Motortrailer MOTOLUG (Volledig demontabel)

Moderators: MotoMan, YOURI

Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Motortrailer MOTOLUG (Volledig demontabel)

Bericht door MotoMan » 23-09-2018 15:58

Het is handig een motortrailer te hebben die demontabel is of in ieder geval makkelijk is op te bergen als je niet de beschikking hebt over een grote garage of overdekte stalling.
Deze is volledig demontabel dus goed op te bergen in een schuur of zolder:

http://www.motolugnederland.nl/pages/ba ... agen-5.php
Afbeelding

Hij bestaat ook met twee rijgoten.

Dit schrijft Femonparts (Boskoop) over de MOTOLUG trailers:
Opvouwbaar!

Motolug aanhangers, deze opvouwbare trailers zijn dé oplossing voor iedereen die geen plaats heeft voor een traditionele motortrailer en/of de motor mee wil nemen op vakantie. De ingeklapte aanhanger past in de meeste kofferbakken.

Er is geen gereedschap nodig om de aanhanger in te klappen en op te bouwen, inklappen en opbouwen kost maar een paar minuten. De steunbeugel zorgt ervoor dat het eenvoudig is een motor te laden. Zodra het voorwiel van de motor zich in de steunbeugel bevindt, zit de motor vast geklemd, zodat de spanbanden geplaatst kunnen worden. De aanhanger voldoet volledig aan de nieuwe Europese wetgeving en is leverbaar als enkele aanhanger, dubbele aanhanger en een aanhanger voor zware motoren.

www.femonparts.nl

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 27-09-2018 11:05

Kom je een paar R-clips te kort? Gewoon in de bouwmarkt (Praxis).
Afbeelding

Overigens zit de Motolug vol met R-clips i.v.m. het demontabele karakter.
Een paar R-clips extra aanschaffen en je bent volledig uitgerust.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 30-09-2018 06:16

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden:



Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 30-09-2018 15:35

Een MOTOLUG kan dus geheeel gedemonteerd worden.
Zo kan je 'm meenemen in je kofferbak (past net):

Afbeelding

Afbeelding

De berg spullen vormt dus de MOTOLUG:

Afbeelding

Voor het opbergen van de MOTOLUG in een berging is dit een praai voorbeeld.
Hier heeft een handige doe-het-zelver een mooie beugel gelast waar alles op past.
Het totale gewicht is 75 Kilo, dus het moet wel stevig zijn:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 01-10-2018 14:16

Om diefstal tegen te gaan is het verstandig de MOTOLUG te voorzien van sloten.

Je hebt er 2 nodig!
- eentje voorop de dissel (klem met slot)
- en eentje die de dissel zekert aan de oprijgoot.

Dit laatste is belangrijk. Immers de bijgeleverde pin met R-clip geeft geen bescherming voor diefstal. Als je de pin er uittrekt kan je vrij eenvoudig de hele dissel losmaken. Zo kan de dief alsnog de hele trailer meenemen (weliswaar zonder dissel) en ben je motor ook kwijt als deze er op staat. De disselklem en slot beschermd alleen het loskoppelen van de trekhaak. Het model wat ik gekozen heb (disselslot) is bruikbaar zowel bij aangekoppeld aan de trekhaak als los daarvan. De dissel is dan niet aan te sluiten op de trekhaak als deze is losgekoppeld. (verkrijgbaar bij Karwei en Gamma voor 23 Euro incl. slot)


Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 01-10-2018 14:23

Wat je ook nodig hebt als je op pad gaat is een reservewiel. Los te bestellen als het nodig is (let op wielmaat).
Het is dan wel handig een schaarkrik mee te nemen voor het demonteren van het wiel als dat nodig is. Als de motortrailler beladen is, is het onmogelijk een wiel even een stukje op te tillen. Zelfs al is de trailer niet beladen moet je veel kracht hebben.
Het aanschaffen van een schaarkrik is niet duur. Slechts 15 Euro bij de Karwei of Gamma.

