carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Moderators: MotoMan, YOURI

Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door MotoMan » 13-12-2018 16:54

De MIKUNI BST 40 (Aprilia part AP8106298)

Toegepast op de Aprilia Moto 6.5,
maar ook o.a op de KTM 640 lc4,de Suzuki DR 650, 91-92 GSXR 1100,93-95 GSXR 1100W en de Cagiva Canyon 500


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

http://www.carburateurwinkel.nl/content ... 1100W.html
Afbeelding

Zeer nuttig filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=SnNlUs3VHpE

https://www.youtube.com/watch?v=oJvePeZmOXU

Suzuki DR650:

Afbeelding

Afbeelding

Fiche ID
1 - Carburetor Mikuni Bst4... 58431001600
4 - Circlip 58431045000
5 - Spring Ring 58431031000
6 - Plastic Ring 58431032000
7 - Idling Jet 45 58431007045
7 - Idling Get 47,5 58431007047
8 - Throttle Valve Spring 58431030000
9 - Float 6,1 Gramm Mikuni 58431009000
14 - Screw Plug Float Chamber 58431014000
17 - Adjust Screw Cpl. 58431017000
19 - Adjuster Idling Speed 58431019000
20 - Needle Valve 2.8 58431020000
21 - Needle Jet 689 X-6 58431021689
23 - Main Jet 180 58431023180
23 - Main Jet 1775 58431023177
23 - #175 Main Jet Mikuni Slot 58431023175
23 - Main Jet 1725 58431023172
23 - #170 Main Jet Mikuni Slot 58431023170
23 - Main Jet 167,5 58431023167
23 - Main Jet 165 58431023165
23 - Main Jet 162,5 58431023162
23 - Main Jet 157,5 58431023157
23 - Main Jet 155 58431023155
23 - Main Jet 152,5 58431023152
23 - Main Jet 150 58431023150
23 - Main Jet 1475 58431023147
23 - Main Jet 145 58431023145
23 - Main Jet 142,5 58431023142
23 - Main Jet 140 58431023140
23 - Main Jet 160 58431023160
26 - Spring For Adjuster 58431026000
27 - Diaphragm Cover Mikuni 58431027000
28 - Diaphragm For Throttle... 58431028000
29 - Slide Stop L=17mm Mikuni 58331029017
34 - Jet Needle 6g5 584310346G5
35 - Throttle Valve ''1'' 58431035000
36 - Shim Jet Needle 58431132000
37 - Throttle Valve Guide P... 58431037000
42 - Fuel Screen Mikuni 58431042000
43 - Packing Ring For Adjuster 58431043000
49 - Starting Piston Mikuni 58431049000
50 - Screw M12 Startsystemn 58431050000
53 - Spring 22,5mm For Star... 58431053000
80 - Pvc Hose 3x5mm 52031137001
81 - Hose Id 7.5 Per 1000mm 54435024001
82 - Clamp Fuel Hose Sx125 58031005000
83 - Cap For Epc Connection 57931001010
99 - Gasket Set Mikuni Bst4... 58431099000


Stap voor stap de carburateur reinigen:

https://advrider.com/f/threads/the-bst-40-bible.347184/



NEDERLANDSTALIGE VERSIE:


Afbeelding1

BST-40 REINIGING

APPARATENLIJST
- inbussleutels
- grotere, platte schroevendraaier
- lange, dunne, platte schroevendraaier
- schoonmaakdoekjes
- wattenstaafjes
- carburateurreiniger



- Het eerste dat je doet is de zwarte dop van de carburateur verwijderen. Hiermee krijg je toegang tot de schuif en naald. De carburateur worden geleverd met 2 enkele kruiskopschroeven. Ik raad ten zeerste aan om deze te vervangen door een betere kwaliteit. De schroeven kunnen en zullen uitlubberen. Maak je geen zorgen als ze dat al doen of al hebben gedaan.
Pak ze met een goede tang en ze draaien eruit.

- Op deze foto ziet u dat ik deze al heb vervangen door de 2 inbusbouten.
Hoe dan ook, verwijder deze 2 bouten ....

Afbeelding2 verwijder

- Als die 2 bouten er uit zijn, til je voorzichtig op de dop van de carburateur. Pas op dat de veer er niet uitspringt.

Afbeelding3

- Verwijder de dop en veer van de carburateur. Je kunt nu het gasschuif membraan boven op de schuif zien. Dit is de reden waarom ze deze carburateur een "CV" carburateur noemen. Deze carburateur beweegt zijn gasschuif door een vacuüm. Het is niet direct verbonden met het gaspedaal. (Als je in de gasschuif kijkt, zie je de bovenkant van de naald en de 2 gaten die worden gebruikt om de hoge / lage druk heen en weer over te brengen. Dit is wat de gasschuif omhoog tilt. Een van de verbeteringen die later in dit artikel wordt gedaan, betreft het vergroten van de grootte van deze 2 gaten om de overdracht sneller te laten plaatsvinden, daar door het vergroten van de gasrespons, wordt dit vaak "uitboren van de gasschuif" genoemd.)

