Tafelboek THE ART OF THE MOTORCYCLE Gruggerheim

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Tafelboek THE ART OF THE MOTORCYCLE Gruggerheim

Bericht door MotoMan » 15-02-2019 15:13

Afbeelding


The Art of the Motorcycle was an exhibition held at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York City from June 26 to September 20, 1998. The exhibition's official catalog listed 95 motorcycles, plus some pre-20th century exhibits were included, bringing the total to 114


https://horaahora.files.wordpress.com/2 ... 00solo.pdf

https://www.amazon.com/Art-Motorcycle-G ... 0810969122

450 bladzijden!!

ISBN 0810969122 (hard cover)

ISBN 0892072075 (soft cover)
This book is almost as large (450 pages) as the undertaking to put on the show on which it's based! The book contains two or more pages on each of the motorcycles that were included in the show that was 'The Art of the Motorcycle' In addition to a thumbnail of specs and citing the owner of each bike, there is a small write-up that gives a bit of background on where the subject fits into motorcycle history. I've met or know of several individuals who were involved in this exhibit and have to say this was a huge undertaking that was well executed. I missed the actual exhibit, but thanks to this publication, I can revisit it as often as I like. In addition to the bikes themselves, the authors have seen fit to supply a lot of reference material (in the way of significant publications and contributors) for the reader to explore the subject further. An amazing book that is now the jewel in my reference library!
De cover:
Afbeelding

Het museum met rechts de Aprilia Moto 6.5
Afbeelding

De Aprilia Moro 6.5 is de enige aprilia die in het boek is opgenomen.
Motornummer 87 de volgende Bladzijde 380 t/m 384:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tekst m.b.t. de Aprilia MOTO 6.5:
Afbeelding

letterlijke vertaling met Google:
In het verleden stonden auto-ontwerpers bekend om de uitdaging aan te gaan met het stylen van motorfietsen, maar geen enkel keukengerei en meubelontwerper had ooit de taak op zich genomen, totdat Aprilia de Fransman Philippe Starck inhuurde. Toen de radicaal vormgegeven Moto 6.5 in 1995 op de markt kwam, beloofde het uiterlijk veel commentaar.
De 6.5 was zilverkleurig en subtiel stoffig grijs van de remslangen tot aan de handgrepen, van de koelvloeistofleidingen tot de richtingaanwijzers. Alleen de voorkant van de brandstoftank was oranje of crème; de rest van de motor was natuurlijk mono chrome uiteraard, van zijn zitplaats, die zilver was. Maar de achteruitgang van de moto 6.5 van de norm hield niet op bij de eerste visuele impact: de fiets druppelde van het soort details dat de meest toevallige toeschouwers naar de machine trok, waardoor een dubbele take ontstond, ook al was het ontwerp niet naar iemands specifieke smaak

De radiator van de vloeistofgekoelde 649 cc (100 x 82,7 mm) vijf-kleppen, dubbele bovenliggende nokas, eencilindermotor gewikkeld rond, in plaats van weg van de machine - een gevoel van voltooiing brengend naar het afgeronde midden van de fiets geïnitieerd door zijn ovale frame en diepe tank. (zijn naaste concurrenten, het Ducati-monster en de Harley Davidson 883, waren beide V-twins) Het achterwiel, een dikke dikke 17-inch kruin, stond in directe tegenstelling tot de onopvallende sportradialen van de meeste andere motorfietsen die tijdens de jaren negentig. De nadruk lag ook op de traditionele spaakwielen en lichtmetalen velgen van de 6.5.

Wat vreemd was, was dat een bedrijf als Aprilia, met zijn achtergrond in het wegracing en hi-tech, twee krachtige troeven, zelfs zou overwegen een motorfiets te bouwen die zo radicaal was.
Maar terwijl de ontwerp dromen van veel ontwerpers niet in de realiteit worden omgezet, blijft de afgewerkte moto 6.5 grotendeels trouw aan het oorspronkelijke concept van Stack. En, nog indrukwekkender, op straat, maakte de race-expertise van Aprilia samen met slechts 331 pond droog gewicht een eenvoudige machine om te controleren. In feite zou het waar zijn om te zeggen dat de Aprilia geruststellend eenvoudig te berijden was voor een ontwerp met een afwijkend gemoedsstemming. De motor maakte de Moto 6.5 tot een goed doordachte stadsfiets en de lage zithoogte, een gewicht, gecombineerd om het uitzonderlijk eenvoudig te besturen.

