Originele windscherm aanpassen?

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Originele windscherm aanpassen?

Bericht door MotoMan » 07-04-2021 15:21

Het originele windscherm is groot, erg groot. Het model wat Philippe Starck ontworpen heeft functioneert wel erg goed met de tegenwind (en regen).
Wat ik wel een nadeel vind is het zicht wat je hebt. De bovenzijde is net op ooghoogte, dus je kijkt tegen de rand aan.

Toen ik een windscherm overnam waar een grote barst in zat (na een val en ingescheurd bij een bovenste bevestigingspunt), dacht ik in de eerste instantie dat de bevestigingsbeugels het enige was wat nog bruikbaar was. Maar bij nadere bestudering zag ik een andere mogelijkheid.
Het onderste deel (waar ook een aantal flinke krassen op zaten) wat ook zo kenmerkend is met die twee uitsparingen voor de clignoteurs en het logo, Was nog zeer goed bruikbaar. Dus een kleiner windscherm er van maken was goed mogelijk.
Na wat zaag en polijstwerk was het resultaat het linker scherm op de eerste foto (naast een originele)

Het restant had ik bijna weggegooid (het afgezaagde bovenste gedeelte waar ook de scheur in zat).
Maar toen kreeg ik een idee...!
Ik kon er een WINDDEFLECTOR van maken.
(dat wordt vaar toegepast op een bestaand windscherm als extra stroomlijn m.b.t. de luchtweerstand)
En geen kleintje, maar een wat grotere die goed zou passen op het onderste deel en ook nog leek op het originele 'EI'-vormige scherm......

Ik vind het een zeer geslaagd ontwerp geworden.
Sterker nog, eigenlijk beter dan verwacht, want ik kijk niet meer tegen de bovenrand aan en ik zit er uitstekend uit de wind achter (alsof het nog steeds het grote scherm is).
Mooi toch??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
thumbnail maken online

Afbeelding

Afbeelding



De 2 clips van de winddeflektor komen hier vandaan (het zijn er twee vanwege de grootte):

https://www.wish.com/search/winddeflect ... &share=web

Afbeelding
code sharing website
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Windscherm van de Aprilia MOTO 6.5”