- Trek het gasschuif membraan omhoog om de gasschuif van de carburateur te verwijderen.

Afbeelding4

- Zodra de gasschuif is verwijderd, verwijder je de naald door de gasschuif onder een hoek te draaien.

Afbeelding5

- Zorg ervoor dat de naald op een veilige plaats ligt. Ik heb meestal een bakje, of zak waarin ik alle kleine stukjes van mijn carburateur stop. Op die manier raakt er niets verloren ...

- Dus nu zou je iets moeten hebben dat er zo uitziet:

Afbeelding6 - carburater kap / gasschuif membraan / naald / veer van gasschuif

- Nu dat je de onderdelen van de carburateur hebt, zijn er een paar dingen om te inspecteren.

1- Inspecteer de dop van carburateur. De kans is groot dat als je nog nooit je carburateur hebt gedemonteerd, of veel off-road rijdt, de dop van je carburateur vol met vuil zit! Niet in paniek raken! Dit gebeurt. Het is ook de belangrijkste reden waarom je je carburateur vaak moet schoonmaken. Zoals gewoonlijk heeft onze monteur dit probleem al opgelost.

Ik zou het ZEER AANBEVELEN dat iedereen DIT leest en de instructies opvolgt. Als je dat doet, voorkom je veel van de problemen die deze carburator in de loop van de tijd kan ontwikkelen. Dit is hoe mijn carburateur er uitzag. Ik maak het elke olieverversing schoon en rijd in extreem stoffige omstandigheden. Als de jouwe er slechter uitziet, moet je hem vaker schoonmaken ...

Afbeelding7

2- Controleer of de kapafdichtingsoppervlak vlak is. (Er zijn enkele mensen geweest die hebben ontdekt dat hun kap of dop kromgetrokken is, door het domme ontwerp met 2 maar twee boutjes, hierdoor kan nog meer vuil in de carburateur komen en het problemen te veroorzaken.) Om te controleren of het vlak is, vind een recht oppervlak ( klein stukje glas is het beste) en controleer. Je kunt ook een richtliniaal gebruiken om te controleren op vlakheid. Als je merkt dat je kap of dop is verwrongen, sorry maar je moet een nieuwe vinden ....

Afbeelding8

3- Controleer het gasschuif membraan en de gasschuif op slijtage of beschadiging. Rol het 'diafragma' uit en kijk naar binnen en buiten. Controleer de rand van de afdichting op scheurtjes, barsten of iets anders dat er niet goed uitziet. Controleer het oppervlak van de schuif op slijtage en gutsen. Nogmaals, als gevolg van ventilatie naar de atmosfeer zonder filters, krijgt de glijgoot beschadigingen van het vuil dat in de top van de carburateur komt. Een kleine hoeveelheid slijtage is te verwachten, maar serieuze groeven of gleuven in de schuif zijn een teken van slijtage en u moet de schuif vervangen.

4- Controleer de naald op slijtage. Geloof het of niet, van deze naalden is bekend dat vanwege trillingen, deze kan breken. Wanneer dit gebeurt, valt de naald in de naaldgleuf en sluit alle brandstoftoestroom af. Dit schakelt je motor in feite meteen uit. Dus zorg ervoor dat je dit controleert. Sorry voor de slechte foto maar als je de tweede van een beschadigde naald ziet, begrijp je dat.

Afbeelding9 controleer naald de naald op slijtage (zie cirkel)

- Een extreem versleten naald die in de problemen is ...

Afbeelding10 naald met extreme slijtage na 34000 km

- Nu gaan we naar de bodem van de carburateur en verwijderen we de vlotterkom. Hier komen we echt bij het hart van de carburateur en krijgen toegang tot de sproeiers en de vlotter. Het eerste dat je doet is de 2 inbusboutjes verwijderen.

Afbeelding11

- Zodra deze 2 boutjes zijn verwijderd, kunt u de vlotterbak optillen en de drijvers en hoofdsproeier blootleggen.

Afbeelding12 verwijder

- Zet de vlotterbak opzij en neem een ​​kijkje in de carburateur. Je zou nu bijna alles kunnen zien. Neem de tijd om het vlottergewichtje te vinden voordat je doorgaat naar de volgende stap.

Afbeelding13 - het vlottergewichtje rust op een stripje tussen de vlotters

- Om de vlotter te verwijderen, knijp met uw vingers en trek deze omhoog. WEES VOORZICHTIG EN ZORG DAT DE VLOTTERNAALD NIET LOS SCHIET!!!

Afbeelding14

- Verplaats de vlotter omhoog en uit de carburateur.

