Japanse site!

Moderators: MotoMan, Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 542
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Japanse site!

Bericht door MotoMan » 27-04-2019 14:15

http://ww1.tiki.ne.jp/~kimio/latin/aprilia.html
アプリリア・モト6.5

なれそめ
フィリップ・スタルクによるモト6.5の出現はハンス・ムートのカタナのデビュー程ではないが衝撃的だった。96年初頭には正規輸入されているが、マイナーな機種ゆえ地方では実物を見る機会はなく今回自分で実際に購入して初めてその奇妙な形を目の当たりにすることが出来た。
オレンジのタンクが印象的、でも一つ問題が...(後述)

モト6.5の面白さ
これは何と言っても見た目のユニークさからくる注目度が一番。バイクにあまり興味のない人でも、あの造型(でっかいオレンジのタンク)はビックリするようだ。
全体の奇天烈さにもまけず個々のパーツも細かくデザインされている。
メーターは3連(速度計、水温計、各種インジケーター)でハンドル形状もユニーク。画像には写っていないがトリップメーターのデザインも凝っている。
エンジンを右側面。シリンダー後方に得体の知れない補機類?
鍵を差し込むと...単なる工具入れの蓋!
ブレーキペダルもデザインされている
巧みにフレームと一体化したマフラー(単気筒ながら左右2本出し=中央部は連結し容量を稼いでいる)
リアフェンダーにはスタルク氏のサイン入り
ラジエターは冷却高率を無視して凸型
Fブレーキはシングルディスク&ブレンボ
このバイクの乗り味は基本的にはオフ車のそれで、前後のサスの当たりはオフ車並みに柔らかく乗り心地良好(フワフワ)。
エンジンはモダンシングルらしく振動は最低限で軽やかに回るが高いギア 低回転でのドコドコ走りは苦手。また低回転時のエンジンノイズ(ガチャガチャと壊れたような音)は何とかならないものか?
最終減速比は高めで100km/h のクルージングも容易。但しアップライトなポジションなので風圧大。
大きなハンドルと初期の動きのよいサスにより、鋪装路面の荒れた狭い山道をグイグイあがっていくのが得意。
シートは外人サイズで座面が広く快適。シート高があるため見晴らしも良く、街乗りしやすい。伊車には珍しくハンドル切れ角も大きい。
水冷エンジンのため夏場の走行では電動ファンが回りっぱなしで股が暑くなる。

モディファイ
へたに触るとバランスを崩しそうだが、積載能力向上のためサドルバッグを装着。純正品は左右合わせると価格が10万円近いというのに恐れをなして、汎用品を個人輸入($100)して装着した。
卵ケースのような素材で出来ているサドルバッグ

燃料タンクの怪
カタログ上では燃料タンク容量16リットルとなっているが、いくらリザーブで粘っても10リットル程度しか給油できたためしがない。不審に思い燃料タンクを外してタンク容量を測定してみた。結果はフューエルコックONで9リットル、リザーブ2.3リットル、合計11.3リットル。リザーブを使い切ってもタンクはまだ重いぞ?タンクを逆さまにするとまだ4リットル以上も残っているではないか!燃料コックの位置が高すぎ(シルバー塗装部の前下端に装着されている)、オレンジ塗装部の下部に燃料が残ってしまうようだ。この部分がデッドスペースになり使用不可のガソリン4リットル強を常時バラストのように乗せて走っていることになる。これは明らかな設計ミスと思われますが今更どうしようもない。
その後の調べでこの不具合は現在は解消されていた。改良後は燃料コックの位置を前下端に移し、燃料コックより高い位置のキャブレターには電磁ポンプでガソリンを送るようになっているようだ。

モト6.5の入手法
私は走行170Kmの登録済み車を通販で購入した。通販というと危ない話しを良く聞くし(実際大外れをつかまされた経験有り)、購入した店がキチンとしたところで、何のトラブルもなく東京から配送(陸送費3万円也)されて来た。不人気車ゆえバイク中古雑誌やボスコモト(輸入元=当時の)のHPを見ていると低走行車が売りに出ている。

モトの本領
フワフワのサスペンションと高回転型エンジン ハイギアード(極低速が苦手)、このバイクは何を目指しているのか?
兄弟車BMW F-650のようなデュアルパーパスではない。(転かすのが勿体ない外装)。郊外の空いた道をムキにならないペースで流し、洒落たカフェでお茶してくる(そんな場所にはカフェなどなく道の駅しかないかも知れないが)のが最適だろう。
外観から受ける印象のごとく文化系(芸術系)ライダー御用達である。(但し体格は外国人サイズが適当)。武闘系、ハーレー系とも相入れない文化人の為に。

(vertaling door Google:)
Aprilia Moto 6.5

Begin van een romance
Het uiterlijk van de Moto 6.5 van Philippe Starck was niet zo groot als het debuut van Hans Moat\s Katana, maar schokkend. Het werd begin 1996 officieel geimporteerd, maar omdat het een klein model was, was er geen mogelijkheid om het echte werk in de regio te zien en was het mogelijk om de vreemde vorm pas te zien nadat je het deze keer zelf hebt gekocht.
Amber oranje tank is indrukwekkend, maar 1 probleem ... (later beschreven)

