'verhalenverteller'

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

'verhalenverteller'

Bericht door MotoMan » 08-02-2019 12:04

Grappig! Ik heb me aangemeld op Facebook in de groep "DUTCH APRILIA OWNERS". Een groep opgericht door enthousiastelingen van het merk Aprilia.
Geklets over de Aprilia in het algemeen en proberen een liefhebbersgroep te bekijken. Leuk initiatief.

Ik draag ook een klein steentje bij door direct of indirect wat aandacht voor de MOTO 6.5 te promoten. Binnen de groep van MOTO-liefhebbers is dat al opgemerkt. Maar nu dus ook bij deze "DUTCH APRILIA OWNERS-groep"

Ik ben door de moderators benoemd tot 'VERHALENVERTELLER'. Nou ja, wat veel eer, maar ik wordt nu wel gestimuleerd om daar wat mee te doen.
Vooralsnog is onderstaand mijn net ingeleverde bijdrage:
Ja dit is OOK Aprilia: In de jaren ’90 werd Aprilia, onder leiding van Ivano Beggio, vooruitstrevender dan zijn conculega’s. Niet alleen in de racerij maar ook in zijn ontwerpen en design. Bij een toevallige ontmoeting op een Autosalon in Milaan tussen Beggio en Philippe Starck (DE designer op dat moment) en het gesprek over motoren, waarin beiden zeer gepassioneerd waren, ontstond een samenwerking om een ‘denktank’ te formeren met de ingenieurs van motoren bij Aprilia en de topdesigner Philippe Starck. Na maanden schetsen, ontwerpen en prototypen kleien ontstonden er een aantal bijzondere creaties. Eentje daarvan haalde breeduit de pers bij zijn presentatie. De ontworpen SCOOTER heette de LAMA. Het ontwerp werd bejubeld en meteen ook vergruist. Met name het dealernetwerk van Aprilia was er niet over te spreken. “dit valt niet te verkopen” was het meest gehoord. Er zijn in die tijd twee prototypen vervaardigd en die zijn nog steeds te bewonderen in het museum van Aprilia. Uiteindelijk flopte de Lama en het kwam niet tot een productie. De samenwerking tussen Aprilia en Philipp Starck was wel vruchtbaar genoeg om een doorstart te maken. Beggio wilde liever een motor dan een scooter. Nog steeds de volledige vrije hand gevende aan Philippe Starck ontstond zo de MOTO 6.5. Ook al gaf het de ingenieurs van Aprilia keer op keer hoofdbrekens hoe de ontwerpen van details verantwoord technisch vertaald moesten worden, binnen een jaar was deze designmotor klaar voor productie. In 1994 werd de Aprilia MOTO 6.5 gepresenteerd op de motorbeurs in Belogna. De pers was laaiend enthousiast. Het motorvolk iets minder. Na twee jaar productie (’95 en ’96) stopten de persen. In 1997 werd de productie weer opgepakt (met de reeds geproduceerde onderdelen) en in 2000 kwam daar een eind aan. Van de 7000 beoogde MOTO’s zijn er daadwerkelijk 6129 gemaakt. De laatste kwam in 2002 in verkoop. Sinds de laatste jaren neemt de belangstelling voor de MOTO 6.5 erg toe. Verzamelaars en liefhebbers hebben de MOTO 6.5 verheven tot icoon en dat maakt dat de prijzen behoorlijk stijgen. Wie interesse heeft, krijgt nu de kans. Voor gemiddeld 3500 Euro heb je al een fraaie MOTO 6.5 waarbij redelijkerwijs vast staat dat het rendement alleen maar gaat toenemen, gezien de diverse artikelen die daarover berichten. In 2020 bestaat de MOTO 6.5 25 jaar, dus daar zal best wel een klein ‘feestje’ omheen gebouwd worden. We gaan het beleven. In ieder geval wie nu een MOTO 6.5 bezit oogst veel bekijks onder het motorvolk en dat is best opvallend.

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 08-02-2019 12:10

Een eerder 'ingeleverd' verhaal was het onderstaande, wat over de oprichter van Aprilia gaat: IVANO BEGGIO
(met dus ee kleine link naar de MOTO 6.5)
Ivano Beggio overleed op 13 maart j.l op 73-jarige leeftijd. Beggio bouwde het merk Aprilia als eigenaar op vanuit de fietsenzaak van zijn vader, om het na de hoogtijdagen in 2004 uiteindelijk te verkopen aan het grote Vespa Piaggio.
Beggio begon zelf rond 1975 met het bouwen van crossmotoren, waarmee de Italiaanse titel werd behaald. Daarna ging het snel en kwamen er vooral lichte motoren uit een fabriek in Noale. In de jaren '80 was Aprilia dan ook het leidende merk in Italië qua 50 en 125 cc motorfietsen, waarop begin jaren '90 de zeer populaire Scarabeo scooter de Italiaanse markt veroverde. In 1994 ontwierp Philippe Starck in opdracht van Beggio de Aprilia MOTO 6.5. Het aanvankelijke succes zakte na twee jaar in en na 6129 exemplaren werd er gestopt in 1998 met de productie. (De verkoop stopte in 2002 en inmiddels is de design Moto 6.5 uitgegroeid tot een zeer gewilde motor). In 1998 werd de stap naar "grote" motoren gemaakt met de RSV Mille, een zeer indrukwekkende motorfiets met een Rotax motorblok. In 2000 nam Aprilia de merken Moto Guzzi en Moto Laverda over en behaalde talloze successen op het gebied van sport. In de wegrace was Aprilia vooral in het tweetakt-tijdperk leidend, met (onder vele, vele anderen) Valentino Rossi en Max Biaggi als belangrijkste coureurs. In een bepaalde periode waren de tweetakten in de 125cc en 250cc van Aprilia zo goed, dat de andere merken bijna geen kans meer maakten. Dat monopolie werd uiteindelijk pas doorbroken met de stap naar de viertakt Moto2 en Moto3 klassen. In 2004 verkocht Beggio de Aprilia-merken aan Piaggio, maar bleef tot 2006 erevoorzitter van het bedrijf. In de afgelopen jaren communiceerde Beggio vaak via Facebook met de fans van het door hem opgerichte motormerk.
Wereldtitels Aprilia in het tweetakt Grand Prix tijdperk:
1992: 125 cc Alessandro Gramigni
1994: 125 cc Kazuto Sakata, 250 cc Max Biaggi
1995: 250 cc Biaggi
1996: 250 cc Biaggi
1997: 125 cc Valentino Rossi
1998: 125 cc Sakata, 250 cc Loris Capirossi
1999: 250 cc Rossi
2000: 125 cc Roberto Locatelli
2002: 125 cc Arnaud Vincent, 250 cc Marco Melandri
2003: 250 cc Manuel Poggiali
2006: 125 cc Alvaro Bautista, 250 cc Jorge Lorenzo
2007: 125 cc Gabor Talmacsi, 250 cc Lorenzo
2009: 125 cc Julian Simon
2011: 125 cc Nico Terol
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”