Afbeelding15

- Zodra de vlotter is verwijderd, inspecteer deze goed. Controleer de O-ring op slijtage en leg de vlotter ergens veilig weg.

Afbeelding16 - stripje en vlotternaald (gewichtje)

- Nu met de vlotter uit de carburator moet je alle belangrijke componenten in de vlotterbak kunnen vinden. Neem de tijd en vind;
de hoofdspoeier (main jet)
de stationaire spoeier (idle jet)
de brandstofschroef (fuel screw)
de naaldschacht (needle valve)
en de stationaire schroef (idle screw)

Afbeelding17

- De volgende stap is dat u de naald verwijdert. Het enige dat je hoeft te doen is er aan trekken en het zal eruit komen. Het wordt alleen op zijn plaats gehouden door spanning van een O-ring rond zijn basis. Eenmaal verwijderd, inspecteert u die O-ring om er zeker van te zijn dat deze goed afdicht, niet afgeplat is of tekenen van scheuren vertoont. Als dat het geval is, moet je hem vervangen voordat je hem opnieuw in de carburateur installeert.

De kans is groot, als u een goede motorzaak bij u in de buurt heeft, je een O-ring kunt vinden die past en het gedoe om er een te bestellen niet nodig is. Zorg er gewoon voor dat degene die je koopt geschikt is voor het brandstofsystemen.

Afbeelding18

- Nu zullen we de hoofdsproeier verwijderen. Gebruik een grote, dikke schroevendraaier om deze te verwijderen. Wees voorzichtig, er is meer dan alleen de sproeier !!!!

Afbeelding19

- Je zou nu de hoofdsproeier en de koperen afstandshouder in uw handen moeten hebben. Nogmaals, LAAT ZE NIET LOS !!! Stop het in een bakje met alle andere kleine onderdelen.

Afbeelding20

- Nu als de hoofdsproeier is verwijderd, kan je de glijsteun en de naaldstraal verwijderen. De glijsteun is een plastic stuk dat de schuif op zijn plaats houdt binnenin de buik van de carburator. Het huisvest ook de bovenkant van de naaldstraal. Om deze te verwijderen, druk je deze naar beneden op de plaats waar de hoofdsproeier net vandaan kwam.

Afbeelding21 druk dit naar beneden

- Dit duwt de schuifsteun naar de andere kant (bovenkant) van de carburateur.

Afbeelding22

- Je zou nu de glijsteun en naaldstraal moeten zien.

Afbeelding23 hier hoort je O-ring / de naald spoeier / de schuif

- Terwijl je naar uw glijsteun kijkt, controleer je of de O-ring aan de bovenkant zit. Zo niet dan zit deze nog in de carburateur en moet deze worden uitgetrokken.
De mijne houdt ervan om zich vast te kleven, dus ik moet hem er meestal uitvissen ...

Afbeelding24 O-ring zitting

Volgende stap is het verwijderen van de stationaire sproeier. Je hebt een kleine, platte platte schroevendraaier nodig om deze eruit te krijgen. Wees voorzichtig dat je niets probeert te forceren. (en natuurlijk zijn righty-tighty en lefty-loosy)

Afbeelding25

Je zou nu een van deze voor je moeten hebben. Er zijn in principe 2 stationair sproeiers voor deze carb en deze motoren. De voorste is een 45, de andere is een 47.5.
Als je de luchtfilterbox hebt geopend en een aftermarket-uitlaat hebt, is de kans groot dat je de grotere sproeier moet gebruikt.

Afbeelding26


- Vergeet niet om die afkomende sproeier op je veilige plek te leggen met alle andere kleine onderdelen (in een bakje)

- Het volgende dat we zullen verwijderen is de brandstofschroef. Om deze schroef te verwijderen, moet je eerst uitvinden hoeveel "omwentelingen" er gemaakt zijn. Dit is nodig om de schroef opnieuw instelt als je klaar bent met schoonmaken en de carburateur weer in elkaar zet. Gebruik dus dezelfde kleine schroevendraaier die je op de vrijloopstraal gebruikte en begin met het tellen van de omwentelingen in (righty tighty). Je zult waarschijnlijk eindigen met iets in de 2 - 1/4 tot 2 - 3/4 omwentelingen. Wanneer je dit getal hebt, noteer het ergens zodat je het niet vergeet om nodig te hebben bij het terugplaatsen.

Afbeelding27 0 - 1/4 - 1/2- 3/4

- Als u eenmaal het aantal hebt opgeschreven, kunt u nu de richting omdraaien en de schroef van de carburateur verwijderen. Pas op dat u de veer, sluitring of O-ring van de schroef niet verliest.