Aprilia had in 1960 zijn eerste aangedreven tweewieler, een bromfiets, gebouwd. Pas halverwege de jaren zeventig begon het echter met het produceren van motorfietsen, motorcross en trails, later met racen en straatmodellen. Momenteel is Aprilia het snelstgroeiende motorfietsbedrijf van Italië, dat alles produceert, van trendy scooters tot de nieuwe 1998 RSV Mille V twin-superfiets.
Boek en poster:
Afbeelding

Afbeelding

Van de poster bestaat ook een versie gesigneerd door IVANO BEGGIO de eigenaar van Aprilia. Vrij bijzonder. In bezit bij een Club 6.5 Italia - lid.

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 19-02-2019 16:12

ZOJUIST HET BOEK ONTVANGEN!

De soft-cover-versie.

WERKELIJK PRACHTIG!!!!

Het boek weegt 3090 gram!!
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 19-02-2019 17:34

Er bestaat ook een kalender uitgegeven door het GRUGGENHEIM Museum(1999)

Afbeelding

En NOVEMBER 1999 is:

Afbeelding

De achterkant:

Afbeelding


Kalender 2002:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 19-02-2019 17:37

...en zelfs een frankeervrije BRIEFKAART


Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Tafelboek THE ART OF THE MOTORCYCLE Gruggerheim

Bericht door MotoMan » 14-12-2020 13:55

THE ART OF THE MOTORCYCLE
GUGGENHEIM MUSEUM

Deze catalogus werd samengesteld naar aanleiding van de tentoonstelling the Motorcycle in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York. Meer dan 100 motoren komen aan bod, van de beroemde klassiekers uit de pioniertijd tot de hypermoderne, futuristische racemachines waar het hart van elke motorliefhebber sneller van gaat kloppen.Talloze kleurenfoto’s begeleiden de gedetailleerde beschrijvingen va de motoren en achter in de catalogus vindt u een uitgebreide bibliografie. De inspirerende essays van onder andere Easy Rider-ster Dennis Hopper beschrijven de ontwikkeling van de techniek en het design in de afgelopen 130 jaar, en geven een prachtig beeld van de fascinerende mythe van de motorfiets in film, mode, popcultuur en geschiedenis.

INHOUD :
Issues in the evolution of the motorcycle
Cycles of paradox
Song of the sausage creature
The art of the motorcycle : Outlaws, animals and sex machines
Bikes were always work for me
Freedom or death : Notes on the motorcycle in film and video
Bosozoku (motorcycle gangs)
To the edge : motorcycles and danger
Inventing the motorcycle : 1868-1919
The machine age : 1922-1929
New world orders: 1930-1944
Freedom and postwar mobility : 1946-1958
Popular culture / Counterculture : 1960-1969
Getting away from it all : 1969-1978
The consumer years : 1982-1989
Bibliography



Motoren die beschreven worden:





