Banden
Geplaatst: 24-01-2018 06:16
voorband: 100/90 -18 56H
achterband: 130/90 -17 68H
bandenspanning:
voor: 1,8 bar
achter 1,9 bar
bandenspanning
met passagier achterop:
voor 1,8 bar
achter 2,2 bar
minimale diepte bandenprofiel voor en achter 2 mm
Bijvoorbeeld bij:
https://nl.mynetmoto.com/shop.cfm/moto/ ... anden.html
of
http://www.motorbanden.nl/c/Aprillia-Moto-6-5/99148/
Ideale bandenspanning:
voor je motor?
Hoewel het voor een ieder logisch zal klinken dat banden de juiste spanning dienen te hebben is dit iets wat men met regelmaat vergeet. Dit heeft als gevolg dat een band sneller slijt en ook bij stalling kan dit in het ergste geval betekenen dat de banden vervangen moeten worden.
Laten we een kort antwoord geven: de ideale bandenspanning bestaat niet. In het handboek van je motor wordt ongetwijfeld een bandenspanning aangeraden. Echter hoeft dit niet te betekenen dat dit voor jouw rijgedrag ook de juiste spanning is.
Mocht je niet over je handboek beschikken treur dan niet. Hoewel je de informatie tegenwoordig ook gewoon van het internet af kan plukken wordt doorgaans ook de richtlijn 2 bar voor en 2,5 bar achter aangehouden. Hierbij kan ik niet genoeg benadrukken dat dit slechts een richtlijn is. Dit kan dus per rijstijl, persoon en motorfiets verschillen.
Te lage bandenspanning
Een te lage bandenspanning zorgt voor een aantal nadelige eigenschappen. Zo verbruikt je motor bijvoorbeeld meer brandstof bij een te lage bandenspanning en stuurt hij zwaarder. Ook worden je banden een stuk warmer wat als gevolg heeft dat deze sneller slijten. Rijd je met een extreem lage bandenspanning dan loop je zelfs het risico dat je je band van je velg af rijd. We raden af met een bandenspanning onder de 1,5 bar te gaan rijden.
Te hoge bandenspanning
Hoewel een te lage bandenspanning veel nadelen met zich meebrengt is ook een te hoge bandenspanning verre van ideaal. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat het vervormingsvermogen van de band afneemt, bij kleine oneffenheden in het asfalt kun je hierdoor al grip verliezen. Tevens warmt een band minder snel op bij een hoge bandenspanning en koelt deze sneller af, zijn je banden niet warm (genoeg) dan hebben deze minder grip op de weg. We raden af met een bandenspanning van meer dan 3 bar te gaan rijden.
Circuit, off-road of extra gewicht?
Er zijn wat uitzonderingen op de genoemde richtlijn en de bijkomstige effecten. Een lage bandenspanning is bijvoorbeeld ideaal bij het off-road rijden. De banden vervormen meer wat zorgt voor betere grip, doordat de snelheden vaak lager liggen warmt de band ook minder snel op.
Ook het circuitrijden vraagt vaak om een iets lagere bandenspanning. Doordat circuitrijden vaak meer vergt van een band worden de banden warmer dan bij normaal gebruik. Door de extra warmte zet de band uit wat betekent dat dus ook de bandenspanning hoger is. Om te voorkomen dat je met een te hoge bandenspanning rondrijd wordt de spanning lager gehouden bij een koude band.
Rijd je op verharde wegen met extra gewicht? Dan wordt het juist aangeraden met een wat hogere bandenspanning te gaan rijden.