Afbeelding28 benzine schroef / O-ring / sluitring / veer

- Ik zou ook willen aangeven dat het vervangen van deze brandstofschroef door een op maat gemaakte en veel gemakkelijker aan te passen Stenhouse-brandstofschroef een goed idee zou zijn. Het kan worden gekocht via de volgende link. - http://www.stenhouseracing.com

Afbeelding29

- Als u een van de nieuwe brandstof-schroeven aanschaft, zal de enige wijziging in de procedure zijn, dat deze eruit moet komen voordat u in staat bent om de vlotterkom te verwijderen en dat dit het laatste is dat u hebt geïnstalleerd bij het opnieuw monteren van de bodem van de carburateur.

- Tot slot, de laatste stap die je moet doen om de carburateur te verwijderen, is de vlotterkompakking. Afhankelijk van hoe je de carburateur schoonmaakt, moet je dit misschien wel of niet verwijderen. Ik ben van plan om deze een lange tijd schoon te maken, dus ik haal de O-ring er uit om hem te redden. Als je ervoor kiest om het te verwijderen, wees dan voorzichtig.

Afbeelding30

- KLAAR! je bent net klaar met het uit elkaar halen van je carburateur !!!
Nu kunnen we gaan schoonmaken ....

REINIGING VAN DE CARBURATEUR

- Afhankelijk van hoe je ervoor kiest om je carburateur schoon te maken, zijn er een paar dingen die je nodig hebt om zeker van te zijn:

1) spuit alle sproeiers uit en controleer of de doorgang vrij is van vuil en puin.
2) spuit alle delen en doorgangen van het carburateur-carrosserie uit.
3) maak alle plastic onderdelen schoon in warm water met zeep.

Ik heb de neiging een beetje lui te zijn en doe meestal gewoon de carburateur in een kom met reinigingssolvent. De binnenkant doe ik de volgende dag pas schoonmaken. Ik gebruik meestal een schone, nieuwe schoonmaakdoek en wat Q-tips voor moeilijk bereikbare plaatsen.


- Zorg ervoor dat je alles schoonhoudt en schoonmaakt. Je bent niet alleen aan het schoonmaken, maar aan het inspecteren. zorg ervoor dat alles er goed uitziet. Als iets raar of beschadigd is, stop en controleer. De kans is groot dat je een foto kunt vinden of iets dat je kan helpen.

- Als je klaar bent, moet de carburateur er schoon en nieuw uitzien ....

- De bovenkant....
Afbeelding31

- De onderkant.....
Afbeelding32

- De zijkanten...
Afbeelding33

- ....en alle losse delen ....
Afbeelding33

- Op dit punt aangekomen, dan ben je klaar. Volg gewoon de instructies omgekeerd om alles opnieuw in elkaar te zetten.

- Het enige echte dat je moet weten om alles bij elkaar te houden, is de naaldstraal. Wanneer u de glijsteun en de naaldstraal opnieuw installeerde (met O-ring), moet u ervoor zorgen dat de gleuf in de naaldstraal op één lijn ligt met de pen op het carburateur-chassis. Als het eenmaal zover is, zal deze er gewoon in glijden. Als u dit niet goed uitlijnt, passen de glijsteun en de naaldstraal niet in de carburateur.

Afbeelding34 de gleuf in de sproeier moet corresponderen met de pin bij het monteren van de sproeier


-CARBURATEUR WIJZIGINGEN-

- De volgende wijzigingen zijn door veel mensen (waaronder ikzelf) met groot succes doorgevoerd. de meeste richten zich op het vermogen van de carburator om de glijbaan sneller op te tillen, daar door het verhogen van de gasrespons. Een van de grote klachten die mensen hebben over de CV-carburateur is dat deze geen gaspedaalpomp heeft en daarom niet dezelfde gasrespons kan hebben. om hierop te reageren, moet u het doel van de gaspedaalpomp begrijpen en wat een CV-carburaeur daadwerkelijk doet.

-CARBURATEUR OPWAARDEREN-

- Wat gebeurt er als je snel je gaspedaal opent ????? het antwoord op die vraag is zowel de reden voor de accel-pomp op de FCR-carburateur als het idee achter de CV-carburateur.

- Als je snel het gaspedaal in de carburateurautomaat opent, passeert een grote toename van de luchtstroom de carburateur om overeen te komen met de gasklepstand. Dit creëert tijdelijk een extreem slanke toestand omdat het brandstoftoevoersysteem niet in staat is geweest om de snelle toename in luchtstroom bij te houden. De Accel-pomp dekt dit af door direct een straal brandstof in de luchtstroom te spuiten (squirting) bij snelle gasklepopening. De CV-kool aan de andere kant, staat niet toe dat de schuif snel genoeg opent om deze toestand te creëren, omdat de schuif NIET direct op de gasklep is aangesloten en in plaats daarvan op een verandering in atmosferische druk (de snel bewegende lucht in de carb creëert een hoge druk) om de schuif op te tillen. Dit proces duurt een moment waarin de magere toestand wordt vermeden.


