Banden

Moderators: Youri, MotoMan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 742
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Banden

Bericht door MotoMan » 24-01-2018 06:16

voorband: 100/90 -18 56H
achterband: 130/90 -17 68H


bandenspanning:
voor: 1,8 bar
achter 1,9 bar


bandenspanning
met passagier achterop:
voor 1,8 bar
achter 2,2 bar

minimale diepte bandenprofiel voor en achter 2 mm



Bijvoorbeeld bij:
https://nl.mynetmoto.com/shop.cfm/moto/ ... anden.html
of
http://www.motorbanden.nl/c/Aprillia-Moto-6-5/99148/


Afbeelding


Afbeelding


Ideale bandenspanning:

voor je motor?
Hoewel het voor een ieder logisch zal klinken dat banden de juiste spanning dienen te hebben is dit iets wat men met regelmaat vergeet. Dit heeft als gevolg dat een band sneller slijt en ook bij stalling kan dit in het ergste geval betekenen dat de banden vervangen moeten worden. 
Laten we een kort antwoord geven: de ideale bandenspanning bestaat niet. In het handboek van je motor wordt ongetwijfeld een bandenspanning aangeraden. Echter hoeft dit niet te betekenen dat dit voor jouw rijgedrag ook de juiste spanning is.
Mocht je niet over je handboek beschikken treur dan niet. Hoewel je de informatie tegenwoordig ook gewoon van het internet af kan plukken wordt doorgaans ook de richtlijn 2 bar voor en 2,5 bar achter aangehouden. Hierbij kan ik niet genoeg benadrukken dat dit slechts een richtlijn is. Dit kan dus per rijstijl, persoon en motorfiets verschillen.
Te lage bandenspanning
Een te lage bandenspanning zorgt voor een aantal nadelige eigenschappen. Zo verbruikt je motor bijvoorbeeld meer brandstof bij een te lage bandenspanning en stuurt hij zwaarder. Ook worden je banden een stuk warmer wat als gevolg heeft dat deze sneller slijten. Rijd je met een extreem lage bandenspanning dan loop je zelfs het risico dat je je band van je velg af rijd. We raden af met een bandenspanning onder de 1,5 bar te gaan rijden.
Te hoge bandenspanning
Hoewel een te lage bandenspanning veel nadelen met zich meebrengt is ook een te hoge bandenspanning verre van ideaal. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat het vervormingsvermogen van de band afneemt, bij kleine oneffenheden in het asfalt kun je hierdoor al grip verliezen. Tevens warmt een band minder snel op bij een hoge bandenspanning en koelt deze sneller af, zijn je banden niet warm (genoeg) dan hebben deze minder grip op de weg. We raden af met een bandenspanning van meer dan 3 bar te gaan rijden.
Circuit, off-road of extra gewicht?
Er zijn wat uitzonderingen op de genoemde richtlijn en de bijkomstige effecten. Een lage bandenspanning is bijvoorbeeld ideaal bij het off-road rijden. De banden vervormen meer wat zorgt voor betere grip, doordat de snelheden vaak lager liggen warmt de band ook minder snel op.
Ook het circuitrijden vraagt vaak om een iets lagere bandenspanning. Doordat circuitrijden vaak meer vergt van een band worden de banden warmer dan bij normaal gebruik. Door de extra warmte zet de band uit wat betekent dat dus ook de bandenspanning hoger is. Om te voorkomen dat je met een te hoge bandenspanning rondrijd wordt de spanning lager gehouden bij een koude band.
Rijd je op verharde wegen met extra gewicht? Dan wordt het juist aangeraden met een wat hogere bandenspanning te gaan rijden.
Bandenspanning bij winterstalling van je motor
Maak je je motor klaar voor de winter, voeg dan 0,5 bar extra toe aan de banden. Hierdoor verminder je de kans op vervormingen van je banden. Dit kan als gevolg hebben dat deze moeten worden vervangen bij een volgend gebruik. Gebruik bij voorkeur een paddockstand of de middenbok op je motor om het raakvlak met de grond zoveel mogelijk te verkleinen.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 742
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 17-03-2018 16:48

Voor ME Z2 (110/80) en achter ME Z2 (140/80)
Deze passen op de originele velgen (met binnenband)
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 742
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Banden

Bericht door MotoMan » 28-01-2020 21:49

Afbeelding


WAT IS EEN DOT-CODE?



Wanneer het over motorbanden en banden in het algemeen gaat spreekt men weleens over de zogeheten DOT code, maar waar staat dit precies voor, en waarom is dit zo belangrijk? In deze post leggen we je graag uit waar dit voor staat, waar je het kunt vinden, en waarom dit toch best wel van belang is voor je rijprestaties.
De DOT Code, hoe lees je hem?
DOT is een afkorting voor Department of Transportation, welke te vinden is op de zijwand, ook wel wang genoemd, van de band. De DOT code geeft hierbij de volgende informatie:
▪ Fabriekscode
▪ Bandenmaatcode
▪ Fabrikant specifieke (optionele) code
▪ Productieweek
▪ Productiejaar


Als we kijken naar het bovenstaande voorbeeld zien we het volgende:
▪ B9 is de fabriekscode
▪ 4W is de bandenmaat
▪ HWNX is de Fabrikant specifieke code
▪ 39 is de Productieweek
▪ 03 is het Productiejaar
Lekker belangrijk…
Tja, nu zou je kunnen denken, lekker belangrijk. Ik heb toch niks aan de specifieke DOT codes die een bepaalde fabrikant gebruikt? En inderdaad, voor een groot gedeelte klopt dat ook, echter is de productiedata wel van belang. Banden in het algemeen hebben namelijk een houdbaarheidsdatum, en dat is op je tweewieler wellicht nog wel meer van belang dan op een auto.
Het ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) geeft aan dat banden tot 5 jaar (mits professioneel opgeslagen in optimale condities) als nieuw kunnen worden beschouwd. Als algemene maatstaf wordt hier vaak 36 maanden voor aangehouden, al geldt hier wel, hoe jonger hoe beter. Men raad aan de banden vijf jaar na aankoop te vervangen. De grip is dan zodanig verminderd, dat het veiliger is deze niet meer te gebruiken.
De cijfers van de DOT code
Ja, deze zijn dus eigenlijk het meest van belang voor je. Het kan ons vrij weinig schelen in welke fabriek de band is gemaakt, of welke code er tevens word gehanteerd voor de bandenmaat. Wat wel fijn is om te weten is hoe oud je band is, en dit kun je ook aflezen dankzij de DOT code.
▪ De eerste twee cijfers staan voor de Productieweek
▪ De laatste twee cijfers staan voor het Productiejaar
Kom jij een band tegen met slechts drie cijfers? Laat deze maar meteen vervangen, tot het jaar 2000 werden DOT codes met drie cijfers gemaakt. De eerste twee cijfers voor de productieweek, het laatste cijfer voor het productiejaar. Omdat echter niet te onderscheiden was in welk decennium een band was gemaakt is men overgestapt op vier cijfers

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Accessoires & Onderdelen Aprilia MOTO 6.5 (Algemeen)”