Biografie Philippe Starck (Ontwerper Aprilia Motó 6.5)

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Biografie Philippe Starck (Ontwerper Aprilia Motó 6.5)

Bericht door MotoMan » 14-05-2017 16:54

Afbeelding

Philippe Starck

Aprilia Motó 6.5, een ontwerp van Philippe Starck
Philippe Starck (Parijs, 18 januari 1949) is een Frans ontwerper van interieurs en gebruiksvoorwerpen. Behoort sinds jaar en dag tot de internationale designers- scene. Zijn ontwerpen, van de stoelen Louis Ghost, Mademoiselle, ErolSl en Dr No zijn zeer bekend. Ook ontwierp Philippe Starck een bank, de Bubble Club en Allessi keukengerei. Daarnaast is Philppe Strack actief als architect. In de loop der jaren heeft hij aan meer dan 40 projecten over de gehele wereld meegewerkt waaronder de Aprilia Moto 6.5

Levensloop
Starck is opgeleid te Parijs en stichtte in 1968 zijn eerste ontwerpbureau, dat gespecialiseerd was in opblaasbare voorwerpen. In 1969 werd hij samen met Pierre Cardin directeur van het bedrijf.

Starck werkt sinds 1975 als zelfstandig binnenhuisarchitect en industrieel ontwerper. Zo ontwierp Starck onder meer een deurkruk voor de Duitse deurkrukkenproducent FSB. Dit model werd destijds als een designklassieker gezien en heeft diepe sporen achtergelaten in de deurbeslagindustrie.[1] Eén van de bekendste ontwerpen van Starck is dat van de Motó 6.5 motorfiets voor fabrikant Aprilia.

Begin jaren negentig was Starck betrokken bij plannen van de Amsterdamse Stichting Centrum De Waag die de Waag wilde verbouwen tot multimediacentrum. Tot afgrijzen van de Nieuwmarktbuurt, en van monumentenliefhebbers, ontwierp Starck een glazen uitbouw. Voor deze kon worden gerealiseerd, ging de stichting echter failliet.

In 2012 werd bekend dat Starck gratis een nieuwe versie van de Franse OV-kaart Passe Navigo ontwerpt.

Ontwerpen, een selectie
1984: Café Costes in Parijs
1989: Juicy Salif voor Alessi
Jaren 90: Horlogelijn voor Fossil, Inc.
1994: Een van de paviljoens van het Groninger Museum
1996: Motó 6.5-motorfiets voor Aprilia
1998: Sculpture Motorbike 6,5 Aprilla in Hilversum
2000: Bubble Club-serie (tweezitsbank, fauteuil en bijzettafeltje van polyethyleen), voor Kartell
2012: Privéjacht van wijlen Steve Jobs


http://www.kunstbus.nl/design/philippe+starck.html

http://www.interieurdesigner.nl/blog/detail/philippe-starck

https://nl.wikipedia.org/wiki/Philippe_Starck

Afbeelding

Philippe Starck is in bezit van twaalf huizen over de hele wereld en van onder andere 27 Apriliamotoren. De sloten in de Apriliamotoren zijn voor hem speciaal aangepast, zodat hij maar één sleutel nodig heeft.
Over de Moto 6.5 zei Philippe stark in 1994:
Over zes jaar zul welen het derde millennium ingaan.

Misschien is dit de ideale tijd om de balans op te maken en te begrijpen dat percepties - in plaats van werkelijkheden - ons omringen.

Neem de motor. Het is veranderd in een modieus slachtoffer, ontdaan van alle zintuigen, beroofd van zijn 'raison d'être'. Valse mythen en echte karikaturen zijn het enige dat overblijft.

Op een paar zeldzame uitzonderingen na, heeft de motor zijn ziel verloren. De tijd is gekomen om deze ziel op te zoeken en opnieuw uit te vinden.

De essentie van de fiets zelf. Het beste van wat het was. Het beste van wat het zou kunnen zijn: uniek, definitief, eeuwig. Minimale materialen. Maximale spirit.

Deze motor bestaat: de MOTÓ 6.5.

Afbeelding
“Als ik ontwerp, beschouw ik de technische of commerciële parameters niet zozeer als het verlangen naar een droom die mensen hebben geprobeerd te projecteren op een object. ”
– philippe starck

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

ontwerp schets Philippe Starck?

Bericht door MotoMan » 14-05-2017 20:17

Het ontwerp van de MOTO 6.5 is uitgetekend in de persmap bij de introductie van de MOTO 6.5


Afbeelding

Maar deze tekening daarvan wordt betwijfeld of hij van Philippe Starck is:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Stack ontwerp 2007: de Black Voxan

Bericht door MotoMan » 16-05-2017 20:27

2006:

De Franse superontwerper Philippe Starck heeft opnieuw een motor ontworpen. Dit keer voor het Franse exclusieve merk Voxan. Starck, een van 's werelds bekendste industrieel ontwerpers, ontwierp al eerder een model voor Aprilia. Dit keer maakte hij een "minimalistisch" model, dat als de Super Naked Xv" door het leven zal gaan. De motor krijgt een inhoud van 1200 cc, telt 140 pk en weegt 180 kilo. Te bestellen via internet voor 12.000 Pond.

