Interview STARCK 2020

Moderators: MotoMan, Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 840
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Interview STARCK 2020

Bericht door MotoMan » 31-10-2020 19:29

Afbeelding

ENGLISH VERSION:

Under the heading "Bankruptcy, breakdown and malfunctions"...
the introduction:

"Those who enter new territory must also
make sure no one follows him.”
Ten world-famous designers talk about their favourite flops -
and what they have learned from them.

Just published in the magazine of the "Süddeutsche"...
A late statement by Philippe Starck:

"I think I am fascinated by motorbikes. When I was 14, I was given a moped called Vélosolex, after which I rode a Motobécane Mobylette, after all, a real motorbike. But always very simple, light machines. When Aprilia asked me to design a motorbike in the early nineties, I was very proud and excited.  My vision: two wheels, one bike, one tank, one saddle - a legendary naked bike without a fairing. Unfortunately, my machine was completely against the market trend.  At the time, every bike had to be suitable for off-road use and well-trained; the Paris-Dakar rally was the big example theme. I couldn't do anything with it, I didn't know the road.  My 6.5 was made by the brand Aprilia. And the Aprilia marketeers hardly advertised. It flashed terribly, the trade press and buyers rejected it. I was accused of making a motorbike for girls, not for men. Or at most for gay men. That was how reactionary the scene was then. 
Nowadays it is considered a cult machine, for which enthusiasts pay three times the original price. I have six 65s and I still ride them. There are even MOTO' 6.5 motorbike clubs. What have I learned from it? Sometimes you just do the right thing at the wrong time. My client wasn't behind me, if you design against the trend, you've got the wind in your back".
The 71-year-old Frenchman is one of the most influential designers of his generation.  Objects such as his lemon press Juicy Salife or his plexiglass for Kartell are considered design icons.

Philippe Starck 
Motorbike "MOTO 6.5" for Aprilia,1994




——————————————————————
NEDERLANDSE VERSIE

"Degenen die nieuw terrein betreden moeten ook
er ook voor zorgen dat niemand hem volgt.”
Tien wereldberoemde ontwerpers praten over hun favoriete flops...
en wat ze van hen geleerd hebben.

Net gepubliceerd in het tijdschrift van de "Süddeutsche"...
Een late verklaring van Philippe Starck:


“Ik denk dat ik gefascineerd ben door motorfietsen. Toen ik 14 was, kreeg ik een bromfiets genaamd Vélosolex, waarna ik op een Motobécane Mobylette reed, tenslotte een echte motorfiets. Maar altijd heel eenvoudige, lichte machines. Toen Aprilia me begin jaren negentig vroeg om een motorfiets te ontwerpen, was ik erg trots en opgewonden.  Mijn visie: twee wielen, één motor, één tank, één zadel - een legendarische naked bike zonder kuip. Helaas was mijn machine volledig tegen de markttrend in.  Destijds moest elke motorfiets geschikt zijn voor offroad-gebruik en goed opgeleid; de rally Parijs-Dakar was het grote voorbeeld thema. Ik kon er niets mee, ik kende de weg niet.  Mijn 6.5 is gemaakt door het merk Aprilia. En de Aprilia marketeers adverteerde nauwelijks. Het flopte verschrikkelijk, de vakpers en kopers wezen het af. Ik werd ervan beschuldigd een motorfiets te maken voor meisjes, niet voor mannen. Of hooguit voor homomannen. Dat was hoe reactionair de scène toen was. 
Tegenwoordig wordt het beschouwd als een cultmachine, waarvoor liefhebbers drie keer de oorspronkelijke prijs neerzetten. Ik heb zes 65's en rijd er nog steeds mee. Er zijn zelfs MOTO’ 6.5 motorclubs. Wat heb ik ervan geleerd? Soms doe je gewoon het goede op het verkeerde moment. Mijn opdrachtgever stond niet achter mij, als je dan tegen de trend in ontwerpt, heb je de wind in de rug.”
De 71-jarige Fransman is een van de meest invloedrijke ontwerpers van zijn generatie.  Objecten zoals zijn citroenpers Juicy Salife of zijn plexiglas voor Kartell, worden beschouwd als designiconen.

Philippe Starck 
Motorfiets “MOTO 6.5” voor Aprilia,1994

--------------------------------------
ITALIAN VERSION

"Chi entra in un nuovo territorio deve anche
Assicurati anche che nessuno lo segua".
Dieci designer di fama mondiale parlano dei loro flop preferiti...
e quello che hanno imparato da loro.
Appena pubblicato sulla rivista Süddeutsche...
Una dichiarazione tardiva di Philippe Starck:

"Credo di essere affascinato dalle moto. Quando avevo 14 anni, ho avuto un motorino chiamato Vélosolex, dopo di che ho guidato una Motobécane Mobylette, dopo tutto una vera moto. Ma sempre molto semplici, macchine leggere. Quando Aprilia mi ha chiesto di progettare una moto nei primi anni Novanta, ero molto orgoglioso ed emozionato. La mia visione: due ruote, una moto, un carro armato, una sella - una leggendaria moto nuda senza carena. Purtroppo la mia moto era completamente in controtendenza rispetto al mercato. All'epoca, ogni moto doveva essere adatta al fuoristrada e ben addestrata; il rally Parigi-Dakar era il grande tema di esempio. Non potevo farci niente, non conoscevo la strada. Il mio 6.5 è stato realizzato dal marchio Aprilia. E i venditori di Aprilia non l'hanno quasi mai pubblicizzato. E' stato terribile, la stampa specializzata e i compratori l'hanno rifiutato. Sono stato accusato di costruire una moto per le ragazze, non per gli uomini. O uomini gay, al massimo. Ecco come era reazionaria la scena a quei tempi.
Oggi è considerata una macchina di culto, per la quale gli appassionati pagano tre volte il prezzo originale. Ho sei 65 anni e sono ancora in sella. Ci sono anche i MOTO' 6.5 club motociclistici. Cosa ho imparato da loro? A volte si fa la cosa giusta al momento sbagliato. Il mio cliente non era dietro di me, se si progetta controcorrente, si ha il vento in poppa".
Il 71enne francese è uno dei designer più influenti della sua generazione. Oggetti come la sua pressa per limoni Juicy Salife o il suo plexiglass per Kartell sono considerati icone del design.

Philippe Starck
Moto "MOTO 6.5" per Aprilia,1994
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Reviews (World Wide Web) Aprilia MOTO 6.5”