Een passende dopsleutel 18mm is ook handig mee te nemen, anders krijg je de wielmoeren niet los..... :wink:
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 08-10-2018 10:49

Een paar verbeteringen om nog beter de Motolug te kunnen gebruiken:

De meest simpele is de 5 pinnen die gebruikt worden van het zekeren van onderdelen te voorzien van een kleine zaagsnede op de kop. Dat maakt dat bij het monteren je niet behoeft te zoeken naar het gaatje voor de R-clip om deze er in te schuiven:

Afbeelding

Dan de achterlichthouders. Er zit standaard geen bevestigingspunt op voor een kenteken. Een beetje lastig i.v.m. het monteren van de kentekenplaat. Je kan kiezen voor een grote rechthoekig kenteken plaat, maar ik heb gekozen voor de lange versie. De reden is dat hij wat makkelijker op de balk past. Deze permanent vastschroeven kan, maar is niet ideaal. Daarom heb ik er clips opgezet (die je ook vaak op verhuurbare aanhangers ziet zitten), zodat de kentekenplaat er tussen geklemd kan worden. Voordeel is tevens dat je makkelijk van kentekenplaat kan wisselen. De kentekenplaat steekt wel enigszins uit, maar het is aanvaardbaar.

Afbeelding
Afbeelding

Aan de achterzijde van de achterlichthouders zijn gaten zichtbaar achter de achterlichten. Het probleem is dat deze spatwater doorlaten naar de achterlichten. Er komt dan water in. Dat gaat fout dus deze heb ik afgekit.

Ook heb ik de achterzijde zwart gespoten. Dit om het spatwater geen kans op corrosie te geven op het metaal. (nog even het kit zwart spuiten...)

Afbeelding

Dan de beste verbetering. Het kunnen plaatsen van een neuswiel. Dat was even puzzelen. De klem past niet direct. Deze moest wat ingekort worden en een nieuw gat voor een bout moest gemaakt worden. De beste plek is aan de andere zijde waar het merkplaatje zit. Eenmaal aangepast past deze perfect. Een neuswiel heb ik inmiddels ook aanschaft.

Afbeelding
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 08-10-2018 20:42

Dit kwam ik nog tegen op Motor-Forum.nl:

De losse bekabeling is deels permanent vastgemaakt aan de wielgoot met twee koppelingen voor de achterlichten links en rechts.
De tip erbij was genoeg ruimte over te laten voor het opvouwen (op het scharnierpunt) en goed uit te meten hoeveel ruimte de kabel nodig heeft van de oversteek van de Motolug naar de stekker van de auto (denk aan het draaien van links naar rechts).

Moet nog even uitzoeken welke (waterdichte) koppeling is gebruikt (2 stuks).

Afbeelding
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 08-10-2018 21:19

Er zijn twee kabel ls (L en R). de eene is 4 aderig en de ander 5 aderig (i.v.m. mistlicht).
4 aderig zonder mistlamp en 5 aderig met mistlamp

- massa
- rem
- verlichting
- knippers
- mist achterlicht

beugeltje action (gat erin en gespoten)

Dus twee sets koppelingen aanschaffen die 5 aderig zijn.

2 x male en 2 x female

Afbeelding

Afbeelding

bij de aansluiting zonder mistlamp
wit-massa
rood- gewoon licht
geel-knipper
bruin-rem

de andere met mistlicht
wit-massa
rood- gewoon licht
groen knipper
zwart-rem
blauw-mist

https://www.applamp.nl/m16-5-pin-ip67-w ... s2EALw_wcB

https://www.applamp.nl/m16-5-pin-ip67-w ... ale-r.html
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 09-10-2018 11:49

Om helemaal compleet te zijn, kan je ook twee oprijplanken gebruiken en deze weerszijde gebruiken (naast de oprijgoot voor de motor) voor stabiliteit van de voeten. Dat maakt het op en afrijden van de motor helemaal safe.

De lengte van een oprijplaat is 120 cm.
Er zijn opvouwbare oprijplaten beschikbaar zoals deze:

Kost 69,- Euro PER STUK en weegt maar 3 Kg per stuk.

Afbeelding

https://www.datona.nl/aluminium-oprijpl ... ion-anchor

Doordat de voeten ondersteuning blijven houden (op de oprijplaten) is kans van omvallen tot een minimum beperkt. Vooral als je wat weinig kracht hebt (zoals in mijn geval) is het een uitkomst.

Zie ook dit filmpje over het opbouwen van de Motolug en het gebruik van twee oprijplaten:

https://www.youtube.com/watch?v=oNrsxOWMs8E
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”