-UITBOREN VAN DE SCHUIF-

- Een van de manieren om de hoeveelheid tijd te verminderen om de atmosferische druk gelijk te maken, is het vergroten van de gaten waardoorheen het passeert. dit is een balans tussen te grote gaten die gelijk zijn aan geen vacuüm en te weinig staat voor een trage gasrespons. het is de algemene consensus dat de beste maat voor deze gaten 0.125" is

- Om deze verbetering uit te voeren, zoekt u de juiste maat boor en boort u vervolgens zorgvuldig deze 2 gaten. zorg ervoor dat u de middelste naaldopening NIET boort !!!!


Afbeelding35 middelste naaldopening / links en rechts daarvan 2 gaten boren tot 0.125"


-DE VEER OMKEREN-

- De tweede manier om de gashendel (glijsnelheid) te verhogen, is om de druk op de slee door de veer te verminderen. Dit wordt "het knippen van de veer" genoemd en omvat het verwijderen van 2 windingen van de veer. de gedachte hierachter is dat de verminderde veerconstante een snellere opening mogelijk maakt, wat resulteert in een scherpere gasrespons.

- Om deze verandering uit te voeren, knipt u eenvoudig 2 windingen van het uiteinde van de veer.


Afbeelding36 verwijder twee windingen


- Het inkorten van de veer is een discutabele verandering. Sommigen doen het, anderen niet. Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan. Omdat velen het hebben gedaan heb ik het hier vermeld.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Engelstalige versie:

Afbeelding1

BST-40 CLEANING

TOOL LIST
- #4 Allen Head
- Larger, flat head screwdriver
- long, thin, flat head screwdriver
- cleaning towel
- Q-tips
- carburator cleaner



-the first thing you are going to do is remove the top of the carb. this will grant you access to the slide and needle. the carb comes stock with some phillips head screws. I highly recommend that you replace these with a higher grade, allen head. the screws can and will strip out. don’t worry if they do or already have though, grab them with a pair of vice grips and out they come.

-in this pic, you can see I have already replaced these with the allen heads. either way, remove these 2 bolts....

Afbeelding2

-once those 2 bolts are out, carefully lift up on the top of the carb. be careful not to let the spring get away from ya.

Afbeelding3

-remove the cap and spring from the carb. you will now be able to see the diaphragm on top of the slide. this is the reason they call this carb a "CV" carb. this carb lifts its slide by a vacuum. it is not directly connected to the throttle. (if you look down into the slide, you will see the top of the needle and the 2 holes that are used to transfer the high/low pressure back and forth, this is what lifts the slide. one of the mods done later in this post involves increasing the size of these 2 holes to allow the transfer to happen quicker, there by increasing throttle response. it is often referred to as "drilling the slide".)

-pull up on the diaphragm to remove the slide from the carb.

Afbeelding4

-once the slide is removed, remove the needle by turning the slide to an angle.

Afbeelding5

- make sure to set the needle in a safe place. I usually have a plastic case or baggie that I put all of the small pieces of my carb into. this way, nothing gets lost...

- so now you should have something that looks like this sitting in your work area.

Afbeelding6


congratulations, I told you this was going to be easy. lets have a beer and celebrate !!!! :beer
-now that you have the top end off the carb, there are a few things to inspect.

1-Inspect the top of carb. chances are if you have never pulled your carb, or do lots of off-road riding, the top of your carb is full of dirt! don’t freak out, this happens. it is also the major reason you need to be cleaning your carb often. As usual though, our Buddy Creeper has already solved this problem. I would HIGHLY RECOMEND that everyone reads THIS, and follow his instructions. if you do you will eliminate many of the issues that this carb can develop over time. this is what my carb looked like. I clean it every oil change and ride in extremely dusty conditions. if yours looks worse that this, you need to clean it way more often....

Afbeelding7


2- check that your cap-sealing surface is flat. (there have been some people who have found that their cap became warped due to the stupid 2 bolt design. this allowed even more dirt to enter the carb and started causing problems.) to check if it is flat, find any level straight surface (small piece of glass is the best) and check. you can also use a straight edge to check for flatness as well. If you find your cap is warped, sorry but ya gotta buy a new one.... :cry

Afbeelding8


3- check the diaphragm and slide for any wear or damage. unroll the diaphragm and look at the inside and out, check the seal edge for tears, cracks, or anything else that doesn't look good. check the face of the slide for wear and gouging. once again, as a result of venting to atmosphere without filters, the slide takes a beating from the dirt that gets into the top of the carb. a small amount of wear is to be expected, but serious gouges or slots in the slide are a sign of wear and you need to replace the slide.

