De Zakentas of CITYBAG met de Enveloptas (model 1)

Moderators: MotoMan, Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 833
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

De Zakentas of CITYBAG met de Enveloptas (model 1)

Bericht door MotoMan » 04-02-2019 22:44

De ZAKENTAS of CITYBAG en de ENVELOPTAS

De ZIJTASSEN:

Het oorspronkelijk ontwerp van Philippe Starck van de Urban zakentassen is verwerkt in deze tekening:

Afbeelding

- De kleinere (smalle) tas is het oorspronkelijke ontwerp van de binnentas / enveloptas. De tekening is wat afwijkend van het definitieve model.
- De tas in het midden is de tanktas of rugtas (in werkelijkheid wat groter)
- De tas rechts is de buitentas en komt aardig overeen met de definitieve tas.
(De reistas (model 2) is hier niet getekend)


De zijtassen zijn speciale accessoires gemaakt voor de MOTO 6.5 van het merk Cordura, exclusief ontwerp van Philippe Starck met het specifieke logo.
Cordura is een merknaam voor diverse soorten textiel vroeger geproduceerd door DuPont en nu door INVISTA. De stoffen worden uit een nylon 6,6-vezels gemaakt en het algemene kenmerk is dat de stof tegen zware belastingen bestand is. De stof wordt gebruikt voor koffers, rugzakken, schoenen en militaire kleding. Het materiaal is bestand tegen abrasieve invloeden (slijtage door schuren), scheuren en bestendig tegen ruwe behandeling. Het wordt onder andere gebruikt voor de productie van all-weather motorkleding, meestal Cordura 500 D.
De TAS VOOR DE ZAKENMAN (model1)

De tassen op de tekening zijn ontworpen door Starck met de bedoeling de Urban zakenman meer mogelijkheden te geven zijn benodigde bagage mee te kunnen nemen. Denk aan wat kleding (regenkleding) en lunchbox e.d. Deze tas (we noemen ze model 1) zijn vrij eenvoudig van opzet. Zonder ritsen (dus niet te verbreden) en zitten permanent verbonden aan het subframe doormiddel van een insteekvak op de rugzijde.
Deze bevestiging was te eenvoudig vond de Duitse keuringsdienst de TUV. Er werd aanbevolen 4 bout/moer verbindingen op de achterzijde te maken, waardoor de tas permanent op de beugel bevestigd werd.

De tas voor de zakenman was verkrijgbaar voor beiden zijden van de Moto (dus de linker en rechter zijde van de Moto), maar meestal werd er maar 1 tas gekocht (met de keuze rechts of links) met de mogelijkheid van een extra binnentas.

Er was ook een speciale binnentas (enveloptas) verkrijgbaar voor bijvoorbeeld documenten. Eerst met 1 sluiting maar later verbeterd met een tweede sluiting.


DE ZAKENTAS:

Het is een tas voor de Urban zakenman (en is dus anders dan de latere reistas [model 2] ).
Bedoeld voor een permanente bevestiging op de bijgeleverde beugel.
Er zit dan ook geen kliksysteem op de rugzijde (voor de afneembaarheid) maar een insteekvak. De 4 bijgeleverde boutjes zijn dus voor de permanente bevestiging op de beugel.
Het logo zit op de voorzijde geborduurd.

De nieuwprijs was voor 1 enveloptas (met beugel) 350 Gulden of 180 Euro per stuk !!! (in 1996).
Echter ZONDER koppel stukken voor aan het frame wat weer jammer is.
Die moesten er apart bijgekocht worden a 35 Euro.
De zakentas is bedoeld als buitentas voor een aparte (uitneembare) enveloptas.

Er bestaat een tas voor de linkerzijde en voor de rechterzijde.
Zelden werden beide zijden gekocht. Meestal werd er de keuze gemaakt voor links of rechts.
(De reistas model 1 werd bijvoorbeeld wel vaak als set verkocht)

Het definitieve ontwerp is als volgt:

Afbeelding

DE BUITENTAS of ZAKENTAS met Moto-logo (voor een vaste aansluiting op het frame)

1 = buitentas links en rechts
3 = frame links en rechts (LET OP: Dit frame is speciaal voor de enveloptas gemaakt en verschilt dus in uiterlijk en maatvoering met het frame van de reistas/tas1)
4 = bevestigingsboutjes (4 stuks per tas)

Afbeelding

3 = frame
* = 4 bevestigingspunten:

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil met de beugel van de reistas is dat deze beugel gemaakt is voor een permanente bevestiging op de Moto. Er zijn 4 bevestigingspunten (met boutjes en moertjes).

Afbeelding



DE BINNENTAS / ENVELOPTAS

Partnummer: AP8790040

De binnentas c.q. enveloptas (ook met geborduurd logo) kostte 200 Gulden per stuk (85 Euro) in 1996.
Er zijn twee versies. Eentje met 1 sluiting en eentje met 2 sluitingen.
Gemaakt van Cordura
Het ontwerp van Philippe Starck was speciaal bedoeld voor de Urban zakenman.

Dit is de BINNENTAS of ENVELOPTAS die dus los er uitgehaald wordt en dus meer gebruikt wordt als aktetas.

