CONTINUE HOGE TEMPERATUUR

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
steffel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-09-2018 10:54

CONTINUE HOGE TEMPERATUUR

Bericht door steffel » 29-09-2018 11:10

Hallo,

Ik rijd al een 10-tal jaren met mijn MOTO65, maar pas relatief recent merk ik op dat de temperatuur, bij trager rijden, zeer vlug en zeer hoog oploopt. De oranje zone wordt niet echt overschreden, maar de temperatuur hangt er dan bijna continue tegenaan. Vroeger kwam dit niet voor. Ventilator slaat wel aan.
Onderhoudsmecanicien stelt vast dat de dichting van het motorblok "zweet", maar er wordt geen overmatig verlies vastgesteld.
Iemand ideeën?
Alvast bedankt.
Stefan
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 29-09-2018 23:15

Hallo Stefan,
(Leuk dat je het forum gevonden hebt en WELKOM)

Een forumlid Youri had volgens mij het zelfde probleem. Weet even niet hoe het is afgelopen (opgelost).

Ik denk niet dat het de thermostaat is. Immers deze bediend de ventilator en die doet het.
Hoe heeft de monteur bepaald dat het blok 'zweet'? Is dat ergens zichtbaar (leksporen).

Bij m'n vorige motor (een Yamaha Vmax) had ik het probleem ook wel eens en dan voornamelijk in de korte stadse ritjes. Dan kreeg hij gewoonweg geen genoeg rijwindkoeling (het behoefde niet eens erg warm weer te zijn).
Dat is toen eenvoudig opgelost door een permanente aansluiting te maken voor de ventilator MET EEN SCHAKELAAR er bij.
De schakelaar werd alleen aangezet bij die hele korte ritjes (nadat de motor eerst een beetje warm was geworden).
Het is het proberen waard. Het kost bijna niets.

Mocht het toch de thermostaat zijn, dan wordt het zoeken naar de juiste. Naar ik begreep is deze moeilijk verkrijgbaar.
In een andere topic wordt deze beschreven.

thermostaat-70-graden-ap0222317-t240.html

Ik zal Youri een berichtje sturen wat nou precies zijn oplossing was.

Gr, Erik
Disign Philippe Starck
steffel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-09-2018 10:54

THX

Bericht door steffel » 30-09-2018 12:18

Erik,

Alvast bedankt voor de reactie.
Ben id. blij site gevonden te hebben. ben al tijdje van duitse, maar de soms moeilijk omwille van taal te volgen...
Optie met schakelaar lijkt me idd een tussenoplossing om me tijdens het rijden wat gemoedsrust te geven!
Het "zweten" uit zich door een licht vochtige omgeving van de dichting, zonder echte leksporen. Mecanicien raadt aan voorlopig het niveau koelvloeistof goed in de gaten te houden. Hij veronderstelt dat de vlakken van het blok licht kromgetrokken zijn. Het openen, gelijkschaven en aanbrengen nieuwe dichting is een def. doch relatief dure oplossing ( Join de culasse ).
Kijk naar ev. antwoord Youri uit.

Gr.Sstefan
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 01-10-2018 20:42

Door 'familieomstandig' heden is Youri even niet in staat om te atwoorden....
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
YOURI
Site Admin
Berichten: 35
Lid geworden op: 14-05-2017 19:40

Bericht door YOURI » 02-10-2018 14:10

Hi Stefan,

Allereerst welkom op het forum!

Herkenbaar probleem.
Ik constateerde het afgelopen zomer bij mijn Motó 6.5 waar ik nu 2 jaar op rijdt. Voornamelijk korte stads ritjes.
Dacht eerst dat het te maken had met de extreme temperaturen die we deze zomer hadden. Op de snelweg krijg ie genoeg rijwind waar door de meter netjes in het zwart blijft.

Echter blijft het probleem aanhouden bij de stadsritten en ben ik mee naar een monteur geweest. Ook die kon mij weinig vertellen en refereerde ook naar de hoge temperaturen en het feit dat een 1-cilinder blok nu eenmaal warmer word dan een 4-cilinder met beschermende kuip delen bijv.
Hij adviseerde, net als Erik, een switch om de fan aan te kunnen zetten en het koelvloeistof peil goed in de gaten te houden.

Helaas geen oplossing voor je probleem, maar ik blijf zoekende.

Groet,
Youri
» Le Civisme Est d'Avant-Garde «
Aprilia Motó 6.5 Orange/Grey 1999
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 09-05-2019 14:33

Deze vervangen en het probleem is opgelost:


Afbeelding

Termostaat AP 8112677 a 38 Euro
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 10-05-2019 13:10

Overigens deze thermostaat is dezelfde als voor de PEGASO 650 of LEONARDO 125-150.

Een TIP is dat als je onderweg zou merken dat de temperatuur te hoog op loopt (en je natuurlijk geen thermostaat voor handen hebt), je de contacten ook met elkaar zou kunnen verbinden. Dan geeft het contact een permanent signaal aan de ventilator. Daar kan je gerust mee doorrijden en thuis komen.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: CONTINUE HOGE TEMPERATUUR

Bericht door MotoMan » 17-06-2019 18:15

Uiteindelijk blijkt het een lekker koppang te zijn!!!
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”