Make and model Engine displacement Year Country New York Las Vegas
Michaux-Perreaux steam velocipede N/A 1868-71 France Green tick Green tick
Copeland steam bicycle N/A 1884 United States Green tick
Daimler Einspur (aka Reitwagen) 264 cc (16.1 cu in) 1885 (replica) Germany Green tick Green tick
Roper steam velocipede N/A 1894 United States Green tick
Hildebrand & Wolfmüller 1,489 cc (90.9 cu in) 1894 Germany Green tick Green tick
Geneva steam bicycle n/a 1896 United States Green tick Green tick
De Dion-Bouton tricycle 240 cc (15 cu in) 1899 France Green tick
De Dion-Bouton tricycle 240 cc (15 cu in) 1900 France Green tick
Orient tricycle 20 cc (1.2 cu in) 1900 United States Green tick
Thomas Auto-Bi n/a 1900 United States Green tick Green tick
Motosachoche A1 214 cc (13.1 cu in) 1901 Switzerland Green tick
Indian Single 16 cu in (260 cc) 1901–02 United States Green tick Green tick
Werner motorcycle 333 cc (20.3 cu in) 1903–04 France Green tick
Curtiss Twin 61 cu in (1,000 cc) 1906 United States Green tick
Curtiss V-8 265 cu in (4,340 cc) 1907 United States Green tick
FN Four 498 cc (30.4 cu in) 1908 Belgium Green tick Green tick
Pierce Four 43 cu in (700 cc) 1910 United States Green tick Green tick
Flying Merkel Model V 54 cu in (880 cc) 1911 United States Green tick Green tick
Harley-Davidson Model 7D 49 cu in (800 cc) 1911 United States Green tick Green tick
Motosacoche 2C6TT 343 cc (20.9 cu in) 1913 Switzerland Green tick
Peugeot Paris-Nice 500 498 cc (30.4 cu in) 1913 France Green tick
Cyclone (motorcycle) 61 cu in (1,000 cc) 1914 United States Green tick Green tick
Peugeot Paris-Nice 345 cc (21.1 cu in) 1914 France Green tick
Indian 8-valve board track racer 61 cu in (1,000 cc) 1915 United States Green tick Green tick
Iver Johnson Model 15-7 62 cu in (1,020 cc) 1915 United States Green tick Green tick
Harley-Davidson Model W Sport Twin 36 cu in (590 cc) 1919 United States Green tick Green tick
Indian Model O 16 cu in (260 cc) 1918 United States Green tick
Mars Weiss A20 948 cc (57.9 cu in) 1921 Germany Green tick
Megola Sport 640 cc (39 cu in) 1922 Germany Green tick Green tick
Monet & Goyon Moto Légére 117 cc (7.1 cu in) 1922 France Green tick
Ner-a-Car 14 cu in (230 cc) 1922 United States Green tick
BMW R32 494 cc (30.1 cu in) 1923 Germany Green tick Green tick
Harley-Davidson 8-valve board track racer 61 cu in (1,000 cc) 1923 United States Green tick Green tick
Moto Guzzi C4V 498 cc (30.4 cu in) 1924 Italy Green tick Green tick
Böhmerland 598 cc (36.5 cu in) 1925 Czechoslovakia Green tick Green tick
Neracar Model B 17 cu in (280 cc) 1925 United States/United Kingdom Green tick
Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport 988 cc (60.3 cu in) 1926 United Kingdom Green tick
Bianchi B2N Sport 350 cc (21 cu in) 1927 Italy Green tick
Moto Guzzi 4VSS 498 cc (30.4 cu in) 1928 Italy Green tick
Scott Squirrel Sprint Special 620 cc (38 cu in) 1929 United Kingdom Green tick Green tick
Opel Motoclub SS500 495 cc (30.2 cu in) 1929 Germany Green tick
Borough Superior SS100 988 cc (60.3 cu in) 1930 United Kingdom Green tick
Schwinn Excelsior Super X 45 cu in (740 cc) 1930 United States Green tick
Majestic 350 349 cc (21.3 cu in) 1930 France Green tick Green tick
Ariel Square Four 497 cc (30.3 cu in) 1931 United Kingdom Green tick Green tick
MGC N3BR 245 cc (15.0 cu in) 1932 France Green tick Green tick
Dollar V4 748 cc (45.6 cu in) 1933 France Green tick Green tick
Gnome et Rhône M1 306 cc (18.7 cu in) 1934 France Green tick
Harley-Davidson Model E 61 cu in (1,000 cc) 1936 United States Green tick
BMW world land-speed record 493 cc (30.1 cu in) 1937 Germany Green tick Green tick
Crocker 61 cu in (1,000 cc) 1938 United States Green tick
Gnome et Rhône 750X 723 cc (44.1 cu in) 1938 France Green tick
