Independent (UK)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Independent (UK)

Bericht door MotoMan » 26-02-2018 23:10

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search

Wat krijg je als je Philippe Starck, ontwerper van de luchthaven van Bordeaux, een motorfiets laat ontwerpen? De Aprilia Moto 6.5.

ROLAND BROWN
Vrijdag 30 juni 1995 23:02 BST




De naam Aprilia is misschien niet zo belangrijk voor mensen die niet op motorfietsen rijden, maar voor hen die het doen is het synoniem geworden voor stijl en succes op twee wielen. Twintig jaar geleden bouwde het bedrijf uit Noale, in de buurt van Venetië, alleen fietsen. De opkomst van Aprilia is sindsdien dramatisch geweest. In de afgelopen drie jaar is de productie verdubbeld tot meer dan 100.000 motorfietsen, het op één na hoogste totaal in Europa.
Die snelle groei is gebaseerd op een reeks spannende fietsen - voornamelijk screamers met kleine capaciteit met ultra-trendy kleurenschema's en hi-tech functies plus een agressief racebeleid. Vorig seizoen gooide Aprilia de machtige Honda voorbij om de 125cc en 250cc wereldkampioenschappen wegracen te winnen en volgde die triomf prompt door een snelle, gestroomlijnde tweetakt race-replica roadster genaamd de RS250 te lanceren.
Aprilia's nieuwste fiets, de Moto 6.5, is een heel andere machine, zij het die de traditie van het Italiaanse bedrijf op het gebied van stijl volgt. Het is gemaakt door de Franse sterrenontwerper Philippe Starck, wiens portfolio bestaat uit boten, speelgoed en citroenpersen tot tal van gebouwen en interieurs, waaronder het recente museum in Groningen in Nederland en de controletoren van Bordeaux, zijn nieuwste project.
Mr Starck is een fervent motorrijder en heeft een onderscheidende niet-agressieve roadster geproduceerd, vooral gericht op verleidelijke stadsreizigers weg van auto's, bussen en treinen. De Moto 6.5 lijkt op niets anders op twee wielen, dankzij de brandstoftank en de zitting / zijpanelen.

Hij wordt aangedreven door de 650cc eencilindereenheid van de Aprilia Pegaso 650 trailbike. Lichtjes gedeactiveerd voor deze fiets, produceert de watergekoelde vijfkleppenmotor een maximum van ongeveer 45 pk.
Het chassis is gebaseerd op een stalen frame waarvan de hoofdbuizen een sierlijke curve vormen. Die vorm wordt gevolgd door de zichtbare pan van het uitlaatsysteem, waarvan een groot deel verborgen is onder de motor. In tegenstelling tot de Pegaso, is de Moto 6.5 bedoeld om alleen op de weg te rijden, en heeft aanzienlijk minder veerweg dan de trailbike. De telescopische vorken en de enkele achterschokdemper, beide van de Italiaanse specialist Marzocchi, bevatten spaakwielen waarvan de banden uitsluitend voor de straat zijn ontworpen.
Rijders met een gemiddelde lengte of minder zullen snel één voordeel van de wegbelemmerde ophanging opmerken: de zit van de Moto 6.5 is redelijk dicht bij de grond. De Aprilia is ook heel licht, met slechts 150 kg, wat, in combinatie met de zacht afgestelde motor, het zowel levendig als gemakkelijk te berijden maakt.
Door het gas terug te draaien, zakt de Aprilia bijna ongeacht de toeren naar voren (net zo goed aangezien de maffe instrumentenconsole eigenlijk geen toerenteller bevat), en dat betekent dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over het flicking door de vijfversnellingsbak.
Prestaties bij snelheden in de stad zijn meer dan voldoende om de Aprilia voor zelfs de meest agressief aangedreven taxi te houden. Op de open weg kruist de fiets gemakkelijk aan de wettelijke limiet, waarbij de balansas van de motor de traditionele ééncilindertrilling goed afvlakt. Met die snelheid is er een versnelling in de hand voor een topsnelheid van net geen 100 mph. Maar zoals de meeste oneerlijke fietsen, is de Aprilia beter geschikt voor een zachter tempo.
Het chassis van de Moto 6.5 geeft ook de voorkeur aan een meer ontspannen benadering, omdat de krachten die met snelheid door het stuur worden gevoerd, soms voldoende zijn om een zacht weefsel te activeren. Bij normaal gebruik is de fiets goed hanteerbaar, maar het lichte gewicht en het brede stuur geven een snelle, eenvoudige besturing - perfect voor het doorsnijden van nauwe openingen in het stadsverkeer.
De ophanging aan beide uiteinden is stevig genoeg om vlotte bochten aan te moedigen, maar zacht genoeg om de Aprilia redelijk comfortabel te maken. Banden en remmen zijn bekwaam, de schijfrem aan de voorkant vereist een redelijk stevige druk op de hendel.
Starck's nadruk op uiterlijk heeft geresulteerd in een paar praktische nadelen. De brandstoftank is veel kleiner dan hij lijkt en verkleint het bereik tot minder dan 100 mijl. (Vreemd genoeg zit de kraan aan de gaskant - niet ideaal als de tank plotseling oprijdt om te reserveren als er een bus op je achterwiel zit.) En de netjes gevormde passagierszitting zou ongetwijfeld in minder genereuze termen worden beschreven door iemand die gedwongen is om zit erop voor een lange afstand.
Dit is geen fiets voor rijders die op zoek zijn naar snelheid of toervaardigheid, maar mits de beperkingen worden geaccepteerd, werkt de Moto 6.5 goed. De prijs van £ 4.795 is redelijk en weerspiegelt niet het designerlabel. Er zijn motorfietsen die meer veelzijdigheid bieden voor vergelijkbaar geld. (Suzuki's goedkopere GSF600 Bandit en BMW's F650, die feitelijk door Aprilia is gebouwd, springen voor de geest.) Maar de creatie van Starck ondersteunt de stijlvolle looks door handig, praktisch en veel leuker te zijn dan openbaar vervoer.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 19-02-2019 06:33

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”