Bougie Moto 6.5
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23-05-2020 16:12
Bougie Moto 6.5
Vreemde vraag wellicht in dit expert forum: waar kan ik de bougie vinden. Oftwel: waar zit de bougie (verstopt)?
De handeling/gebruiksaanwijzing maakt wel melding van het vervangen etc. van de bougie, maar laat niet zien hoe daar te komen. Ik wil ‘m graag eens reinigen vanwege het slechte starten na een langere periode van stilstand.
Dank voor jullie reacties!
De handeling/gebruiksaanwijzing maakt wel melding van het vervangen etc. van de bougie, maar laat niet zien hoe daar te komen. Ik wil ‘m graag eens reinigen vanwege het slechte starten na een langere periode van stilstand.
Dank voor jullie reacties!
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Bougie Moto 6.5
Hallo!
Hij zit midden op de foto:
Oude kop aan de rechter kant in het midden zit de zwarte kap.
Je hebt een lange pijpsleutel nodig om er bij te kunnen, maar eerst moet de tank er af......
Kijk in de handleiding voor de juiste afstand van het pinnetje op de kop.
Overigens, je weet wat de beste manier van starten is?
- zet de choke (links op stuur) vol open.
- zet de benzinekraan open
- contact aan
- NIET AAN DE GASHENDEL DRAAIEN / AANRAKEN
- starten....
- even laten lopen en choke langzaam dicht zetten
- en ongeveer gelijktijdig dan pas met beleid gas geven.
- Klaar>>>>>>Rijden maar!
Hij zit midden op de foto:
Oude kop aan de rechter kant in het midden zit de zwarte kap.
Je hebt een lange pijpsleutel nodig om er bij te kunnen, maar eerst moet de tank er af......
Kijk in de handleiding voor de juiste afstand van het pinnetje op de kop.
Overigens, je weet wat de beste manier van starten is?
- zet de choke (links op stuur) vol open.
- zet de benzinekraan open
- contact aan
- NIET AAN DE GASHENDEL DRAAIEN / AANRAKEN
- starten....
- even laten lopen en choke langzaam dicht zetten
- en ongeveer gelijktijdig dan pas met beleid gas geven.
- Klaar>>>>>>Rijden maar!
Disign Philippe Starck
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23-05-2020 16:12
Re: Bougie Moto 6.5
Dank je wel!
Die start-procedure ken ik, maar geeft geen resultaat (motor loopt niet; ploft enkel).
Daarom maar eens kijken of de bougie vervuild is etc.
De tank moet er af, schrijf je.
Is het dan ook nodig de tank geheel te legen en de slangen af te koppelen?
Of volstaat het om enkel de tank los te maken en op te tillen?
Die start-procedure ken ik, maar geeft geen resultaat (motor loopt niet; ploft enkel).
Daarom maar eens kijken of de bougie vervuild is etc.
De tank moet er af, schrijf je.
Is het dan ook nodig de tank geheel te legen en de slangen af te koppelen?
Of volstaat het om enkel de tank los te maken en op te tillen?
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Bougie Moto 6.5
De tank leeg maken behoeft niet. Kraan (bij type '95 /'96) of kranen (latere jaren) dicht zetten is voldoende. Hou de tank wel horizontaal.....
En de bougie er uitdraaien moet wel met een goed passend gereedschap zijn. Hij kan behoorlijk vast zitten....
Bougieafstand: 0,6 tot 0,7 mm
En de bougie er uitdraaien moet wel met een goed passend gereedschap zijn. Hij kan behoorlijk vast zitten....
