Remblokken voor en/of achter

Moderators: MotoMan, YOURI

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Remblokken voor en/of achter

Bericht door MotoMan » 07-06-2018 15:43

Nieuwe remblokken van hoogwaardige kwaliteit, geschikt voor voorzijde of achterzijde

Aprilia Moto 6.5 1995 - 2001 (dus alle jaartallen)

Deze prijs betreft een set van twee remblokken, geschikt voor 1 remschijf

Kosten: 17,50 Euro per set, dus voor en achter samen 35 Euro (verzendkosten 5 Euro)

Voor de voorzijde van de Aprilia Moto 6.5 1 set remblokken type YMP209 en voor de achterzijde 1 set remblokken type YMP173.


Is ook af te halen:

YOUR MOTOR PARTS
IJsseldijk 292d
2925VG in in Krimpen aan den IJssel.
(vlak boven Rotterdam)
Tel: 06-46486151


Mailen kan ook:
info@yourmotorparts.nl (Bianca)


Afbeelding


VOOR: YMP209 a 17,50 Euro:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACHTER: YMP173 a 17,50 Euro:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achter detail:

Afbeelding

Dit was nodig:

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 08-08-2018 22:59

Demontage oude leidingen

Demonteer zorgvuldig de oude remleidingen beginnend bij de remklauwen. Vang de oude remolie op in een geschikt bakje. Let er op dat er geen remvloeistof op gelakte delen terecht komt! Verwijder alle oude pakkingringen en zorg ervoor dat alle afdichtingvlakken goed schoon en niet beschadigd zijn. Monteer de HEL remleidingen met de nieuwe bijgeleverde koperen pakkingringen. Controleer voor montage of de meegeleverde banjo bouten de juiste draad hebben door deze te vergelijken met de gedemonteerde oude banjo bouten.
Dit is met name van belang bij Suzuki motoren, aangezien dit merk zowel M10x1.00 alsook M10x1,25 banjo bouten toepast.

Installatie

Ervaren sleutelaars en monteurs zullen zeggen dat het ontluchten van een remsysteem eenvoudig is. Dit is het ook, maar ook eenvoudig handelingen kunnen verkeerd uitgevoerd worden. Deze instructies zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld en bedoeld als handleiding, maar geven geen garantie voor een juiste uitvoering van de werkzaamheden. Twijfelt u of u de werkzaamheden naar behoren kunt uitvoeren, laat deze dan uitvoeren door een ervaren monteur. Wij accepteren geen enkele aansprakelijkheid voor een onjuiste uitvoering van de werkzaamheden.
Alhoewel het mogelijk is om het ontluchten van het remsysteem alleen uit te voeren, is het aan te bevelen dit met 2 personen uit te voeren. Gebruik alleen nieuwe remvloeistof uit een nog niet eerder geopende verpakking. Schud de nieuwe remvloeistof niet voor gebruik om het ontstaan van luchtbellen te voorkomen. Verder hebt u een doorzichtige plastic slang nodig die strak over de ontluchtingsnippels te schuiven is en een lege glazen pot.
Bepalen rempomp/remklauw zijde (m.u.v. maatwerk)
De rubber geleider(s) op de leiding bevind(en) zich aan de rempomp zijde en het gele hoesje met het HEL logo hoort aan de remklauw zijde.
Hoekvedraaiing van de banjo-ogen t.o.v elkaar
U dient de remleidingen te monteren zonder dat deze getordeerd worden en dus ongewenst onder spanning komen te staan.
De juiste hoekverdraaiing van de banjo-ogen ten opzichte van elkaar is reeds voor het afpersen aangebracht.
Toch kan het soms voorkomen ( o.a door een andere routing van de leiding te kiezen) dat de stand van de banjo-ogen toch niet helemaal goed staat om de leiding spanningsvrij te kunnen monteren.
U kunt dit oplossen door één banjo-oog te verdraaien in de juiste richting, dit is mogelijk mits u het volgende in acht neemt:
Klem het 8-kantige persbusje in een bankschroef of tang en steek een schroevendraaier door het oog van de banjo.
U kunt nu het banjo-oog in de juiste richting draaien.
LET OP! Zeker indien u een bankschroef gebruikt, dient u deze niet te vast aan te draaien, slechts licht klemmend zodat de leiding niet mee kan draaien.
U loopt anders het risico het persbusje ovaal te drukken, waardoor deze kan gaan lekken!
Het verdient aanbeveling om de ruimte rondom de ontluchtingsnippels en remvloeistofreservoir af te dekken om te voorkomen dat eventueel gemorste remvloeistof op gelakte delen terechtkomt. Zorg ervoor dat er geen vuil of stofdeeltjes in het systeem terecht kunnen komen. Plaats de plastic slang op één van de ontluchtingsnippels van een remklauw en draai deze los. Door nu te pompen met de remhandel of rempedaal kunt u het merendeel van de oude remolie uit het systeem pompen. Herhaal deze handeling voor iedere remklauw.