2 = binnentas met Moto-logo (op het losse label staat RHINOWAY)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Deze foto geeft aan dat de binnentas in de buitentas valt:

1 = buitentas (zakentas)
2 = binnentas (enveloptas)

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 833
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 07-02-2019 04:28

De Duitsers zijn minder enthousiast over deze zakentas.
Dit schrijven ze over de Enveloppetas:

(vertaald met Google, dus daardoor wat kromme tekst)

Tas (Briefcase Transporter)

Blijf uit de buurt van de kleine koffers als je de stad wilt verlaten. De dingen gaan met een lichte wind omhoog. Zo niet, dan buigt de wind de sluitflap zo hoog dat de waterdichtheid van binnenuit kan worden getest. Voor mij was het water erin en druppelde niet uit! Een absolute slechte koop, die enigszins kan worden verzacht door versterkingen. Het geheel kost ook veel geld: 180 € voor een tas en 1 houder, de 'chique' bankierbinnentas met Motò-logo kost iets minder dan 200 extra. Bovendien verliest het zwart van de stof geleidelijk aan zijn schittering. Dit past dan bij de slechte lichtweerstand van veel andere onderdelen.
Als je echter andere fietstassen wilt bevestigen, zijn de houders handig (ongeveer 170 Maak het stuk), omdat iets anders moeilijk te schroeven is.

Een goede tip voor de originele tassen is onder verbeteringen

Ralf H. heeft simpelweg koffers van het soort dat je simpelweg op de bank zet en krijgt voor kleine kolen op de motorfiets discounter Louis / Prolo / varken Gericke, geprobeerd. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken door een diagonale beugel tussen de voetsteunbeugel en paardenstaartbeugels te bevestigen (boor het bestaande gat tot 8,5 mm) om te voorkomen dat de zakken binnen raken. De houders zelf kunnen eenvoudig van aluminium materiaal worden gemaakt en weer worden op- en afgenomen. Benodigde aluminium materiaal 500X40X4, 2 oogbouten M8, 4 schroeven M8X40 en grote U-schijven voor snelle bevestiging aan de Fußrasteauslegern.

De originele tekst:
Packtaschen (Aktentaschentransporter)

Finger weg von den kleinen Packtaschen, wenn Du mal die Stadt verlassen willst. Die Dinger gehen bei etwas Fahrtwind einfach auf. Wenn nicht, biegt der Wind den Schließlappen so weit hoch, dass die Wasserdichtigkeit von innen nach außen getestet werden kann. Bei mir stand das Wasser darin und tropfte nicht raus! Ein absoluter Fehlkauf, der durch Verstärkungen etwas gemildert werden konnte. Das Ganze kostet auch noch richtig viel Geld: 180€ für eine lappige Tasche und 1 Halter, die "schicke" Banker-Innentasche mit Motò-Logo kostet noch knapp 200 extra. Dazu verliert das Schwarz des Stoffs allmählich an Brillianz. Das paßt dann zur schlechten Lichtbeständigkeit vieler anderer Teile.
Wenn Du andere Packtaschen anbringen willst, sind die Halter allerdings brauchbar (ca. 170 Maak das Stück), weil irgend etwas anderes kaum anzuschrauben ist.

Ein guter Tip zu den Originaltaschen steht unter Verbesserungen

Ralf H. hat einfach Packtaschen der Art, die man einfach über die Sitzbank legt und für kleine Kohle beim Motorrad-Discounter Louis/Prolo/Schwein-Gericke bekommt, ausprobiert. Sie lassen sich gut benutzen, wenn man eine Diagonalstrebe zwischen Fußrastenausleger und Soziahaltegriffen, (vorhandene Bohrung auf 8,5 mm aufbohren) befestigt, die verhindert, dass die Taschen nach innen schlagen. Die Halter selbst lassen sich problemlos aus Alumaterial herstellen und sind Ruck-Zuck an- und wieder abgebaut. Benötigt wird Alumaterial 500X40X4, 2 Ringösen M8, 4 Schrauben M8X40 und große U-Scheiben zur Schnellbefestigung an den Fußrastenauslegern.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 833
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 13-02-2019 10:07

Dit zijn de tassen van Thomas Riekel (Facebook)
Uit Foix op de weg naar Andorra.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thomas Riekel:
My Aprillia workshop is in Foix, close to the Pyrenaes on the way to Andorra and he is so happy to see me, but that is very rare. My Moto is from 1996 or so, I purchased it as soon as it got available in Munich. It´s still in fairly good condition. Today I strenghtened a bit my (original) side bags with some hard rubber stuff. They looked awful after a couple of rides in the Pyrenaes with a bit too much luggage in them. It s a shame that there were never any better quality side bags available by Aprilia. But maybe I missed something?
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 833
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: Enveloptas voor de zakenman (model 2)

Bericht door MotoMan » 09-05-2020 15:51

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 833
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: De Zakentas of CITYBAG met de Enveloptas (model 1)

Bericht door MotoMan » 01-08-2020 23:22

HOE ZIT DAT NOU MET DIE ORIGINELE ZIJTASSEN VOOR DE MOTO'

Er zijn twee type tassen, de CITYBAG (Zakentas) en de TRAVELBAG (Reistas).

DEZE BESCHRIJVING GAAT OVER DE CITYBAG (nummer 1):
Deze tas is geschikt voor de ‘zakenman’ bedoeld voor in de stadsritten. De tas heeft een eenvoudige sluiting en wordt gemonteerd op een speciale beugel. Gemonteerd op de beugel is hij NIET afneembaar.
Bij deze Citybag is ook een speciale ‘Enveloptas’ of aktetas (los) verkrijgbaar (nummer 2).
Het nadeel van deze tas is dat bij hoge snelheid de flap van de tas wat ombuigt (wat het model niet ten goede komt. Ook kan de tas niet te veel beladen worden.

Nummers op de foto’s:
1 = CITYBAG buitentas links en rechts
2 = Actetas
3 = frame links en rechts Exclusief voor Citybag
4 = bevestigingsboutjes (4 stuks per tas) zie de sterren die corresponderen

(LET OP: Beide tassen met beugels zijn pas compleet met speciale koppelingen waarmee de beugels aan het frame van de Moto’ bevestigd dienen te worden)
Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Zijtassen van de Aprilia MOTO 6.5”