Ontwikkeling van de tassen

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Ontwikkeling van de tassen

Bericht door MotoMan » 11-05-2020 14:50

De motortassen behorende bij de MOTO 6.5 van Philippe Starck
**


In de eerste prospectus van de Aprilia laat een bouwplaat zien met de accessoires die speciaal ontworpen zijn door Philipp Starck voor de Moto’6.5.
Deze accessoires waren nog niet leverbaar bij de introductie presentatie van de Moto op de beurs in Bologna (Italie) in december 1994.

Afbeelding

Op de tekening is naast twee modellen van een windscherm (wat uiteindelijk maar 1 model werd) en het bagagerek (inderdaad zo uitgevoerd) ook 3 tassen te zien. Deze tassen zijn er ook gekomen maar niet zo specifiek als op de tekening.

Te beginnen bij de tas rechts. Deze is bedoeld om bij de achterzijde van de Moto geplaatst te worden. Starck wilde de Urban zakenman de mogelijkheid geven wat bagage mee te nemen. De tas wordt CITY-TAS genoemd.

De tweede tas (van rechts) is de tanktas c.q. rugtas geworden. Het definitieve model zit met bandjes onder de tank vast of kan op de rug gedragen worden.

De derde tas (van rechts) is een enveloptas c.q aktetas. Te gebruiken als binnentas (voor bijvoorbeeld documenten) in de Citytas.

Het idee was dat 1 tas aan de Moto voldoende was (met extra dus de binnentas / aktetas) en de tank- of rugtas voor extra bagage van de Urban zakenman.

Een pagina uit een folder (1995)

Afbeelding

De eerste tassen:

Toen de Moto 6.5 in Nederland leverbaar was, eind 1995, waren de Citytassen en rugtas/tanktas ook leverbaar. De reistassen kwamen iets later.
Iedere tas was voorzien van het logo van de Moto’6.5 er er op geborduurd.

De zijtassen zijn speciale accessoires gemaakt voor de MOTO 6.5 van het merk Cordura, exclusief ontwerp van Philippe Starck met het specifieke logo.
Cordura is een merknaam voor diverse soorten textiel vroeger geproduceerd door DuPont en nu door INVISTA. De stoffen worden uit een nylon 6,6-vezels gemaakt en het algemene kenmerk is dat de stof tegen zware belastingen bestand is. De stof wordt gebruikt voor koffers, rugzakken, schoenen en militaire kleding. Het materiaal is bestand tegen abrasieve invloeden (slijtage door schuren), scheuren en bestendig tegen ruwe behandeling. Het wordt onder andere gebruikt voor de productie van all-weather motorkleding, meestal Cordura 500 D.

De CITY-TAS

De Citytas had een linkertas en een rechter tas. Je kon dus kiezen aan welke zijde je een tas wilde hebben. Maar twee tassen was dus ook mogelijk.
De tassen zijn spiegelbeeldig van elkaar.
Deze werd bevestigd op een ondersteunend frame (ook spiegelbeeldig). De bevestiging was vrij simpel.
Slechts een insteekvak op de rug, waar de beugel ingeschoven werd, was alles m.b.t. de bevestiging.
In landen waar de tas verkrijgbaar was, waren er geen bezwaren op dit ontwerp binnengekomen, behalve uit Duitsland.
De Duitse keuringsdienst TUV maakte bezwaar op het te gemakkelijk loskomen van de City-zijtas.
Uiteindelijk zijn er 4 bevestigingspunten voor de tas bijgemaakt (en mondiaal doorgevoerd), maar daardoor zat de tas wel definitief bevestigd op het subframe en kon dus er niet meer afgeschoven worden.
Bovendien bleek dat door de wind de sluitflap te makkelijk opwaaide, wat nadelig was voor de inhoud. Zeker bij wat slechter weer en regen.
De kwaliteit van de Urban zakentas als zijtas is niet denderend. Het probleem zit ‘m niet in de stof maar het is meer dat de tas vrij snel het model verliezen (uithangen). Maar ja, ze zijn ook bedoeld voor een beperkte hoeveelheid bagage wat ook niet te zwaar moet zijn.


De ENVELOPTAS (Aktetas)

De verkrijgbare envelope tas of aktetas (om in de zijtas mee te kunnen nemen) werd in de eerste instantie geproduceerd met 1 sluiting.
Later met twee sluitingen.
Geschikt om documenten goed te kunnen meenemen maar ook om de (moderne) laptop (want deze was er nog niet in 1995) er in op te bergen.

De TANKTAS

De tanktas c.q. de rugtas werd uiteindelijk iets groter dan op de eerste tekening.
Het is een tas die dus zowel als rugtas meegedragen kan worden als op de tank bevestigd met bandjes.
Het idee was dus wel bijzonder van Philippe Starck.
De tas is op zich van goede kwaliteit, maar raakt snel vormloos en dat doet afbreuk aan waarvoor hij bedoeld was.
Er horen bij de tas ook twee slipbouten te zitten voor de bevestiging van de tas onder de tank (met de bandjes).

De REISTAS is groter en steviger:

De behoefte ontstond na de levering van de City-tas voor een betere reistas. Steviger en vooral ruimer. Deze tassen waren iets later leverbaar dan de Citytassen.
Hiertoe werd een tas ontworpen met ritsen inplaats van een draaisluiting. Er zat ook een rits rondom op wat de tas meer inhoud kon geven. Ideaal bij extra bagage.
Ook de beugel werd steviger. Het eerste model van de reistas had nog geen slot maar bij de later versie was het slot wel aanwezig (en is het subframe hierop aangepast).
Tassen zonder slot daar zijn er niet veel van. Met slot meer, maar: let op dat de sleutels er bij zitten (2 per tas). Het slot is niet te vervangen!

De Prijzen

Alle tassen zijn voorzien van het MOTO-logo, maar niet meer nieuw verkrijgbaar.
De prijzen waren in 1996 al niet mals. Je betaalde voor een Citytas of zakentas al snel 300 Gulden per stuk (nu 140 Euro).
Dit was inclusief het subframe. De koppelingen voor aan de motor moesten extra 80 Gulden kosten (nu 35 Euro)
De enveloptas (of binnentas) kostte 200 Gulden per stuk (nu 85 Euro).
De reistas (wel compleet met subframe/beugel en koppelingen) kostte als set ongeveer 425 gulden per stuk ( ongeveer 195 Euro).
Op de tweede-handsmarkt liggen de prijzen momenteel op 300 a 350 Euro voor een complete set zijtassen (soms oplopend naar 400 Euro of meer).
De tanktas c.q rugtas kostte destijds ongeveer 100 Euro. Nu wordt deze op de tweede-handsmarkt aangeboden van 150 Euro tot 200 Euro.

Onderhoud

Het verkleuren van de tassen is ook een euvel door UV-stralen (de zon).
Er zijn vloeistoffen in de handel die de kleuren weer wat kunnen ophalen of zelfs herstellen.

**
NB: Deze beschrijving is zo nauwkeurig mogelijk gemaakt aan de hand van de beschikbare informatie, maar extra input is welkom. (Erik Gemser, mei 2020)
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Zijtassen van de Aprilia MOTO 6.5”