Voxan Super Naked XV


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Publicatie 2007:
In twee weken zal de activa van de Franse boetiekmotorfabrikant Voxan onder de hamer in Clermont-Ferrand gaan. Het is een van de treurigste verhalen van de Global Financial Crisis, omdat Voxan een van de laatste ware onafhankelijke in de motorrijderwereld was.

Mijn favoriete Voxan-motorfiets is ironisch genoeg die het nooit in volle productie heeft gemaakt: de Super Naked XV café racer. Het zou een 140-pk, 1200 cc versie van de eigen Voxan-motor hebben, en was vol met mooie designaanduidingen, zoals een slanke rechthoek van een remlichtinzet in de achterbank, een offset - vulkap en een zeer avant-garde instrument display. Mocht deze motorfiets direct via internet verkocht worden aan kopers.

De ontwerper was Philippe Starck , die zijn motorfietstanden op de Aprilia Moto 6.5 snijdde. Starck gaf een interview aan het Franse tijdschrift Café Racer, terwijl hij de Super Naked ontwierp:

"Om een ​​motorfiets te maken is het om een ​​motor te leveren ... en bouw dan de fiets eromheen. We zijn zeker geen ontwerpers: we tekenen niet. We zetten de motor in en probeer dan alleen het minimum toe te voegen - wat functioneel is. De fiets trekt zich dan ook over de basis. Met deze aanpak hebben we meer ingenieurs dan ontwerpers. "

"We werken momenteel aan een roadster voor Voxan: ultraradicaal, absoluut geweldig. Een motor die ultra licht, ultra-naakt is, en vol met nieuwe oplossingen ... Er zijn veel dingen om uit te vinden en technische innovaties te ontwikkelen. '

Voxan ging zes maanden geleden in liquidatie. Op 5 mei worden de productiefaciliteiten opgeveild. En op 6 mei zal de resterende voorraad motorfietsen worden verkocht. De prototype Starck-fiets zal een van hen zijn, een passende voetnoot naar een gesloten hoofdstuk in de Franse motorrijdersgeschiedenis.
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 21-05-2017 21:03

als je goed de tekening bestudeert die Philippe Starck heeft gemaakt van de MOTO 6.5 dan zie je op het kontje het logo staan (zelfde als op de tank).

Bij de productie is deze optie kennelijk gesneuveld en zijn de lettters STARCK daarvoor in de plaats gekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 22-05-2017 20:02

Philippe Starck ontwierp ook de RSV1000 engined Aprilia X-Ray als prototype. (XV)


Afbeelding
Afbeelding

Philippe Starck created the Aprilia X-Ray 1000 concept bike and equipped it with an RSV 1000 engine. Here it is in the Noale factory.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ergens in Milaan:
Afbeelding

Dit prototype van de Aprilia uit 1996, genaamd de RSV1000 engined Aprilia X-Ray, werd ontworpen door designer Philippe Starck, dezelfde ontwerper van de Motò 6.5 uit 1995. Dit project is nooit in productie genomen. Ivano Beggio (eigenaar Aprilia) had na de introductie van de Motò 6.5 graag nog een motor gehad met een automatische versnelling en meer kracht.
Het concept is echter zeker niet slecht! De vormgeving van een "enduro" en de ronde lijnen die volgen geven een zeker effect. Helaas is het onderzoek naar de 'absolute formele reinheid' van Starck, dat in de jaren '90 zo modieus was, gestrand en een beetje te veel gaan uit zien als speelgoed. En met een RSV motorblok met 1000 cc en 130 pk was het een niet noodzakelijke toegevoegde waarde op het bestaande aanbod. Gezien de verhoudingen kun je je voorstellen dat de tank onder het zadel zit (zoals de BMW F650-serie) om het zwaartepunt laag te houden en de luchtfilterbehuizing groot (zie de luchtinlaten in dummy-tank).
Dit prototype had nog een niet werkzame motor en een houten windscherm. Het heeft dus nimmer echt gereden.
Het was een voorbeeld van een ontwerp dat te vooruitstrevend was en dus te ver in de toekomst lag. Bijgewerkt in de componenten en kleuren van nu, zou het de toonzalen van vandaag niet ontsieren. Na dit prototype stopte de ontwerpen van Starck voor Aprilia. ........ Maar we kunnen het nog wel steeds bewonderen in het Apriliamuseum in Noale. Het schijnt dat een concept Aprilia X-Ray zeer recent is gekocht door en Italiaanse verzamelaar voor 850 Euro!!!!! (Ik ben nog op zoek naar een bevestiging) Het is niet bekend hoeveel exemplaren er zijn. Hoe dan ook, het blijft intrigerend. Wie meer weet mag het zeggen.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 23-05-2017 13:34

Philippe Starck ontwierp ook de X3 (prototype)
Afbeelding

Philippe Starck, X3 (project), Aprilia 2000
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 18-01-2018 11:11

Nog wat foto's van Philippe Starck:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 26-01-2018 08:07

Andere ontwerpen van Philippe Starck:

http://www.starck.com/en/design/categor ... otorcycles
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 14-02-2018 11:05

Hier ontmoet Philippe Starck de Italiaanse MOTO-club 6.5 :

https://www.youtube.com/watch?v=jAnemWqY9Ak
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”