Geklets over de Aprilia in het algemeen en proberen een liefhebbersgroep te bekijken. Leuk initiatief.
Ik draag ook een klein steentje bij door direct of indirect wat aandacht voor de MOTO 6.5 te promoten. Binnen de groep van MOTO-liefhebbers is dat al opgemerkt. Maar nu dus ook bij deze "DUTCH APRILIA OWNERS-groep"
Ik ben door de moderators benoemd tot 'VERHALENVERTELLER'. Nou ja, wat veel eer, maar ik wordt nu wel gestimuleerd om daar wat mee te doen.
Vooralsnog is onderstaand mijn net ingeleverde bijdrage:
Ja dit is OOK Aprilia: In de jaren ’90 werd Aprilia, onder leiding van Ivano Beggio, vooruitstrevender dan zijn conculega’s. Niet alleen in de racerij maar ook in zijn ontwerpen en design. Bij een toevallige ontmoeting op een Autosalon in Milaan tussen Beggio en Philippe Starck (DE designer op dat moment) en het gesprek over motoren, waarin beiden zeer gepassioneerd waren, ontstond een samenwerking om een ‘denktank’ te formeren met de ingenieurs van motoren bij Aprilia en de topdesigner Philippe Starck. Na maanden schetsen, ontwerpen en prototypen kleien ontstonden er een aantal bijzondere creaties. Eentje daarvan haalde breeduit de pers bij zijn presentatie. De ontworpen SCOOTER heette de LAMA. Het ontwerp werd bejubeld en meteen ook vergruist. Met name het dealernetwerk van Aprilia was er niet over te spreken. “dit valt niet te verkopen” was het meest gehoord. Er zijn in die tijd twee prototypen vervaardigd en die zijn nog steeds te bewonderen in het museum van Aprilia. Uiteindelijk flopte de Lama en het kwam niet tot een productie. De samenwerking tussen Aprilia en Philipp Starck was wel vruchtbaar genoeg om een doorstart te maken. Beggio wilde liever een motor dan een scooter. Nog steeds de volledige vrije hand gevende aan Philippe Starck ontstond zo de MOTO 6.5. Ook al gaf het de ingenieurs van Aprilia keer op keer hoofdbrekens hoe de ontwerpen van details verantwoord technisch vertaald moesten worden, binnen een jaar was deze designmotor klaar voor productie. In 1994 werd de Aprilia MOTO 6.5 gepresenteerd op de motorbeurs in Belogna. De pers was laaiend enthousiast. Het motorvolk iets minder. Na twee jaar productie (’95 en ’96) stopten de persen. In 1997 werd de productie weer opgepakt (met de reeds geproduceerde onderdelen) en in 2000 kwam daar een eind aan. Van de 7000 beoogde MOTO’s zijn er daadwerkelijk 6129 gemaakt. De laatste kwam in 2002 in verkoop. Sinds de laatste jaren neemt de belangstelling voor de MOTO 6.5 erg toe. Verzamelaars en liefhebbers hebben de MOTO 6.5 verheven tot icoon en dat maakt dat de prijzen behoorlijk stijgen. Wie interesse heeft, krijgt nu de kans. Voor gemiddeld 3500 Euro heb je al een fraaie MOTO 6.5 waarbij redelijkerwijs vast staat dat het rendement alleen maar gaat toenemen, gezien de diverse artikelen die daarover berichten. In 2020 bestaat de MOTO 6.5 25 jaar, dus daar zal best wel een klein ‘feestje’ omheen gebouwd worden. We gaan het beleven. In ieder geval wie nu een MOTO 6.5 bezit oogst veel bekijks onder het motorvolk en dat is best opvallend.