Bandenspanning bij winterstalling van je motor
Maak je je motor klaar voor de winter, voeg dan 0,5 bar extra toe aan de banden. Hierdoor verminder je de kans op vervormingen van je banden. Dit kan als gevolg hebben dat deze moeten worden vervangen bij een volgend gebruik. Gebruik bij voorkeur een paddockstand of de middenbok op je motor om het raakvlak met de grond zoveel mogelijk te verkleinen.
achterband: 130/90 -17 68H
bandenspanning:
voor: 1,8 bar
achter 1,9 bar
bandenspanning
met passagier achterop:
voor 1,8 bar
achter 2,2 bar
minimale diepte bandenprofiel voor en achter 2 mm
Bijvoorbeeld bij:
https://nl.mynetmoto.com/shop.cfm/moto/ ... anden.html
of
http://www.motorbanden.nl/c/Aprillia-Moto-6-5/99148/
Ideale bandenspanning:
voor je motor?
Hoewel het voor een ieder logisch zal klinken dat banden de juiste spanning dienen te hebben is dit iets wat men met regelmaat vergeet. Dit heeft als gevolg dat een band sneller slijt en ook bij stalling kan dit in het ergste geval betekenen dat de banden vervangen moeten worden.
Laten we een kort antwoord geven: de ideale bandenspanning bestaat niet. In het handboek van je motor wordt ongetwijfeld een bandenspanning aangeraden. Echter hoeft dit niet te betekenen dat dit voor jouw rijgedrag ook de juiste spanning is.
Mocht je niet over je handboek beschikken treur dan niet. Hoewel je de informatie tegenwoordig ook gewoon van het internet af kan plukken wordt doorgaans ook de richtlijn 2 bar voor en 2,5 bar achter aangehouden. Hierbij kan ik niet genoeg benadrukken dat dit slechts een richtlijn is. Dit kan dus per rijstijl, persoon en motorfiets verschillen.
Te lage bandenspanning
Een te lage bandenspanning zorgt voor een aantal nadelige eigenschappen. Zo verbruikt je motor bijvoorbeeld meer brandstof bij een te lage bandenspanning en stuurt hij zwaarder. Ook worden je banden een stuk warmer wat als gevolg heeft dat deze sneller slijten. Rijd je met een extreem lage bandenspanning dan loop je zelfs het risico dat je je band van je velg af rijd. We raden af met een bandenspanning onder de 1,5 bar te gaan rijden.
Te hoge bandenspanning
Hoewel een te lage bandenspanning veel nadelen met zich meebrengt is ook een te hoge bandenspanning verre van ideaal. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat het vervormingsvermogen van de band afneemt, bij kleine oneffenheden in het asfalt kun je hierdoor al grip verliezen. Tevens warmt een band minder snel op bij een hoge bandenspanning en koelt deze sneller af, zijn je banden niet warm (genoeg) dan hebben deze minder grip op de weg. We raden af met een bandenspanning van meer dan 3 bar te gaan rijden.
Circuit, off-road of extra gewicht?
Er zijn wat uitzonderingen op de genoemde richtlijn en de bijkomstige effecten. Een lage bandenspanning is bijvoorbeeld ideaal bij het off-road rijden. De banden vervormen meer wat zorgt voor betere grip, doordat de snelheden vaak lager liggen warmt de band ook minder snel op.
Ook het circuitrijden vraagt vaak om een iets lagere bandenspanning. Doordat circuitrijden vaak meer vergt van een band worden de banden warmer dan bij normaal gebruik. Door de extra warmte zet de band uit wat betekent dat dus ook de bandenspanning hoger is. Om te voorkomen dat je met een te hoge bandenspanning rondrijd wordt de spanning lager gehouden bij een koude band.
Rijd je op verharde wegen met extra gewicht? Dan wordt het juist aangeraden met een wat hogere bandenspanning te gaan rijden.
Bandenspanning bij winterstalling van je motor
Maak je je motor klaar voor de winter, voeg dan 0,5 bar extra toe aan de banden. Hierdoor verminder je de kans op vervormingen van je banden. Dit kan als gevolg hebben dat deze moeten worden vervangen bij een volgend gebruik. Gebruik bij voorkeur een paddockstand of de middenbok op je motor om het raakvlak met de grond zoveel mogelijk te verkleinen.