4- check the needle for wear. believe it or not, these needles have been known, due to vibration, to wear themselves to the point of breaking. when this happens the needle falls into the needle jet and plugs all the fuel flow. this basically disables your bike. so make sure you check. sorry for the bad picture but once you see the second one of a damaged needle you will understand.

Afbeelding9

-an extremely worn needle that is close to failure...

Afbeelding10

-OK, so far so good. if you are still with me I think we are going to make it. you should be done with your last beer by know, so it would be a good time to grab another....

-now we move onto the bottom of the carb and removal of the float bowl. this is where we really get to the heart of the carb and gain access to the jets and the float. the first thing you need to do is remove the 2 allen head screws.

Afbeelding11

- once those 2 bolts are removed you can lift up on the float bowl and expose the floats and main jet.

Afbeelding12

-set the float bowl aside and take a look inside the carb. you should be able to see just about everything now. take the time to locate the float needle before proceeding to the next step.

Afbeelding13

-to remove the floats, pinch with your fingers and pull up. BE EXTREMELY CAREFUL NOT TO LOOSE THE FLOAT NEEDLE!!!

Afbeelding14

-lift the float up and out of the carb.

Afbeelding15

-once the float is removed, inspect it for integrity, check the o-ring for wear, and place the weight someplace safe....

Afbeelding16

- now with the float out of the carb you should be able to locate all of the major components inside of the float bowl. take the time and find; the main jet, idle jet, fuel screw, the needle valve, and idle screw.

Afbeelding17


- the next step is for you to remove the needle valve. all you have to do is pull up on it and it will come out. it is only held in-place by tension from an o-ring around its base. once removed, inspect that o-ring to make sure it seals well enough, isn’t flattened, or showing signs of cracking. if it is, replace before you reinstall it in the carb. chances are, if you have a good hardware store near you can find an o-ring that size to match and save the hassle of ordering one. just make sure that the one you buy is rated for fuel systems.

Afbeelding18

- now we will remove the main jet. use a large, fat screwdriver to remove this jet. be careful, there is more than just the jet !!!!

Afbeelding19

- you should now have the main jet and the brass spacer in your hands. once again, DO NOT LOOSE THE SPACER!!! put it in the baggie with all the other small pieces.

Afbeelding20

- now with the main jet removed you will be able to remove the slide support and the needle jet. the slide support is a plastic piece that holds the slide in position inside the bell of the carb. it also houses the top of the needle jet. to remove, press downward on the place the main jet just came off of.

Afbeelding21

-this will push the slide support out the other side (top) of the carb.

Afbeelding22

-you should now have the slide support and needle jet sitting on your workspace.

Afbeelding23

-while you are looking at your slide support, check to make sure that their is an O-ring seated at the topside, if not it is still in the carb and needs to be pulled out. mine likes to stick so I usually end up fishing it out...

Afbeelding24

-alrighty then!!! now we are having some fun! next step is the removal of the idle jet. you will need a small, thin, flat-head screwdriver to get this one out. be careful you don’t try and force anything. (and of course, its righty-tighty and lefty-loosy)

Afbeelding25

-you should now have one of these sitting in front of you. there are basically 2 idle jets for this carb and these bikes. the stock is a 45, the other is a 47.5. if you have opened your airbox and have an aftermarket exhaust, chances are you should be running the larger jet.

Afbeelding26


-remember to put that idle jet in your safe place with all the other small pieces.

-the next thing we will remove is the fuel screw. to remove this screw you first need to find out how many "turns out" you are. this tells you how to re-set the screw when your done cleaning and putting the carb back together. so use the same small screwdriver you used on the idle jet and begin counting the turns in (righty tighty). you will probably end up with something in the 2-1/4 to 2-3/4. when you have you number, write it down somewhere so you don’t forget.

Afbeelding27

- once you have the number written down, you may now reverse directions and remove the screw from the carb. be careful not to loose the spring, washer, or O-ring from the screw.

Afbeelding28

-i would also like to add that replacing this fuel screw with a custom made, and much easier to adjust Stenhouse Fuel screw would be a good idea. one can be purchased from Loaded at the following link. - http://www.stenhouseracing.com


Afbeelding29

- if you do purchase one of thse new screws, the only change in proceedure will be that it has to come out before you are able to remove the float bowl and will be the last thing installed when re-assembling the bottom of the carb.

- finally, the last step you need in stripping down the carb is the float bowl gasket. depending upon how you are cleaning the carb, you may or may not need to remove this. I plan on a long soak in cleaning solvent for this one, so I’m taking out the O-ring to save it. if you do choose to remove it, just be careful.