Triumph Speed Twin 498 cc (30.4 cu in) 1938 United Kingdom Green tick
Triumph Speed Twin 498 cc (30.4 cu in) 1937 United Kingdom Green tick
Crocker 61 cu in (1,000 cc) 1940 United States Green tick
Indian Sport Scout "bob-job" 57 cu in (930 cc) 1940 United States Green tick Green tick
DKW RT 125 W 122 cc (7.4 cu in) 1941 Germany Green tick
Zündapp KS600 597 cc (36.4 cu in) 1941 Germany Green tick Green tick
Harley-Davidson U.S Military Navy Model U 74 cu in (1,210 cc) 1943 United States Green tick
Harley-Davidson U.S Military Model U 74 cu in (1,210 cc) 1944 United States Green tick
Gilera Saturno 499 cc (30.5 cu in) 1947 Italy Green tick
Sunbeam S7 487 cc (29.7 cu in) 1947 United Kingdom Green tick
Indian Chief 1,206 cc (73.6 cu in) 1948 United States Green tick Green tick
Solex Vélosolex 45 cc (2.7 cu in) 1948 France Green tick
Imme R100 99 cc (6.0 cu in) 1949 West Germany Green tick Green tick
Jackson-Rotrax JAP Speedway 490 cc (30 cu in) 1949 United Kingdom Green tick
Sunbeam S7 Deluxe 500 cc (31 cu in) 1950 United Kingdom Green tick
Adler MB 200 195 cc (11.9 cu in) 1952 Germany Green tick
DKW RT 125 W 122 cc (7.4 cu in) 1952 West Germany Green tick
Gilera Saterno Sport 499 cc (30.5 cu in) 1952 Italy Green tick
Jackson-Rotrax JAP Speedway 497 cc (30.3 cu in) 1952 United Kingdom Green tick
Solex Vélosolex 45 cc (2.7 cu in) 1952 France Green tick
AJS E-95 499 cc (30.5 cu in) 1953 United Kingdom Green tick
Vincent Black Shadow Series C 998 cc (60.9 cu in) 1953 United Kingdom Green tick
Vincent Black Shadow Series C 998 cc (60.9 cu in) 1954 United Kingdom Green tick
MV Agusta 500 Grand Prix 497 cc (30.3 cu in) 1956 Italy Green tick
Aermacchi Chimera 175 cc (10.7 cu in) 1957 Italy Green tick
Derny Taon 124 cc (7.6 cu in) 1957 France Green tick Green tick
Harley-Davidson KR 750 cc (46 cu in) 1957 United States Green tick
Harley-Davidson Sportster XL 883 cc (53.9 cu in) 1957 United States Green tick Green tick
Norton Manx 498 cc (30.4 cu in) 1958 United Kingdom Green tick
NSU Supermax 247 cc (15.1 cu in) 1958 West Germany Green tick
Triumph Twenty One 350 cc (21 cu in) 1958 United Kingdom Green tick Green tick
Matchless G50 496 cc (30.3 cu in) 1959 United Kingdom Green tick
Triumph T120 Bonneville 650 cc (40 cu in) 1959 United Kingdom Green tick
BSA Gold Star Clubmans 498 cc (30.4 cu in) 1960 United Kingdom Green tick
Honda CB92 Benly Super Sport 125 cc (7.6 cu in) 1960 Japan Green tick
Vespa GS 125 cc (7.6 cu in) 1960 Italy Green tick
BSA Gold Star Clubmans 499 cc (30.5 cu in) 1961 United Kingdom Green tick
Honda CB92 Benly Super Sport 125 cc (7.6 cu in) 1961 Japan Green tick
NSU Supermax 247 cc (15.1 cu in) 1961 West Germany Green tick
Velocette Thruxton 499 cc (30.5 cu in) 1961 United Kingdom Green tick
Ducati Elite 204 cc (12.4 cu in) 1962 Italy Green tick Green tick
Honda CR110 50 cc (3.1 cu in) 1962 Japan Green tick Green tick
Matchless G50 496 cc (30.3 cu in) 1962 United Kingdom Green tick
Norton Manx 498 cc (30.4 cu in) 1962 United Kingdom Green tick
Parilla GS 247 cc (15.1 cu in) 1962 Italy Green tick Green tick
Vespa GS 146 cc (8.9 cu in) 1962 Italy Green tick
Harley-Davidson KR 750 cc (46 cu in) 1963 United States Green tick
Honda C100 Super Cub 49 cc (3.0 cu in) 1963 Japan Green tick Green tick
Velocette Venom 499 cc (30.5 cu in) 1963 United Kingdom Green tick
Matchless G80CS 497 cc (30.3 cu in) 1964 United Kingdom Green tick
Bultaco Sherpa T 244 cc (14.9 cu in) 1965 Spain Green tick Green tick
Harley-Davidson FLH Electra Glide 1,198 cc (73.1 cu in) 1965 United States Green tick
Kreidler Florett 49 cc (3.0 cu in) 1965 West Germany Green tick Green tick
Bultaco Metrella 62 196 cc (12.0 cu in) 1966 Spain Green tick
Honda RC174 297 cc (18.1 cu in) 1967 Japan Green tick