Verwijder nu de oude leidingen en plaats de nieuwe HEL leidingen met meegeleverde nieuwe koperen pakkingringen en RVS banjobouten. Let op! Er kan nog wat remvloeistof uit de oude leidingen lopen. Draai alle ontluchtingsnippels weer dicht.
Na het plaatsen van de nieuwe leidingen kunt u beginnen met het vullen en ontluchten van het systeem.
Vullen van het systeem
Plaats de plastic slang aan één kant op de eerste ontluchtingsnippel en de andere kant in een schone glazen pot. Giet wat nieuwe remvloeistof in de glazen pot zodat het uiteinde van de plastic slang ondergedompeld is in de remvloeistof, dit om te voorkomen dat er lucht terug het systeem in gezogen wordt. Vul nu het remvloeistof reservoir tot het maximum niveau. Draai nu desbetreffende ontluchtingsnippel open en begin voorzichtig te pompen met de remhandel of rempedaal. Het vloeistof niveau in het reservoir zal nu langzaam dalen en het is ook mogelijk dat er vloeistof uit de glazen pot wordt opgezogen. Zorg er te allen tijde voor dat de plastic slang in de glazen pot ondergedompeld blijft in de remvloeistof én dat het niveau in het reservoir niet beneden het minimum daalt.
Herhaal deze handeling voor iedere remklauw en draai de ontluchtingsnippel dicht na het vullen. Binnen enkele minuten per remklauw zal het systeem gevuld zijn.

Het ontluchten van het systeem

Plaats wederom de plastic slang op een ontluchtingsnippel. Knijp de remhandel rustig ( of pedaal ) in en houdt deze ingedrukt, draai hierna de ontluchtingsnippel langzaam een halve slag los.
Er zal nu ( met luchtbellen gevulde ) remvloeistof door de slang geperst worden.
Wacht een paar seconden en draai de ontluchtingsnippel weer dicht. Laat pas na het dichtdraaien van de ontluchtingsnippel de remhandel of pedaal los! Anders zuigt het systeem weer lucht terug.
Herhaal deze handeling voor iedere remklauw totdat er geen luchtbellen meer zichtbaar zijn in de plastic slang.
Let er goed op dat het vloeistof niveau in het reservoir niet onder het minimum komt tijdens het ontluchten.
U bent klaar met ontluchten als er geen luchtbellen meer zichtbaar zijn en de remhandel of pedaal een constante tegendruk geeft bij het indrukken.
Indien u druk op het systeem zet, middels de remhandel of pedaal, en de handel of pedaal voelt sponzig aan of gaat langzaam toch verder naar binnen, zit er waarschijnlijk toch nog lucht in het systeem. Controleer eerst of de remleidingen nergens geknikt zijn en of alle banjo bouten en ontluchtnippels goed vastgedraaid zijn. Controleer ook of er nergens remvloeistof lekt.

Problemen oplossen

Niet alle remklauwen hebben de ontluchtingsnippels op het hoogste punt zitten. Hierdoor is het mogelijk dat er nog een kleine hoeveelheid lucht achterblijft in de remklauw.
Dit is op te lossen door de remklauw te demonteren en zodanig vast te houden dat de ontluchtingsnippel op het hoogste punt komt. Zorg er wel voor dat u een vulplaatje tussen de remblokken legt om te voorkomen dat de zuigers uit de remklauw gedrukt worden als u nu opnieuw gaat ontluchten. Dit vergemakkelijkt tevens het terug plaatsen van de remklauw.

Een soortgelijk probleem kan zich voordoen bij racemotoren waarbij de clip-ons onder een steile hoek gemonteerd zijn en de remleiding(en) boven de ontluchtingsnippel op de hoofdremcilinder uitkomen. Dit kan ook opgelost worden door de hoofdremcilinder te demonteren of door met een spuit remvloeistof in de ontluchtingsnippel van de remklauw te spuiten. Let wel, hierbij kan er remvloeistof door het reservoir omhoog gedrukt worden. Indien het niet lukt om het sponzig gevoel in de remhandel weg te krijgen, ondanks zorgvuldig ontluchten, kan het zijn dat één of meerdere zuiger afdichten in de hoofdremcilinder of remklauw(en) niet meer goed zijn. Neem in dit geval contact op met uw dichtstbijzijnde dealer. De hoofdremcilinder krijgt de remvloeistof van het reservoir via een heel klein gaatje, dit kan gemakkelijk verstopt raken. Schoon werken is daarom zeer belangrijk bij deze werkzaamheden. Controleer of er geen vuildeeltjes op de bodem van het reservoir aanwezig zijn.
Laat u niet verleiden om zogenaamde zelf ontluchtende nippels te monteren. Deze kunnen namelijk lucht langs de draad naar binnen zuigen.
Indien u het systeem succesvol ontlucht heeft, controleer dan nogmaals of alle ontluchtingsnippels en banjobouten goed zijn vastgedraaid volgens de hieronder weergegeven aandraaimomenten. Vul de het reservoir tot aan het maximum niveau.
Vul het reservoir NIET verder dan het maximale niveau, aangezien dit tot een hydraulische blokkering kan leiden.

Laatste controle

Controleer alle aansluitingen visueel voordat u een testrit gaat maken. Loop een paar passen met de motorfiets aan de hand en bedien de remmen. Controleer of de remmen goed constant aanvoelen en of het aangrijppunt gelijk blijft. Herhaal deze test een paar maal en controleer nogmaals of er nergens geen lekkages zijn.
Ga beslist niet met de motor rijden indien u twijfels heeft of het remsysteem naar behoren werkt, maar raadpleeg in dit geval uw dealer. Controleer ook of de leidingen spanningsvrij blijven indien de motor helemaal in- en weer uitveert. Controleer ook of de stuur uitslag/aanslag geen conflicten oplevert met de nieuw gemonteerde remleidingen. De remleidingen mogen onder geen enkel beding beknelt raken of onder abnormale spanning komen te staan.
Aandraaimoment voor roestvrijstalen banjo bouten: Minimaal 20 Nm en maximaal 32 Nm.
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 19-01-2019 15:04

Disign Philippe Starck
Plaats reactie

Terug naar “Sleutelen en zelf doen Aprilia MOTO 6.5”