Afbeelding30

- and that my friend is that! you have just finished taking your carb a part!!! I think we should have another beer in celebration. plus now, we get to start playing with the cleaners.... :loaded

-CLEANING THE CARB-

-depending upon how you choose to clean your carb there are a few things that you will need to make sure of. 1) spray out all jets and confirm their passage is clear of dirt and debris. 2) spray out all parts and passages of the carb body. 3) clean all plastic parts in hot, soapy water with cleaner. I have a tendency to be a little lazy and usually just deposit the carb body in a bowl of cleaning solvent overnight, then clean the insides the next day. I usually use a clean, new, shop towel and some Q-tips for the hard to reach places.

-while cleaning, remember to keep and eye on everything. your not just cleaning, you’re inspecting. make sure that everything looks good. if something is odd or out of place, stop and check. chances are you can find a pic or something that will help you out. you can also just ask a question, chances are someone will answer pretty quickly.

-when you are done, the carb should look nice and new....

-the top....

Afbeelding31

- the bottom.....
Afbeelding32

-the sides...
Afbeelding33





- and all the parts....

Afbeelding33


-at this point in the juncture if all you’re doing is cleaning, then your done. just follow the instructions in reverse to reinstall everything. I told you it wouldn’t be that bad.

-the only real thing you need to know to put things all together is the needle jet. when you reinstalled the slide support and needle jet (with O-ring) you have to make sure that the slot in the needle jet lines up with the pin on the carb body. once it is, it will slide right in. if you do not line this up properly, the slide support and needle jet will not fit in the carb.

Afbeelding34





-CARB MODIFICATIONS-

-the following modifications have been done by numerous individuals (including myself) with great success. most focus on the ability of the carburetor to "lift" the slide faster, there by increasing throttle response. One of the big gripes people have about the CV carb is that it doesn’t have an accelerator pump., and therefore cannot have the same throttle response. to respond to this you need to understand the purpose of the accelerator pump and what a CV carb actually does.

-CARB 101-

-what happens when you quickly open your throttle ????? the answer to that question is both the reason for the accel pump on the FCR carbs and the idea behind the CV carb.

-when you quickly open the throttle in the carb, a large increase in airflow passes through the carb to match the throttle position. this creates an extreme lean condition momentarily because the fuel delivery system has not been able to keep up with the rapid increase in airflow. the accel pump covers this by directly injecting (squirting) a stream of fuel into the airflow on rapid throttle opening. the CV carb on the other hand, does not allow the slide to open quickly enough to create this condition due to the fact that the slide is NOT directly connected to the throttle and instead relies on a change in atmospheric pressure (the fast moving air in the carb creates a high pressure) to lift the slide. this process takes a moment in which the lean condition is avoided.

-for more info on basic carburetor principals, please read the FOLLOWING. this is for a KX, but all the principles are the same.


-DRILLING THE SLIDE-

-one of the ways in which to reduce the amount of time for the atmospheric pressure to equalize is to increase the size of the holes through which it passes. this is a balance between to large of holes equals no vacuum, and to little equals slow throttle response. it is the general consensus that the best size for these holes is 0.125"

- to perform this mod find the correct sized drill bit, then carefully drill these 2 holes. make sure not to drill the center needle hole!!!!


Afbeelding35


-CLIPPING THE SPRING-

-the second way in which to increase throttle (slide) speed is to reduce the pressure placed upon the slide by the spring. this is referred to as "clipping the spring” and involves cutting off 2 coils of the spring. the thought behind this is that the reduced spring rate will allow quicker opening resulting in sharper throttle response.

- to perform this mod simply cut 2 coils off the end of the spring.

Afbeelding36



-the cutting of the spring mod is a hotly contested mod. some do it, some don’t. I personally never did but felt that since many had, and had reported positive results that it needed to be included, for more information about the spring dilemma, visit ADVRIDER where there is a thorough discussion which culminates in Creeper giving his $.02. well worth the read...

——————————————————————————————————————————————————


Afbeelding37

Afbeelding38

Afbeelding39

Afbeelding40

Afbeelding41

Afbeelding42

Afbeelding43

Afbeelding44
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 16-12-2018 22:40

Mikuni-BST-40 vacuüm carburateur, serie LC / 4 van E-start modellen en nieuwe emissievoorschriften
Zie door stof en zand actie gedragen plastic glijbaan en leiderschap.
Ter vergelijking bovendien een nieuwe schuifregelaar. De schuifgeleider is ook gemaakt van plastic.
Zulke sporen van zand en slijtage op een carburateurschuif komen voort uit een ontoereikende en verwaarloosde inspectie- en reinigingsservice!
Hier werd in de loop van de tijd veel stof aangezogen, wat op zijn beurt de cilinderboring en de zuiger permanent heeft beschadigd!
De vernieuwing van de beschadigde onderdelen is absoluut noodzakelijk!
Afbeelding

Afbeelding

https://allegro.pl/aprilia-moto-6-5-650 ... 69431.html
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 16-12-2018 22:43

Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 17-12-2018 08:47

DE CHOKE
-THE CHOKE-

- the choke on the BST-40 is NOTORIOUS for stripping out. the shitty plastic nut strips if you even look at it funny. the problem is that if this is not sealed well, it can create a problem. make sure that you are getting yours to seal correctly and fully when reinstalled.

