The Art of the Motorcycle was an exhibition held at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York City from June 26 to September 20, 1998. The exhibition's official catalog listed 95 motorcycles, plus some pre-20th century exhibits were included, bringing the total to 114
https://horaahora.files.wordpress.com/2 ... 00solo.pdf
https://www.amazon.com/Art-Motorcycle-G ... 0810969122
450 bladzijden!!
ISBN 0810969122 (hard cover)
ISBN 0892072075 (soft cover)
De cover:This book is almost as large (450 pages) as the undertaking to put on the show on which it's based! The book contains two or more pages on each of the motorcycles that were included in the show that was 'The Art of the Motorcycle' In addition to a thumbnail of specs and citing the owner of each bike, there is a small write-up that gives a bit of background on where the subject fits into motorcycle history. I've met or know of several individuals who were involved in this exhibit and have to say this was a huge undertaking that was well executed. I missed the actual exhibit, but thanks to this publication, I can revisit it as often as I like. In addition to the bikes themselves, the authors have seen fit to supply a lot of reference material (in the way of significant publications and contributors) for the reader to explore the subject further. An amazing book that is now the jewel in my reference library!
Het museum met rechts de Aprilia Moto 6.5
De Aprilia Moro 6.5 is de enige aprilia die in het boek is opgenomen.
Motornummer 87 de volgende Bladzijde 380 t/m 384:
De tekst m.b.t. de Aprilia MOTO 6.5:
letterlijke vertaling met Google:
Boek en poster:In het verleden stonden auto-ontwerpers bekend om de uitdaging aan te gaan met het stylen van motorfietsen, maar geen enkel keukengerei en meubelontwerper had ooit de taak op zich genomen, totdat Aprilia de Fransman Philippe Starck inhuurde. Toen de radicaal vormgegeven Moto 6.5 in 1995 op de markt kwam, beloofde het uiterlijk veel commentaar.
De 6.5 was zilverkleurig en subtiel stoffig grijs van de remslangen tot aan de handgrepen, van de koelvloeistofleidingen tot de richtingaanwijzers. Alleen de voorkant van de brandstoftank was oranje of crème; de rest van de motor was natuurlijk mono chrome uiteraard, van zijn zitplaats, die zilver was. Maar de achteruitgang van de moto 6.5 van de norm hield niet op bij de eerste visuele impact: de fiets druppelde van het soort details dat de meest toevallige toeschouwers naar de machine trok, waardoor een dubbele take ontstond, ook al was het ontwerp niet naar iemands specifieke smaak
De radiator van de vloeistofgekoelde 649 cc (100 x 82,7 mm) vijf-kleppen, dubbele bovenliggende nokas, eencilindermotor gewikkeld rond, in plaats van weg van de machine - een gevoel van voltooiing brengend naar het afgeronde midden van de fiets geïnitieerd door zijn ovale frame en diepe tank. (zijn naaste concurrenten, het Ducati-monster en de Harley Davidson 883, waren beide V-twins) Het achterwiel, een dikke dikke 17-inch kruin, stond in directe tegenstelling tot de onopvallende sportradialen van de meeste andere motorfietsen die tijdens de jaren negentig. De nadruk lag ook op de traditionele spaakwielen en lichtmetalen velgen van de 6.5.
Wat vreemd was, was dat een bedrijf als Aprilia, met zijn achtergrond in het wegracing en hi-tech, twee krachtige troeven, zelfs zou overwegen een motorfiets te bouwen die zo radicaal was.
Maar terwijl de ontwerp dromen van veel ontwerpers niet in de realiteit worden omgezet, blijft de afgewerkte moto 6.5 grotendeels trouw aan het oorspronkelijke concept van Stack. En, nog indrukwekkender, op straat, maakte de race-expertise van Aprilia samen met slechts 331 pond droog gewicht een eenvoudige machine om te controleren. In feite zou het waar zijn om te zeggen dat de Aprilia geruststellend eenvoudig te berijden was voor een ontwerp met een afwijkend gemoedsstemming. De motor maakte de Moto 6.5 tot een goed doordachte stadsfiets en de lage zithoogte, een gewicht, gecombineerd om het uitzonderlijk eenvoudig te besturen.
Aprilia had in 1960 zijn eerste aangedreven tweewieler, een bromfiets, gebouwd. Pas halverwege de jaren zeventig begon het echter met het produceren van motorfietsen, motorcross en trails, later met racen en straatmodellen. Momenteel is Aprilia het snelstgroeiende motorfietsbedrijf van Italië, dat alles produceert, van trendy scooters tot de nieuwe 1998 RSV Mille V twin-superfiets.
Van de poster bestaat ook een versie gesigneerd door IVANO BEGGIO de eigenaar van Aprilia. Vrij bijzonder. In bezit bij een Club 6.5 Italia - lid.