Plezier met Moto 6.5
Dit is de meeste aandacht die voortkomt uit het unieke karakter van het uiterlijk. Zelfs als je niet geinteresseerd bent in fietsen, lijkt dat soort vormen (grote oranje tank) geweldig.
Niet alleen de hele vreemdheid, maar ook de afzonderlijke delen zijn fijn ontworpen.
meter is een drievoudige (snelheidsmeter, watertemperatuurmeter, verschillende indicatoren) en de greepvorm is ook uniek. Hoewel het niet in de afbeelding wordt weergegeven, is het ontwerp van de reismeter ook uitgebreid.
Rechts van de wenkbrauwmotor. Onbekende accessoires niet gevonden achter de cilinder?
Wanneer u de sleutel plaatst ... slechts een deksel van de gereedschapskoffer!
Steek de sleutel in ... slechts een deksel van de gereedschapskoffer!
rempedaal is ook ontworpen
Geluiddemper vakkundig geintegreerd met het frame (1 cilinder met twee links en rechts = centraal deel verbonden en verdiencapaciteit)
achterspatbord is ondertekend door Dhr. Starck
Radiator is convex en negeert hoge koelsnelheid
Voorrem is een enkele schijf en brembo
De rit van deze fiets is eigenlijk die van een off-car, en de voorste en achterste ophanging hits zijn zo zacht als de off-car en hebben een comfortabele rit.
De motor lijkt een moderne single te zijn met minimale trillingen en draait licht, maar een hoge versnelling rotatie op lage snelheid is niet goed. Ook, wat is het geluid van het lage motorgeluid (gebroken geluiden en geluiden)?
De uiteindelijke reductieverhouding is hoger en cruisen met 100 km / h is eenvoudig. De winddruk is echter groot omdat deze rechtop staat.
Met zijn grote stuurwiel en vroegwerkende goede vering, is hij goed in het beklimmen van ruwe, ruige bergwegen op het wegdek.
De stoel is van buitenlandse grootte en de stoel is breed en comfortabel. Omdat er een zithoogte is, is het uitzicht goed en is het gemakkelijk om in de stad te rijden. Het is ongebruikelijk voor het stuurwiel en de stuurwielhoek is groot.
Vanwege de watergekoelde motor blijft de elektrische ventilator draaien en wordt het kruis warm tijdens het rijden in de zomer.
wijzigen
Het lijkt de balans te doorbreken wanneer je het hoofd aanraakt, maar de zadeltas is bevestigd om de laadcapaciteit te verbeteren. De prijs van het echte product is bijna 100.000 yen wanneer het naar links en rechts wordt aangepast en er wordt gevreesd dat het product voor algemene doeleinden wordt geimporteerd ($ 100) en wordt gemount.
Een zadeltas gemaakt van een materiaal zoals een eierkoker

Brandstoftank monster
In de catalogus is de inhoud van de brandstoftank 16 liter, maar er is geen reden dat slechts ongeveer 10 liter kan worden geleverd, hoe plakkerig de reserve ook is. Ik dacht dat ik achterdochtig was en verwijderde de brandstoftank en mat het tankvolume. Het resultaat is 9 liter brandstofkoken AAN, reserveer 2,3 liter, totaal 11,3 liter. Is de tank nog steeds zwaar na het gebruik van de reserve? Als u de tank ondersteboven draait, kan er nog steeds meer dan vier liter zijn! De positie van de brandstofkraan is te hoog (gemonteerd aan de voorkant van de onderkant van de zilveren verfsectie) en het lijkt erop dat er brandstof op de bodem van de oranje verflaag achterblijft. Dit deel wordt een dode ruimte en het loopt altijd met 4 liter of meer onbruikbare benzine zoals een ballast. Dit lijkt een voor de hand liggende ontwerpfout te zijn, maar ik kan niets verder doen.
Later in het onderzoek is dit defect opgelost. Na de verbetering lijkt het erop dat de positie van de brandstofkraan naar het onderste vooreinde wordt verplaatst en dat benzine door de elektromagnetische pomp naar de carburateur wordt gezogen die hoger is dan de brandstofkraan.

Hoe Moto 6.5 te krijgen
Ik kocht een geregistreerd voertuig van 170 km per postorder. We hebben goed geluisterd naar gevaarlijke verhalen in postorder (in feite hadden we de ervaring om ons te laten misleiden), en waar de winkel die we kochten behoorlijk was, werd deze probleemloos uit Tokio geleverd (landverzending kost 30.000 yen) . Als je kijkt naar de HP van het gebruikte motorblad en Boskomoto (destijds geimporteerd origineel = destijds) HP omdat het een impopulaire auto is, zijn laagreizende auto's te koop.

Het ware territorium van Moto
Fluffy suspension en high-rotation engine high geared (houdt niet van extreme lage snelheden), waarop is deze fiets gericht?
Het is geen dubbel doel zoals de BMW F-650 broers en zussen. (Exterieur dat niet kan worden omgedraaid). Het beste is om leegstaande wegen in de buitenwijken weg te spoelen in een tempo dat niet irriterend wordt, en thee te zetten in een chique cafe (hoewel er misschien alleen een wegrestaurant is zonder dergelijke cafe's).
Het is een culturele (artistieke) ruiterleverancier zoals de van het uiterlijk ontvangen indruk. (De fysieke grootte is echter geschikt voor buitenlanders). Voor cultuurbewuste mensen die niet compatibel zijn met zowel gevechten als harley.
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”