Winterstop

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Winterstop

Bericht door MotoMan » 29-09-2021 10:55

DE WINTER DOORSTAAN MET JE MOTO 6.5!


Winterstop en de verzekering
Als je elk jaar in de wintermaanden je motor stalt kun je kiezen voor een aangepaste verzekering. De winterstop geldt van 1 december tot 1 maart. Je betaalt dan voor die maanden geen premie, maar je mag de motor in die periode dan ook niet gebruiken of ‘m op een openbare plek parkeren. Met een speciale winterstopregeling bespaar je al snel een paar tientjes per maand.

Zomerrijdekking
Ben je een pure zomerrijder? Dan is een zomertijddekking een goede optie voor je. De zomertijd gaat op de laatste zondag van maart in en eindigt op de laatste zondag van oktober. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die een motorverzekering aanbieden waarbij je enkel voor die periode premie betaalt en dus ook alleen voor die periode verzekerd bent. Als het eind februari al mooi weer wordt, moet je dus toch even wachten voordat je de weg op mag.

Motor tijdelijk schorsen
Je kunt het ook grondiger aanpakken en je motor voor een bepaalde periode schorsen. Dat regel je via de RDW. Je betaalt voor het schorsen van een motorfiets éénmalig een bedrag van €24,10. De motorrijtuigenbelasting wordt bij het schorsen ook stopgezet. Daarmee bespaar je per kwartaal zo'n 30 euro. Je hebt tijdens een schorsing de mogelijkheid om je motorverzekering stop te zetten, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de motor niet standaard verzekerd is tegen diefstal of brandschade. Je kunt geld besparen, maar je moet overwegen of je het risico wilt nemen.

Hoe zet je je motor het beste weg tijdens de winterstop?
Wie zijn motor in de winter binnen houdt, kan hem niet zomaar aan de kant zetten om vervolgens een paar maanden later weer op te stappen. Je moet maatregelen nemen om je motor ook bij stilstand in goede conditie te houden.

Remschijven nooit inspuiten!
Wees voorzichtig met sprays in de buurt van de remschijven. In het wilde weg met een siliconen- of anti-corrosie spray gaan spuiten kan de werking van de remschijven en -blokken sterk verminderen of zelfs beschadigen. Vervangen is dan de enige oplossing en dat is niet goedkoop.

Je motor met lege of volle tank wegzetten gedurende de winterstop?
Wat je wil voorkomen is dat benzinedampen schade geeft aan de kunststof tank of leidingen en carburateur. Enkel en alleen de benzinekraan dicht draaien is niet voldoende.
Het beste is eerst te zorgen dat er geen benzine meer in de carburateur of leningen zit. Start de motor en draai de benzinekraan dicht. Het benzinerestant in de leidingen en carburateur is dan snel op.

Nu heb je de keuze. Als je voor een lege tank kiest moet deze ook echt leeg zijn. Het beste is de tank te demonteren en deze echt (ondersteboven) leeg te maken door de benzinevuldop en de benzinekranen te demonteren. Vervolgens alles laten verdampen. Laat de tankdop daarna open staan.

Maar een stuk gemakkelijker is het de tank tot de nok toe te vullen. Dit om te voorkomen dat specifiek benzinedampen hun schadelijke werking doen.
Immers, de tank is van kunststof en kwetsbaar met betrekking op blaasvorming van de lak door juist de benzineDAMP.

Je motor onder een doek
Als je je motor overdekt stalt moet je er nooit een laken of kleed overheen leggen. Dat ventileert te weinig en leidt tot roestvorming. Is de ruimte waar je je motor stalt droog en goed ventilerend? Dan is een doek niet per se nodig. Wil je je motor toch beschermen, gebruik dan altijd een ventilerende hoes. Als je motor buiten staat kies je voor een goed ventilerende buitenhoes. Maak deze aan de onderkant goed vast zodat hij niet wegwaait. Op mooie en droge dagen kun je de hoes even weghalen om de motor te laten luchten.

Niet de Motor af en toe starten!
Start je motor niet tussendoor om te kijken of hij nog loopt. Als je zonder daadwerkelijk te rijden je motor weer uitzet vormt zich condens in het motorblok wat de kwaliteit van de olie aantast. Het vocht gaat zich mengen met de olie en dat zorgt voor ‘mayonaise vorming’ van de olie. Ook is het niet goed voor de accu als je de motor kort laat lopen. Laat je motor vooral zijn winterslaapje houden en stoor ‘m niet voor iets wat uiteindelijk nergens goed voor is.

Minder lucht in de banden?
Laat voor de winterstop geen lucht uit de banden lopen. Een lage bandenspanning in de winter zorgt voor vervorming van je banden. Het beter om je motor op een paddockstand voor en achter te zetten. Kan dat niet? Dan kun je de banden het beste tot 0,2 bar boven de aangeraden spanning vullen en af en toe de banden draaien. Op die manier voorkom je dat je banden vervormen.

Onderhoud van de accu!
Het beste is een DRUPPELADER aan te schaffen. Een druppellader is een slimme acculader. In plaats van continu uw accu op 100% te houden, ‘speelt’ een druppellader met de accu. Is de accu op 100% dan stopt het laadproces. Is de capaciteit afgezakt tot bijvoorbeeld 95% dan begint het laadproces weer. Met deze manier van laden wordt de accu nooit “lui”.
De accu behoud zijn kracht tijdens een lange stilstand.

En dan is de winter weer voorbij…..
In het voorjaar weer even het instructieboekje doornemen op alle controlepunten en je bent weer klaar voor een nieuw seizoen!
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”