelfs als je de Aprilia vanop een afstandbekijkt merk je aan het frame dat dit een lichte motorfiets moet zijn. En dat is ook zo. De Aprilia is niet alleen licht maar ook rank en smal. In profiel bekeken is Stark’s creatie al een opvallende motorfiets maar van dichtbij merk je pas Starck’s oog voor detail. Zo is er de opvallende koplamp en dito achterbrug en de radiator die als het ware in de motorfiets opgaat. Starck maakte ook werk van een strakke tellerpartij en een gereedschapssetje dat zich onder de carburator bevindt.

De hele motor stond in het teken van de eenvoud en het gebruiksgemak. Daarom koos Starck ook voor de eenvoudige benaming Moto 6.5. Een vlag die z’n lading dus helemaal dekt. Toch was niet alles even gebruiksvriendelijk. Tijdens de test in Motoren & Toerisme 6-1995 merkte toenmalig M&T hoofdredacteur Dirk Melkebeek op dat Starck het benzinekraantje langs rechts had geplaatst waardoor het dus met de gashand bediend moest worden. En dan waren er nog de vier controlelampjes in de tellerpartij die nauwelijks afleesbaar waren. (Note forum: Hier is iets aan te doen met een kapje. Zie verder op forum)

Makkelijk rijdbaar

De Aprilia-ingenieurs stelden zich niet tevreden met het vijfklepsblok zomaar te transplanteren. De carburatie en nokkenassen werden aangepast aan stadsgebruik. Concreet bleek de Aprilia daardoor nogal een ‘braaf’ (om niet te zeggen tam) karakter te hebben en moest er weinig geschakeld worden. Aprilia mikte met de Moto 6.5 op mensen die anders hun auto voor een scooter verruild zouden hebben. Tijdens de perstest hamerden de PR-mensen van Aprilia er dan ook op dat de Moto 6.5 vooral een motorfiets voor gewonen mannen en vrouwen was en zeker geen scheurijzer. Dat kon ook moeilijk want bij de Moto 6.5 lag de nadruk duidelijk op wendbaarheid en bestuurbaarheid. Iets waar Aprilia duidelijk in slaagde. Ook de vering werd geprezen om haar perfecte compromis tussen comfort en wegligging.

Een echt succesverhaal werd de Aprilia Moto 6.5 evenwel niet. Tenminste niet qua verkoopscijfers. Misschien dat de visionair die Starck wel degelijk is, z’n Moto 6.5 iets te vroeg op de wereld losliet. Midden jaren ’90 bepaalden sportmotoren en customs immers het uitzicht van de motorwereld. Maar het alledaags gebruikgemak van de Moto 6.5 is anno 2012 meer dan ooit actueel. En dat onderstreept meteen de tijdloosheid van deze motorfiets. De Moto 6.5 is dan ook stilaan tot een cultmodel aan het uitgroeien al swingen de prijzen voorlopig nog niet de pan uit op de tweedehands markt.

Technischegegevens Aprilia Moto 6.5 (1995):

Motor:
Watergekoelde eencilinder vertakt,
Cilinderinhoud: 649cc, Boring x slag: 100 x 82,7 mm,
Maximaal vermogen: 43 pk bij 7.000 opm,
Maximaal koppel: 47 Nm bij 5.000 opm,
Versnellingsbak: vijf versnellingen,
Drooggewicht: 150 kg, Wielbasis: 1460 mm,
Prijs 2012: tussen 2.300 en 3.000 Euro (voor exemplaren uit de late jaren ’90)
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”