Bougieafstand: 0,6 tot 0,7 mm
Disign Philippe Starck
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Bougie Moto 6.5
Tekst uit 'SERVICE AND REPAIR MANUAL' vertaald door Google in het Nederlands:
PERIODIEKE SERVICE EN INSTELLINGEN OPERATIES 2.6 BOUGIE Lees 1.4 zorgvuldig door (VOORZORGSMAATREGELEN EN ALGEMENE INFORMATIE). Controleer na de eerste 1000 km (of 4 maanden) en vervang dan na elke 12000 km. Voor verwijderen en schoonmaken: • Plaats het voertuig op de standaard. Laat de motor afkoelen tot kamertemperatuur. bereikt • Verwijder de bougiedop (zie afbeelding). Verwijder elk spoor van vuil van de basis van de bougie. Schroef het • los (moersleutel in gereedschapsset) en trek het uit zijn zitting, zorg ervoor dat er geen stof of andere stoffen in de cilinder komen. • Zorg ervoor dat er geen koolstofafzettingen of corrosievlekken op de elektrode of het centrale porseleinen deel zitten. Reinig ze indien nodig met de speciale bougie-reiniger, met een ijzerdraad en / of metalen borstel. • Blaas een luchtstraal in de bougie om te voorkomen dat er restmateriaal in de motor komt. • De bougie moet worden vervangen als deze scheuren vertoont in het isolatiemateriaal, gecorrodeerde elektroden of buitensporige afzettingen. • Controleer de afstand van de bougie met een diktemeter; het moet 0,6 ÷ 0,7 mm zijn (zie afbeelding). Pas het indien nodig voorzichtig aan door de aardelektrode te buigen. Zorg ervoor dat de machine in goede staat verkeert. • Schroef, met de ring op zijn plaats, de bougie volledig met de hand vast om de schroefdraad niet te beschadigen. • Draai de bougie vast met de speciale sleutel en geef hem een halve slag om de ring samen te drukken. Aandrijfmoment bougie: 20 Nm (2 kgm). Plaats de bougiedop terug. De bougie moet goed worden vastgedraaid, anders kan de motor oververhit raken en ernstig beschadigd raken. Gebruik alleen het aanbevolen type bougiekop om de vorm niet in gevaar te brengen.
Aandrijfmoment bougie: 20 Nm (2 kgm). Plaats de bougiedop terug. De bougie moet goed worden vastgedraaid, anders kan de motor oververhit raken en ernstig beschadigd raken. Gebruik alleen het aanbevolen type bougie om de prestatie en levensduur van de motor niet in gevaar te brengen. Bij het vervangen van de bougie raden we aan het standaard type te gebruiken, zie 1.6 (TECHNISCHE SPECIFICATIES). Verwijder de bougie en controleer de isolator. De warmteclassificatie is correct als beide isolatoren lichtbruin gekleurd zijn. Als blijkt dat de isolatoren zwart zijn van koolstofafzettingen, gebruik dan bougies met een hogere warmteclassificatie. Als de isolator wit is, vervangt u de bougie door een met een koudere warmteclassificatie. Bougies met een koude warmteclassificatie worden gebruikt voor rijden op hoge snelheid. Ze zijn ontworpen om voldoende te koelen en om oververhitting te voorkomen en worden "koude" bougies genoemd. Controleer bij het vervangen van een bougie de spoed en de lengte van de schroefdraad. Als het onderdeel met schroefdraad te kort is, zal koolstofafzetting zich op de draadzitting nestelen en kan schade aan de motor veroorzaken als het juiste onderdeel weer op zijn plaats wordt geplaatst.
PERIODIEKE SERVICE EN INSTELLINGEN OPERATIES 2.6 BOUGIE Lees 1.4 zorgvuldig door (VOORZORGSMAATREGELEN EN ALGEMENE INFORMATIE). Controleer na de eerste 1000 km (of 4 maanden) en vervang dan na elke 12000 km. Voor verwijderen en schoonmaken: • Plaats het voertuig op de standaard. Laat de motor afkoelen tot kamertemperatuur. bereikt • Verwijder de bougiedop (zie afbeelding). Verwijder elk spoor van vuil van de basis van de bougie. Schroef het • los (moersleutel in gereedschapsset) en trek het uit zijn zitting, zorg ervoor dat er geen stof of andere stoffen in de cilinder komen. • Zorg ervoor dat er geen koolstofafzettingen of corrosievlekken op de elektrode of het centrale porseleinen deel zitten. Reinig ze indien nodig met de speciale bougie-reiniger, met een ijzerdraad en / of metalen borstel. • Blaas een luchtstraal in de bougie om te voorkomen dat er restmateriaal in de motor komt. • De bougie moet worden vervangen als deze scheuren vertoont in het isolatiemateriaal, gecorrodeerde elektroden of buitensporige afzettingen. • Controleer de afstand van de bougie met een diktemeter; het moet 0,6 ÷ 0,7 mm zijn (zie afbeelding). Pas het indien nodig voorzichtig aan door de aardelektrode te buigen. Zorg ervoor dat de machine in goede staat verkeert. • Schroef, met de ring op zijn plaats, de bougie volledig met de hand vast om de schroefdraad niet te beschadigen. • Draai de bougie vast met de speciale sleutel en geef hem een halve slag om de ring samen te drukken. Aandrijfmoment bougie: 20 Nm (2 kgm). Plaats de bougiedop terug. De bougie moet goed worden vastgedraaid, anders kan de motor oververhit raken en ernstig beschadigd raken. Gebruik alleen het aanbevolen type bougiekop om de vorm niet in gevaar te brengen.