Suzuki T20 "Super Six" 247 cc (15.1 cu in) 1967 Japan Green tick
Triumph Bonneville T120 650 cc (40 cu in) 1967 United Kingdom Green tick
MV Agusta 500 Grand Prix 497 cc (30.3 cu in) 1968 Italy Green tick
BSA Rocket 3 740 cc (45 cu in) 1969 United Kingdom Green tick Green tick
Harley-Davidson "Captain America" chopper 1,200 cc (73 cu in) 1969 (1993 replica) United States Green tick Green tick
Kawasaki H-1 498 cc (30.4 cu in) 1969 Japan Green tick
Kawasaki Mach III 498 cc (30.4 cu in) 1969 Japan Green tick
Norton Commando 750 Fastback 745 cc (45.5 cu in) 1969 United Kingdom Green tick
Derbi 50 Grand Prix 49 cc (3.0 cu in) 1970 Spain Green tick Green tick
Honda CB750 Four 736 cc (44.9 cu in) 1970 Japan Green tick Green tick
Egli Vincent 1,270 cc (78 cu in) 1971 Switzerland/United Kingdom Green tick
Harley-Davidson Super Glide "Night Train" 1,200 cc (73 cu in) 1971 United States Green tick Green tick
Norton Commando 750 Fastback 745 cc (45.5 cu in) 1971 United Kingdom Green tick
Harley-Davidson XR-750 750 cc (46 cu in) 1972 United States Green tick
Honda Elsinore CR250 248 cc (15.1 cu in) 1973 Japan Green tick
MV Agusta 750S 743 cc (45.3 cu in) 1973 Italy Green tick Green tick
Penton Jackpiner 175 cc (10.7 cu in) 1973 United States Green tick
Triumph X-75 Hurricane 750 cc (46 cu in) 1973 United Kingdom Green tick Green tick
Yamaha RD350 347 cc (21.2 cu in) 1973 Japan Green tick
Ducati 750SS 748 cc (45.6 cu in) 1974 Italy Green tick Green tick
Laverda SFC 744 cc (45.4 cu in) 1974 Italy Green tick Green tick
Honda GL1000 Gold Wing 999 cc (61.0 cu in) 1975 Japan Green tick
Morini 3½ Sport 344 cc (21.0 cu in) 1975 Italy Green tick
BMW R90S 898 cc (54.8 cu in) 1976 West Germany Green tick
Honda GL1000 Gold Wing 999 cc (61.0 cu in) 1976 Japan Green tick
Harley-Davidson XLCR 1,000 cc (61 cu in) 1977 United States Green tick Green tick
Moto Guzzi Le Mans 1 844 cc (51.5 cu in) 1978 Italy Green tick Green tick
Harley-Davidson XR-750 750 cc (46 cu in) 1980 United States Green tick
Suzuki Katana 997 cc (60.8 cu in) 1982 Japan Green tick Green tick
Honda VF750F "Interceptor" 748 cc (45.6 cu in) 1983 Japan Green tick Green tick
Benelli Sei 906 cc (55.3 cu in) 1984 Italy Green tick Green tick
Kawasaki GPZ900R Ninja 908 cc (55.4 cu in) 1984 Japan Green tick Green tick
BMW K100RS 987 cc (60.2 cu in) 1985 West Germany Green tick Green tick
BMW R80 G/S Paris-Dakar 980 cc (60 cu in) 1985 West Germany Green tick Green tick
Suzuki GSX-R750 749 cc (45.7 cu in) 1986 Japan Green tick
Buell RS1200 1,203 cc (73.4 cu in) 1989 United States Green tick
Yamaha VMax 1,198 cc (73.1 cu in) 1989 Japan Green tick Green tick
Buell RS1200 1,203 cc (73.4 cu in) 1990 United States Green tick
Bimota Tesi ID ES 904 cc (55.2 cu in) 1992 Italy Green tick
Ducati M900 Monster 904 cc (55.2 cu in) 1993 Italy Green tick Green tick
Yamaha GTS1000 1,003 cc (61.2 cu in) 1993 Japan Green tick Green tick
Britten V1000 965 cc (58.9 cu in) 1994 New Zealand Green tick Green tick
Ducati 916 916 cc (55.9 cu in) 1994 Italy Green tick Green tick
Aprilia Moto 6.5 649 cc (39.6 cu in) 1995 Italy Green tick Green tick
Honda EXP-2 402 cc (24.5 cu in) 1995 Japan Green tick
Arlen Ness Luxury Liner 1,300 cc (79 cu in) 1996 United States Green tick
BMW R1200C 1,170 cc (71 cu in) 1997 Germany Green tick Green tick
Beta Techno 272 cc (16.6 cu in) 1997 Italy Green tick
Morbidelli V8 847 cc (51.7 cu in) 1997 Italy Green tick Green tick
Italjet Formula 50 LC 49 cc (3.0 cu in) 1998 Italy Green tick Green tick
MV Agusta F4 750 cc (46 cu in) 1998 Italy Green tick Green tick
Suzuki Hayabusa 1,299 cc (79.3 cu in) 1998 Japan Green tick
Cobra Trakker 1,450 cc (88 cu in) 2000 United States Green tick
Montessa Honda 315RY 249 cc (15
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”