Antivries

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Antivries

Bericht door MotoMan » 26-01-2021 21:15

De originele info:
https://cdn.opieoils.co.uk/pdfs/tech-ar ... freeze.pdf

(vertaald)
Koelvloeistof en antivries
Koelvloeistof en antivries is een onderwerp waarover ons regelmatig vragen worden gesteld, en dat vaak voor verwarring zorgt; types, kleuren, levensduur enz.
Misschien wel de meest voorkomende oorzaak van verwarring is wat het verschil is tussen antivries en koelvloeistof. In principe gaat het om hetzelfde product (hoewel de term "koelvloeistof" ook gewoon op water kan worden toegepast; zie hieronder!).
Om de verwarring over de technische details van antivries en koelvloeistoffen weg te nemen, hebben we de hulp ingeroepen van Martyn Mann - technisch directeur van Millers Oils UK - die ons de onderstaande informatie heeft verstrekt

Niet alle antivries / koelvloeistof is hetzelfde!
Koelvloeistof kan gewoon water zijn; water is een zeer doeltreffend koelmiddel maar biedt geen bescherming tegen temperaturen onder het vriespunt of tegen corrosie binnenin de motor. Het gebruik van antivries beschermt tegen beide problemen.
Antivries onderdrukt niet alleen het vriespunt van uw motorkoelvloeistof, maar biedt ook een goede bescherming tegen corrosie en verhoogt het kookpunt tijdens het gebruik.

De meeste commerciële antivriesformules bevatten een glycol (om het vriespunt te onderdrukken en het kookpunt te verhogen), corrosieremmende verbindingen en een gekleurde kleurstof (gewoonlijk oranje, groen, rood, of blauw fluorescerend) om te helpen bij de identificatie. Gewoonlijk wordt een 1:1 verdunning met water gebruikt, wat resulteert in een vriespunt tussen -37 °C en -42 °C, afhankelijk van de formulering.
Er zijn tegenwoordig twee basistypes koelvloeistof verkrijgbaar, afhankelijk van de gebruikte corrosieremmers:
1. 1. anorganische additieventechnologie (IAT) 2. organische additieventechnologie (OAT) 2. Organische additieventechnologie (OAT)

Anorganische additieventechnologie
Dit is de traditionele koelvloeistof op basis van anorganische additieven en wordt anorganische additieventechnologie (IAT) genoemd. Het is een beproefde chemie die een snel werkende beschermende film oplevert. De additieven raken uitgeput en de koelvloeistof moet om de paar jaar worden afgetapt en opnieuw worden gevuld. Dit type kan zonder enig nadelig effect worden gebruikt op alle motoren van gemengd metaal met onderdelen zoals staal, gietijzer, koper, messing, aluminium en soldeer

Organisch Zure Technologie
De nieuwere OAT-koelvloeistoffen werken anders dan de oudere op silicaat gebaseerde IAT-koelvloeistoffen. Aluminium en ferrometalen vormen een oppervlaktelaag van corrosie in de aanwezigheid van vocht, zelfs met het kleine beetje vocht in de lucht. OAT-koelmiddelen voorkomen deze metaal-oxidelaag die het oppervlak beschermt tegen deze corrosie
Inherent aan hun ontwerp gaan de OAT-koelvloeistoffen langer mee dan de oudere traditionele IAT-koelvloeistoffen. Deze categorie antivries kan niet worden gebruikt in systemen die gele metalen bevatten.

Een paar vragen en antwoorden.
Waarom hebben koelvloeistoffen verschillende kleuren?
Koelvloeistoffen/antivries zijn gekleurd zodat u ze visueel kunt zien; de kleurintensiteit kan een indicatie zijn van oververdunning. De verschillende kleuren zijn niet specifiek voor de verschillende soorten antivries. De fabrikant kan het product elke kleur geven die hij wil. De kleur is geen gids voor het eigenlijke type antivriesmiddel en het etiket moet worden gelezen vóór gebruik.
Wat is het beste voor prestatiegebruik?
Het is altijd het beste om het advies van de motorfabrikant te volgen. Als de motor gele metalen bevat [koper en messing zoals in oudere voertuigen], mogen de producten met lange levensduur op basis van organische technologie niet worden gebruikt. Als algemene regel geldt dat de meeste moderne motoren de organische antivries met lange levensduur nodig hebben.
Is er een voordeel verbonden aan het gebruik van concentraat boven voorgemengde koelvloeistoffen?
Geen enkel, behalve dat de gebruiker misschien het voorgemengde product wil gebruiken omwille van het gebruiksgemak of de kosten en omgekeerd.
Kunnen concentraat en voorgemengde koelvloeistoffen worden gemengd?
Een eenvoudig antwoord is dat dit kan, maar meng geen IAT- en OAT-antivries samen.
Zo, dat was het dan. Hopelijk is deze informatie nuttig geweest, als u nog vragen hebt die hier niet worden behandeld gelieve te vragen en ik zal proberen om het antwoord te krijgen.

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Sleutelen en zelf doen Aprilia MOTO 6.5”