Aprilia Moto 6.5 wil absoluut geen Enduro zijn
De Fransman ontwierp een motorfiets om verliefd te worden op een lichte hand. Of haten. Vloeiende lijnen van de koplamp tot achterlicht, vloeiende overgangen tussen alle componenten, vreemd glinsterende matte verf oppervlakken, zelfs rechts gehuisvest achter de cilinder kleine gereedschappen bewogen tot kleur en vorm coherente vormlichaam. De curve twee gestelbalken rond in een vet sweep tegengesteld aan de Enduro enigszins gewijzigde motor, links en rechts van het mooie ovale buis swingarm bij de praktische excentrische ashouders leiden twee dunne uitlaatpijpen buiten. Het lawaai ze beloven, maar blijft steken in een ruime, genesteld onder de motor en het frame demper. Uiteraard Deze opstelling voorkomt de installatie van een hoofdtribune, maar dat is alles: Aprilia Moto 6.5 hierboven en die in december 1994 in Bologna ontwerpstuk tegenwerkt namelijk consequent alle eerder bekende gebruikspatronen.
Ondanks de rechtop zittende positie en het brede stuur, wil de Aprilia Moto 6.5 absoluut geen Enduro zijn. Atleten toch, maar ook Allrounder wijst hen af vanwege een gebrek aan voldoende gezelligheid. Dranken misschien wel het beste beschrijft, hoewel de smalle matte en behendige Aprilia houdt zich bezig vooral blij met gekwelde stedelingen een aantal populariteit uit te voeren.
Zowel voor het stadsverkeer en stedelijke migratie is goed voor de pragmatische, maar niet machteloos kenmerk van de gesmoorde 48-42 pk en heel hard-drinken van single-cylinder, die zijn mengsel niet meer trekt heeft twee toegezegde 33er- maar over een enkele 40-CV carburateur Mikuni. Hij komt uit de kelder, en natuurlijk duwt hij de Aprilia Moto 6.5 gemakkelijk op snelheden boven 120 km / h, waar hun vering stil pendelt. Of waar op slechte wegen de goedkope veerelementen verzwakken. Maar zoiets is natuurlijk onbelangrijk in een cultusobject dat zelfs is tentoongesteld in het Guggenheim Museum in New York. Zelfs Monsieur Starck sterk gevoel van eigenwaarde toeneemt: Een paar jaar geleden biechtte hij op "tijd" in een interview dat alles wat hij ooit gemaakt was absoluut niet nodig
scène
Niet in de laatste plaats in de MOTORCYCLE-duurproef van een Pegaso 650 bewees de vijfkleppen van Aprilia zijn robuustheid, en de prestaties ervan waren zelden in vraag. In de Aprilia Moto 6.5 drukt hij al op 3500 / min op de 50 Nm - niet slecht voor een single en bij uitstek geschikt voor de "nieuwe grootstedelijke fietser". Aprilia noemde in 1995 bijvoorbeeld de doelgroep voor zijn gloednieuw designstuk om zijn productie in 1996 geleidelijk af te bouwen vanwege een gebrek aan doelgroepen. Natuurlijk vergroot het pan-Europese gebrek aan succes vandaag de aantrekkingskracht voor verzamelaars en fans, daarom is fatsoenlijk 6.5 goed van 2000 tot 3000 euro. Belanghebbende partijen moeten er vooral voor zorgen dat plastic onderdelen en uitlaatsysteem intact zijn.
originele tekst:
Citaat:
Aprilia Moto 6.5 will auf keinen Fall Enduro sein
Der Franzose entwarf mit leichter Hand ein Kraftrad zum Verlieben. Oder zum Hassen. Fließende Linien vom Scheinwerfer bis zum Rücklicht, harmonische Übergänge zwischen allen Komponenten, merkwürdig matt schimmernde Lackflächen, selbst das rechts hinterm Zylinder untergebrachte Werkzeugfach geriet zum farblich und formal stimmig gestalteten Objekt. Die beiden Rahmenunterzüge umkurven in kühnem Schwung den gegenüber der Enduro leicht modifizierten Motor, links und rechts der hübschen Ovalrohrschwinge mit ihren praktischen Exzenter-Achsaufnahmen münden zwei dünne Auspuffrohre ins Freie. Der Lärm, den sie versprechen, bleibt jedoch in einem geräumigen, unter Triebwerk und Rahmen geschmiegten Vorschalldämpfer stecken. Selbstredend verhindert dieses Arrangement die Montage eines Hauptständers, aber das ist Programm: Das Aprilia Moto 6.5 genannte und im Dezember 1994 in Bologna präsentierte Designstück widersetzt sich nämlich konsequent allen bis dahin bekannten Nutzungsmustern.