Afbeelding

- if you are one of those that do strip out that nut, don’t worry. you can buy a new one, but of course the price keeps going up...

Part Number: 58431050000
Description: SCREW M12 STARTSYSTEMN
Retail: $7.16

UPDATE- wvrocks (fellow inmate) has found an excellent replacement for the "shitty" plastic screw. you can order it from PRO CYCLES , it is called a "BILLET CHOKE CABLE FITTING."

retail - $19.95 (not cheap but you wont have to replace it ever again)
- de choke op de BST-40 is BERUCHT i.v.m. het verwijderen. Dit waardeloze plastic onderdeel is zelfs lachwekkend. Het probleem is dat als dit niet goed is afgesloten, er problemen kunnen ontstaan. Zorg ervoor dat je het onderdeel goed afsluitend monteert.

Afbeelding

- Als je een van degenen bent die de nippel eruit moet halen, behoef je je geen zorgen te maken. Je kunt een nieuwe kopen, maar de prijs blijft natuurlijk stijgen ...

Onderdeelnummer: 58431050000
Beschrijving: SCHROEF M12 STARTSYSTEMN
Detailhandel: $ 7,16

Je kunt het ook bestellen bij PRO CYCLES, dit wordt een "BILLET CHOKE CABLE FITTING" genoemd.

detailhandel - $ 19,95 (niet goedkoop maar je hoeft het nooit meer te vervangen)

Dit zou de beste oplossing zijn. een nippel van KOPER. Alleen helaas in dit voorbeeld exclusief (slechts 1 stuks) gemaakt door iemand. Jammer dat er niet meerdere zijn gemaakt:


Afbeelding

Maar het is wel te verkrijgen in het ALUMINIUM:

Harley Davidson Carburetor choke cable fitting aluminum:
https://www.taco-motos.eu/en/taco-motos ... minum.html


Afbeelding

Afbeelding
Disign Philippe Starck
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Bericht door MotoMan » 17-12-2018 12:53

Deze bestaat ook (maar niet geschikt voor de Moto 6.5, maar wel voor eventueel onderdelen):
(op de Suzuki GSXR1100 en de Yamaha FZR400rr 3TJ1 zitten er 4 naast elkaar)
https://litetek.co/Guide_MikuniBDST_Rebuild.html
Afbeelding
Disign Philippe Starck
frans.bijlsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-07-2020 16:47

Re: carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door frans.bijlsma » 04-07-2020 16:55

hoe kan je beste de carburateurvdemonteren uit het frame?
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door MotoMan » 05-07-2020 08:04

Om goed bij de carburateur te kunnen is het meest handige om de luchtfilterkast te verwijderen. Dat gaat echter niet gemakkelijk. Dat komt doordat er een metalen lip aan het frame gelast zit waar een bout doorheen gaat om de luchtfilterkast op z'n plaats te houden. Deze lip zit rechts aan de voorzijde van de luchtfilterkast. Door de lip wat omhoog te buigen (met een zware schroevendraaier of zo) krijg je wat ruimte......

Maar van harte welkom hier Frans!
Disign Philippe Starck
MarcelVroom
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-05-2022 15:59

Re: carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door MarcelVroom » 11-05-2022 16:13

De carborateur van mijn Moto 6.5 heb ik laten reinigen (ultrasoon) en weer teruggeplaatst. (uitnemen en terugplaatsen is erg lastig, maar dat wist je al).
Alle slangen gelabeld uiteraard, maar toch nog geen startresultaat. Tank is eveneens gereinigd. Met remmenreiniger slaat hij wel aan.
Vragen: waar gaat de vacuüm-slang naar toe vanaf de carborateur? En de breather-slang? Mogelijk heb ik iets gemist bij het aansluiten.
Mogelijk moet ik ook de filters van de tankkraan reinigen.

Dank alvast voor je advies.
Helaas kan ik geen tekening vinden van de aansluitingen bij een versie zonder brandstofpomp.
Gebruikersavatar
MotoMan
Site Admin
Berichten: 1082
Lid geworden op: 14-05-2017 12:00

Re: carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door MotoMan » 12-05-2022 20:14

Hallo Marcel, Ik had je al wat antwoorden gegeven waar je aan kan denken. Hoe staat het er nu mee?
Disign Philippe Starck
MarcelVroom
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-05-2022 15:59

Re: carburateur schoonmaken MIKUNI BST 40

Bericht door MarcelVroom » 17-05-2022 23:58

Helaas, geen antwoorden gevonden.....of heb ik iets gemist?
Plaats reactie

Terug naar “Sleutelen en zelf doen Aprilia MOTO 6.5”