Aandrijfmoment bougie: 20 Nm (2 kgm). Plaats de bougiedop terug. De bougie moet goed worden vastgedraaid, anders kan de motor oververhit raken en ernstig beschadigd raken. Gebruik alleen het aanbevolen type bougie om de prestatie en levensduur van de motor niet in gevaar te brengen. Bij het vervangen van de bougie raden we aan het standaard type te gebruiken, zie 1.6 (TECHNISCHE SPECIFICATIES). Verwijder de bougie en controleer de isolator. De warmteclassificatie is correct als beide isolatoren lichtbruin gekleurd zijn. Als blijkt dat de isolatoren zwart zijn van koolstofafzettingen, gebruik dan bougies met een hogere warmteclassificatie. Als de isolator wit is, vervangt u de bougie door een met een koudere warmteclassificatie. Bougies met een koude warmteclassificatie worden gebruikt voor rijden op hoge snelheid. Ze zijn ontworpen om voldoende te koelen en om oververhitting te voorkomen en worden "koude" bougies genoemd. Controleer bij het vervangen van een bougie de spoed en de lengte van de schroefdraad. Als het onderdeel met schroefdraad te kort is, zal koolstofafzetting zich op de draadzitting nestelen en kan schade aan de motor veroorzaken als het juiste onderdeel weer op zijn plaats wordt geplaatst.
Disign Philippe Starck
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23-05-2020 16:12
Re: Bougie Moto 6.5
Dank nogmaals voor de hulp!
De werkplaats en service manual heb ik in bezit en beschrijft precies de handelingen om de bougie los te nemen.
Maar nergens wordt melding gemaakt van het optillen van de tank. Het zou dus ook zonder tank-tillen kunnen gebeuren, of leert de ervaring dat de bougie niet bereikbaar is volgens de manual?
De werkplaats en service manual heb ik in bezit en beschrijft precies de handelingen om de bougie los te nemen.
Maar nergens wordt melding gemaakt van het optillen van de tank. Het zou dus ook zonder tank-tillen kunnen gebeuren, of leert de ervaring dat de bougie niet bereikbaar is volgens de manual?
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Bougie Moto 6.5
Je kan als je kleine handjes hebt bij de bougie zonder de tank op te liften, maar zonder tank kan je goed zien wat je doet.
De tank loshalen is geen grote klus (maar de tank is natuurlijk zwaar als deze vol is).
De tank loshalen is geen grote klus (maar de tank is natuurlijk zwaar als deze vol is).
Disign Philippe Starck
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23-05-2020 16:12
Re: Bougie Moto 6.5
Nieuwe bougie geplaatst en hij start weer!
Terugplaatsen van tank kost wel enige moeite, vanwege het aandrukken van de rubbers waarop de tank aan de voorzijde rust.
Eind goed, al goed!
Terugplaatsen van tank kost wel enige moeite, vanwege het aandrukken van de rubbers waarop de tank aan de voorzijde rust.
Eind goed, al goed!
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
- MotoMan
- Site Admin
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 14-05-2017 12:00
Re: Bougie Moto 6.5
Om de bougie er uit te halen heb je een verlengde dopsleutel of pijpsleutel nodig.
Deze dopsleutel dus:
Deze dopsleutel dus:
Disign Philippe Starck