Trotz aufrechter Sitzposition und breiten Lenkers will die Aprilia Moto 6.5 auf keinen Fall Enduro sein. Sportler sowieso nicht, aber auch Allrounder lehnt sie mangels ausreichender Soziustauglichkeit ab. Genussmittel trifft es vielleicht am ehesten, wenngleich die schmal bereifte und wendige Aprilia sich auftragsgemäß besonders unter gestressten Großstädtern einiger Beliebtheit erfreut.
Sowohl für Stadtverkehr als auch Stadtflucht taugt die pragmatische, aber nicht kraftlose Charakteristik des von 48 auf 42 PS gedrosselten und recht trinkfreudigen Einzylinders, der sein Gemisch nicht mehr über zwei leistungsorientierte 33er-, sondern über einen einzigen 40er-Gleichdruckvergaser von Mikuni bezieht. Er kommt super aus dem Keller, und natürlich schiebt er die Aprilia Moto 6.5 locker auf Geschwindigkeiten oberhalb 120 km/h, bei denen ihr Fahrwerk leise pendelt. Oder bei denen auf schlechten Straßen die billigen Federelemente schwächeln. Aber so etwas ist natürlich unwichtig bei einem Kultobjekt, das sogar schon mal im Guggenheim-Museum in New York ausgestellt war. Auch Monsieur Starck höchstselbst steigert die Wertschätzung: Vor wenigen Jahren bekannte er in einem Interview der „Zeit“, dass alles, was er je geschaffen habe, absolut unnötig sei.
Szene
Nicht zuletzt im MOTORRAD-Dauertest einer Pegaso 650 hat Aprilias Fünfventiler seine Robustheit bewiesen, auch dessen Performance stand selten infrage. In der Aprilia Moto 6.5 drückt er schon bei 3500/min an die 50 Nm – nicht schlecht für einen Single und bestens geeignet für den „new metropolitan biker“. So benannte Aprilia 1995 die Zielgruppe für sein nagelneues Designstück, um dessen Produktion bereits 1996 mangels Zielgruppe wieder auslaufen zu lassen. Doch die europaweite Erfolglosigkeit erhöht natürlich heute den Reiz für Sammler und Fans, weshalb ordentliche 6.5 gut und gerne 2000 bis 3000 Euro kosten. Interessenten sollten vor allem darauf achten, dass Plastikteile und Auspuffanlage intakt sind.
- Aprilia MOTÓ 6.5 Nederlands Forum Aprilia MOTO 6.5 by Philippe Starck Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5
-
- Het is momenteel 28-04-2024 07:26
- Alle tijden zijn UTC+02:00
Review
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”
Ga naar
- Achtergrond informatie Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Aprilia in het algemeen
- ↳ De geschiedenis rond de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Ivano Beggio
- ↳ Philippe Starck
- Algemeen Motoren
- ↳ Andere Aprilia clubs, forums & social-media (o.a. Facebook)
- ↳ Geklets over het motorrijden
- ↳ Over het FORUM, feedback en andere zaken betreffende het forum
- Aprilia MOTO 6.5 by Philippe Starck
- ↳ Accessoires & Onderdelen Aprilia MOTO 6.5 (Algemeen)
- ↳ Algemeen
- ↳ Documentatie / Folders / Brochures Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Fotos & Videos Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Ritten, Bijeenkomsten & Evenementen MOTO 6.5
- ↳ SHOW ME YOUR BIKE
- ↳ Sleutelen en zelf doen Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Stel Je Voor / Persoonlijk
- ↳ Techniek Aprilia MOTO 6.5 & Rotax 655
- Collectors-items / Memorablia Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Algemeen
- ↳ Batch / Patch Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Custom-made horloge Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Folders, documentatie, bladen & brochures Aprilia MOTO 6.5
- ↳ BOEKEN met of allen over de Aprilia Moto 6.5
- ↳ Pin / Speld Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Posters Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Schaalmodel Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Sleutelhanger Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Sticker logo Aprilia MOTO 6.5
- ↳ USB-stick Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Boeken
- ↳ Garantie en MOTO CARD
- Originele Accessoires Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Alle accessoires van de Aprilia MOTO 6.5 op een rij
- ↳ Bagagerek van de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Gereedschapsset Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Handleiding
- ↳ Philippe Starck kledinglijn voor de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Tanktas van de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Windscherm van de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Zijtassen van de Aprilia MOTO 6.5
- ↳ Bijgeleverde Aprilia sleutelhanger
- ↳ Gepanserd kabelslot
- ↳ Topkoffer op de Moto 6.5
- ↳ Kledinglijn
- ↳ De HELM
- Wordt lid van het APRILIA MOTO 6.5 Forum
- ↳ Gratis aanmelden / Sign up for free
- ↳ Translate in your own language
- ↳ Welkom / Willkommen / Welcome / Bienvenue / Benvenuto